Via de la Plata 2023

Collectie van Ralph der Landstreichler

1. via de la Plata 01: von Sevilla nach Guillena

Verrassing, we gaan op bedevaart!

's Ochtends wordt de auto gepakt (30 kg voor ons beiden) en vertrekken we Sevilla.

Het is nog steeds koud, het groen bevroren wit, maar een lucht. Een klein stukje door de buitenwijken langs het moderne administratiegebouw. Architectuur en stedenbouw zien er hier veel

Wat is er passender voor mij dan mijn verjaardag op de Camino door te brengen, met Anna aan mijn zijde en bij zonnig weer.

We beginnen vrij laat en er staat vandaag een koude wind uit het front.

Eerst een stukje door de stad, maar dan altijd bergop over hobbelige paadjes door olijfbomen en steeneiken.

Hoewel

4. Vandaag beginnen we wat vroeger met de opkomende zon.

We waren met 8 in het hostel.Een jonge Franse vrouw wil de eerste 16 km een taxi nemen, een stel uit Australië vertrekt om 7.00 uur en tegelijkertijd gaan 2 Spaanse mannen met ons mee.

De eerste 16 km gaan altijd over een zeer rustige weg. We lopen

Vandaag beginnen we voor de zon.

De eerste 10 km gaan steil op en neer over hobbelig terrein. Verder is alles nog bevroren. Best vermoeiend.

Dan bereiken we de grens met de provincie Extremadura met het plaatsje El Real de la Jaca.

Bij de koffie zit een uitstekend broodje kaas.

De volgende 10 km zijn vrij

6. We hebben de nacht goed doorstaan en 's morgens warmden we nog wat op voordat het koud werd.

De paden waren erg rustig vandaag en zonder grote beklimmingen.

Calzadrilla is maar een kleine plaats zonder veel te bieden, maar er is een heel fijn hostel.

U kunt de sleutel tot 15.00 uur ophalen op het gemeentehuis

De grote kamer kon vannacht niet verwarmd worden met de föhn en het was maar 8 graden toen we opstonden, maar buiten was het een stuk kouder, de vloer had lang gevroren. In de loop van de ochtend werd het echt warm.

Na een uur waren we verdwaald. Het pad was slechts honderd meter verderop, maar een diepe

De nieuwe waterkoker deed 's morgens goed zijn werk en we konden ook thee zetten voor onderweg. Het ontbijt was toen erg comfortabel op de rand van het bed.

Tegenwoordig werd het steeds vlakker en domineerden wijn en olijven het landschap. Veel arbeiders waren bezig met het kappen van de wijnstok en het

Na een lekker warme nacht in het hotel proberen we snel de plaats te verlaten om weer op de Camino te komen.

Het eerste pad dat Komoot voorstelt, eindigt voor een hek.

Dan 5 km op weg naar de Camino.

Maar dan eerst rechtdoor, deze uitgestrektheid is grandioos, niet dat ik hier wilde wonen, maar er doorheen

Omdat het een lange dag zou worden, begonnen we in het donker. Ik denk dat de maan al vol is.

Eerst nog een paar kilometer door de stad, daarna over een rustige weg langs een recreatiegebied.

Na 18 km bereiken we een klein stadje en drinken we een kopje koffie voordat we 20 km zonder huis door een natuurpark

De hospitaliero bakte die ochtend geen verse broodjes, maar verder was hij niet te bekennen.

We aten ons ontbijt weer op de rand van het bed.

Voor 08.00 uur gaat de deur naar het hostel en ook naar de slaapzalen van de zorgbehoevenden op slot.

Maar we zijn niet ver gekomen vandaag en dat is genoeg.

De maan

Gisteren zijn we met de bus naar Sevilla gegaan. We blijven hier 2 nachten en Anna wil veel zien, dus staat ze vroeg op.

Ik heb er niet zo veel behoefte aan en ontbijt later op het terras.

Daarna maak ik een rondje door de stad. Veel kleine steegjes en straatjes, drukte, ik blijf een beetje buiten de gebaande

Ik liet me veel door de straten dwalen en had het Alcazár als mijn enige vaste bestemming. Ralph was alleen virtueel aanwezig in deze ronde.

De nacht was lekker warm, maar we werden wakker van hevig geratel. Maar het was geen aanval, maar een stormachtige wind schudt aan de deur.

Na een vroeg ontbijt vertrekken we in het donker, leveren de sleutel in de winkel in en gaan dan voorlopig op weg naar de laatste etappe.

Er waait een koude wind vandaag

15. Na een pauze van 14 dagen van de Camino, zijn we om 12.00 uur terug in Caséres. Gisteren met de bus naar Sevilla en vandaag 4 uur met de bus altijd langs de route die we kort geleden liepen.

We drinken nog een koffie en realiseren ons dat het vandaag een feestdag is in deze regio.

Dus hebben we in Cas

16. Vandaag een trip in drie delen. De eerste is een heel mooi bergpad met geweldige uitzichten als de zon opkomt. Ik heb toen het middengedeelte helemaal op de rustige weg gelopen, Anna bracht het meeste door op het parallel wandelpad. En dan weer over heuvel en dal. Het was toen erg warm en het zweet gutste

Na een goede nachtrust in je eigen kamer, ga je verder. Het eerste stuk over de weg, maar dan door prachtige natuur. Gieren cirkelen in de lucht en de schapenbellen luiden. Na 2 pauzes zijn we er om 15.00 uur. Een zwijgzame Engelsman is ook in het hostel en Nina komt terug (tot onze vreugde). Er wordt weer samen gegeten.

18. De dag begon met een dromerige ochtendstemming. Het was nog behoorlijk koud, maar de lucht was helder, afgezien van de rokende schoorsteen.

De eerste 11 km gingen over een landweg, maar er was zo weinig verkeer dat het goed ging.

Daarna was er koffie met tostadas en ontmoetten we Nina weer. Alles moest

19. Vandaag verliep wat traag, maar we zijn veilig aangekomen en we voelen ons alle drie op ons gemak in onze kleine rommelkamer. Officieel zijn we een gezin geworden zodat we een driepersoonskamer in het hotel kunnen krijgen (helaas is het hostel volgeboekt. Waarschijnlijk van dagbuspelgrims).

Tot die tijd

20. Na het ontbijt op de rand van het bed in het kleine kamertje, was het flink lopen de weg op naar een pas.

Halverwege was er een open bar voor koffie en tostada met in krimpfolie verpakte kaas (helaas niet zo geweldig) We ontmoetten elkaar toen alle drie weer.

Het is heel fijn om met Nina op pad te zijn

Bikepacken in New Mexico – Het land van betovering

Toerfiets Collectie van Vincent Reboul

Steengroeven, historie en hangende dorpen – Het tufsteengebied op de fiets