Bikepacken

Crossing Corsica’s GT20 – het groenste eiland van de Middellandse Zee

Tristan Bogaard

Toerfiets Collectie van tristanbogaard

Welkom op Corsica, het Franse, groene en vol met bomen begroeide eiland in de Middellandse Zee. Belén en ik waren hier om de Corsica Crossing te fietsen. Deze route hebben we samengesteld uit stukjes van de bestaande GT20 en onze zelfgekozen kleine bergwegen. Ben je geïnteresseerd in de officiële route van de GT20, bekijk deze dan via de link onderaan dit bericht.

In deze Collectie vind je onze indrukken, omschrijvingen per dag en natuurlijk de dagroutes om deze tocht zelf te rijden, inclusief de totale Tour die zoals gewoonlijk is aangeleverd door Belén.

Corsica is een bijzonder eiland, want het is bedekt. En daarmee bedoel ik dat er een groene deken van vegetatie zoals bomen en wilde struiken op het eiland ligt. We hebben de mooiste eikenbomen gezien, vol met grote bulten en gedraaide grote takken. De enorme reuzen geven schaduw en honderden eikels voor rondspringende eekhoorns. In de hoger gelegen gebieden vind je heerlijk geurende en groene dennenbossen en langs de wegen en steden waar je doorheen fietst waan je je voortdurend in het groen.

Omdat we hier in het laagseizoen waren, waren de stadjes verlaten en de wegen nog rustiger dan ze normaal zijn. We genoten van het typische Franse eten dat je bij de lokale winkels kunt kopen. Elk winkeltje dat je hier vindt, wijdt zich aan Corsicaanse lekkernijen en producten. De koffie is goed, de natuur is een lust voor het oog en de bergen sieren je uitzicht dag in dag uit. Waar wacht je nog op?

Als je van plan bent om deze route te rijden, zijn hier een paar dingen die je in gedachten moet houden:
- Corsica is een Frans eiland en Fransen spreken zeer beperkt Engels. Als je graag in enkele gîtes (pensions) verblijft of een praatje wilt maken met de lokale bevolking, kun je maar beter je Frans bijspijkeren met een handige app!
- Wij fietsten deze route in oktober van 2021. De voortdurend veranderende weersomstandigheden in dit jaargetijde maken het fietsen onvoorspelbaar en soms uitdagend. Als je deze route buiten het hoogseizoen fietst, kun je dezelfde weerpatronen ervaren.
- De route bestaat bijna volledig uit asfaltwegen. Het is erg moeilijk om gravelwegen te vinden op Corsica. De weinige onverharde wegen die er zijn, worden gebruikt door geiten en enkele mountainbikers. De asfaltwegen zijn strak, geven mooie uitzichten over het groen en zijn erg rustig. Maar misschien is dit in de zomer anders.

Tot slot, hieronder vind je een video die ik heb gemaakt van onze rit. Hopelijk vind je het leuk om naar te kijken en inspireert het jou voor je een eigen Corsica crossing. De originele route van de GT20 kun je via de volgende link bekijken: komoot.nl/tour/621122123.

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

Corsica’s GT20

Laatste update: ‪18 april 2024

1. Cycling the Corsica Crossing - Day 1

De eerste dag van ons Corsica Crossing-avontuur! Nadat we een trein van Milaan naar Livorno hadden genomen om ons Interrail-ticket af te maken, en vervolgens een boot naar Corsica, besloten we in Bastia te slapen en de volgende ochtend fris te beginnen. Als uitgangspunt kozen we het Place Saint Nicolas

De tweede dag van ons Corsica Crossing-avontuur! We werden wakker op de mooiste kampeerplek, met uitzicht op vurige bergen en een behoorlijk behoorlijke temperatuur terwijl de zon onze kant van de bergen nog niet had bereikt.

Toen we over de Col de Bigorno kwamen, hadden we het genoegen een spectaculaire

Dag drie van ons Corsica Crossing-avontuur! Nadat we de nacht hadden doorgebracht met een dak boven ons hoofd dankzij een vriendelijke WS-gastheer, konden we vroeg in de ochtend naar Corte rijden met een droge tent nog in onze rugzakken! We hadden gepland dat deze dag veel langer zou zijn, maar sommige

Dag vier van ons Corsica Crossing-avontuur! We begonnen vanuit ons hotel in Venaco, fietsten een korte afdaling en begonnen toen aan de klim van de dag, door Vivario en omhoog naar de pas bij Punta Muro. Deze klim is een hele mooie, en we hadden deze dag geluk met het weer, dus het was een extra aangename

Dag vijf van ons Corsica Crossing-avontuur! Zoals je misschien hebt gelezen in het verslag van de vorige dag, werden we wakker in een doorweekte tent vanwege de regenbuien van de nacht, dus we pakten in een paar minuten in, in de hoop dat de zon later op de dag ons hele kamp zou opdrogen versnelling

Dag zes van ons Corsica Crossing-avontuur! We begonnen laat, vanwege weer een natte nacht en de angst om de tent later niet te kunnen drogen (bedankt ochtendzon!)

Na het vinden van een zwembad en het identificeren van de lekke band, fietsten we Zonza binnen, een best aardig stadje met wat toeristische

De laatste dag van ons Corsica Crossing-avontuur! We zijn hier vroeg mee begonnen, omdat de wind tussen Corsica en Sardinië harder begon te waaien, waardoor de veerbootmaatschappijen een grotere kans hadden om de boten te annuleren. We hadden een schema te eren en dus besloten om het vroege vertrek te