Bliessteig Runden

Gelterswoog

Collectie van Gelterswoog

Der neue Wanderweg Bliessteig führt von Saargemünd in Frankreich am Fluss entlang und über die Höhenrücken des Bliesgaus mit tollen Weitblicken über die Biosphäre. Entspannend sind wieder die Strecken hinter Homburg durch das flache Bruch. Anspruchsvoller wird es bei den letzten Etappen über den Höcherberg nach Bexbach. Also beim Bliessteig ist für jeden etwas dabei. Einmal einfach los wandern!

1. Bliessteig Runde 1 Saargemünd F 🦮🚶🦮☀️🌳🌸🌞🏵️🌊🌊🦋

Vandaag zijn Joshi en ik aan een ander langeafstandswandelpad begonnen. De 106 km lange Bliessteig willen we in etappes wandelen. Om dit te doen, plande ik voor elke sectie ongeveer 10 km lange ronden via Komoot. We zijn begonnen in Sarreguemines, waar zoals de naam al doet vermoeden de Blies uitmondt

2. Onze 2e Bliessteig-tour begint bij de prachtige oude kapel in Gräfinthal. Wij vertrekken vroeg. Daar zijn 2 redenen voor: Joshi's baasje heeft vanochtend geen tijd om te gaan joggen en vanavond worden er weer buien gemeld.

Het is weer zo'n heerlijk puur genieten van de natuur. Vlinders fladderen rond

4. Vanmiddag komt de zon eindelijk tevoorschijn. Daarom heb ik meteen de Joshi gepakt en zijn we naar Gräfinthal in Bliesgau gegaan. Eerst is er een klim over een stenig bospad. De zonnestralen vallen door de takken van de bomen.

Echt vlak is het op deze route in het bos niet, maar de uitzichten na de klim

5. Het wordt vanmiddag echt warm, dus we zijn blij dat we onderweg in de schaduw van heggen en in het bos rennen, beschermd tegen de zon. Na de regen vindt Joshi altijd een beekje of waterpoel om af te koelen.

We zitten op het bankje in de schaduw bij de visvijver. De Mandelbach kabbelt achter ons, het water

6. Zodra ik wakker word, voel ik de verwachting van eindelijk weer een dag zonder regen en ik kan bijna niet wachten om te beginnen met wandelen. Alles is gewoon geweldig op deze dag. De zon schijnt bijzonder fel vandaag, de bramen smaken nog zoeter dan de afgelopen dagen en ik heb de hele dag met een grote

7. Vandaag vervolgden we de rondjes over de Bliessteig. We wandelen van Wecklingen naar de hoogten en daar over bloemenweiden met de eerste herfstkrokussen.

De uitzichten zijn weer geweldig. De Sint-Annakerk in Biesingen is prachtig met zijn artistieke, kleurrijke ramen.

We hebben de tour iets ingekort omdat

8. De etappe van vandaag voert grotendeels over open velden en boomgaarden. Dus wachtten we op koeler weer en vertrokken we in de ochtend.

Ondertussen beginnen we in de felle zon aan de rand van Blieskastel, gaan de berg op en hebben altijd een geweldig uitzicht op het Bliesgau-landschap. De ochtenduren

9. Vandaag zijn we de hele middag op pad in het idyllische Bliesgau.

Een steile trap in Blieskastel leidt naar het klooster. Vanaf daar word ik beloond met een geweldig uitzicht. De twee kerken hier zijn verschillend qua stijl, maar beide prachtig.

Ook de gemeenschappelijke tuin direct achter het klooster

10. Vandaag zijn we weer helemaal weggeblazen door deze wandeltocht in het Kirkelwoud.

De zonnestralen vallen door de takken van de bomen. We klimmen over smalle bospaadjes. Er zijn altijd interessante wandelpaden die ons vertakken.

Kirkel Castle komt al snel tussen de bladeren tevoorschijn.

Onderweg vergezellen

11. Vandaag liepen we een van de mooiste tochten van de Bliessteig tot nu toe. Vanaf het natuurvriendenhuis Kirkel gingen we het rotspad op. Kilometers lang verbaas ik me opnieuw over deze indrukwekkende rotsen. De rotsen torenen boven ons uit als gigantische monsters met groen haar.

Vanaf de Hollerkanzel

12. En vandaag duurt het niet lang voordat ik mezelf in de magische wereld van een perfecte herfstochtend bevind:

De zon schijnt al over de baroktuin van het Romeins Museum. Toch is het nog vers en kan ik niet beslissen of ik mijn hoed op zal zetten. De oplossing is: ik sluit hem gewoon aan.

Ik krijg het warm

13. De Bliessteig is nog niet zo bekend, neemt me mee naar de wilde bos- en veldnatuur en bezorgt me keer op keer echte wow-momenten.

Als we vanmorgen op pad gaan, hangt er nog steeds mist boven de baroktuin van het Romeins Museum in Schwarzenacker.

Ik hoop dat de weergod met zijn bliksemschichten op zijn

14. Boven de stad wandelen we een kleine heuvel op naar de Hohenburg, vanwaar ik een prachtig uitzicht heb over Homburg en de Bruch. Deze helderblauwe lucht tovert meteen een grote glimlach op mijn gezicht. Dit soort weer maakt wandelen nog leuker.

Het zeer ruime kasteel kreeg van 1669 tot 1692 de laatste

15. Een blik door het raam naar buiten leert ons: Geen regen meer, maar wel behoorlijke windstoten en wat zon. Daarom zeggen wij: “Ga wandelen en geniet”.

De wind fluit om onze oren, ik hou van deze stormachtige herfstdag en vind het geluid van de wind heel rustgevend.

En dan is het weer terug naar de Bliessteig

16. In de middag zou het droog zijn met enkele zonnestralen, maar ik heb er een gewoonte van gemaakt om naar de huidige regenradar van Wetteronline te kijken en vervolgens mijn eigen voorspelling te maken op basis van de richting van de regenwolken en de snelheid van de regen. bewolking. Ik was dus niet

17. Vandaag was het droog maar mistig en een goede dag voor de Bliessteig.

We lopen door de zachte, kleurrijke bladeren die in de wind van de bomen worden geveegd. Daartussen zitten tamme kastanjes, beukennootjes en eikels. Dit betekent opnieuw een goed mestjaar voor de wilde zwijnen.

De aarde openbaart nu

18. Vandaag starten we bij de idyllische Möhlwoog, een van de prachtige Jägersburg-vijvers. Er ligt nog wat sneeuw in de bochten en we moeten gas geven zodat ik warm kan worden. De Bliessteig is hier in de groeve vrij vlak en verdient niet echt het woord "steig". Maar wanneer de Blies door de vlakke vlakte

19. Ik wil het onderwerp water in onze bossen graag met u delen:

Elk bos is als een gigantische spons, van het bladerdak tot aan de bosbodem, en elke boom is een waterpomp die alleen in de winter tot stilstand komt. Waar veel bomen zijn, valt meer regen, en waar veel water in het bos is, is er veel leven

20. Vandaag vertrek ik met mijn dochter voor een nieuwe Bliessteig-tocht naar de Glanquelle in de middag. Joshi moet nog gespaard worden vanwege zijn pootje. We bewonderen de grote ijskristalfiguren die de bosstromen voor ons hebben gevormd. We klimmen over rustieke bruggen over de Brandsbach de Höcherberg

21. Na een kwart jaar Joshi's pootjes te hebben beschermd, kunnen we vandaag onze Bliessteig-tochten voortzetten zoals voorheen, gelukkig, fit en samen. Gelukkig hebben de hondendermatologen echt geholpen.

Alleen Joshi's baasje is inmiddels een beetje uit de praktijk, en de sterke hond moest vaak met een