Lange-afstand-wandelpaden

Alpine Passes Trail – 700 km wandelen door Zwitserland

Adventurer Nic

Wandel Collectie van Adventurer Nic

Welkom bij de Alpine Passes Trail! In 2019 liep ik, als een voorproefje, twee etappes van deze epische langeafstandswandeling door Zwitserland. Toen beloofde ik mezelf dat ik ooit terug zou keren om het complete pad te lopen.

De route begint boven St. Moritz, een hooggelegen skigebied in de regio Graubünden, in het zuidoosten van Zwitserland. Ik vloog de avond ervoor naar Zürich, waar ik mijn vriend James trof, die met de trein vanuit Genève was gekomen. Samen gingen wij dit avontuur aan.

We zaten op een bankje bij het kabelbaanstation in Corviglia boven St. Moritz en probeerden te voorspellen wat de volgende 31 dagen zouden brengen - hand in hand gelukzalig glimlachend door Alpenweiden huppelen, begeleid door klinkende veebellen en met buiken vol Zwitserse kaas? De realiteit zat er niet zo ver naast, maar we waren de heftige hittegolven, onverwachte sneeuwstormen, angstaanjagende onweersbuien, bijna-ongelukken en pijnlijke spieren even vergeten. Maar… we waren wel ontzettend trots toen het erop zat.

De route eindigde in St. Gingolph, een eigenzinnig stadje dat gedeeltelijk in Zwitserland en gedeeltelijk in Frankrijk ligt, aan de oever van het meer van Genève. Onderweg kwamen we vele hoogtepunten tegen, waaronder:

- Het Greina Plateau - een toendralandschap op 2200 meter hoogte dat alleen te voet te bereiken is

- Het uitzicht op het turquoise water van Lago Vannino

- De prachtige plateauwegen van en naar Saas Fee waar we een rustdag namen

- Val d'Hérens, met op de achtergrond de bergreuzen van 4.000 meter hoog - Dent Blanche en Dent d'Hérens

- Col de Prafleuri - het hoogste punt van de Alpine Passes Trail tussen de terugtrekkende gletsjers

- Lac de Louvie - we namen een duik in het gletsjerwater op 2213 meter boven zeeniveau tijdens een hittegolf

- Wandelen naast de Corbassièregletsjer onder Grand Combin (4314 meter hoogte)

Leuke weetjes en tips:

- Het is handig als je flink wat talen spreekt, want je komt door Duits, Italiaans en Franstalig Zwitserland. Grüezi, Grüezi Mitenand (als je een groep aanspreekt), Hallo, Buongiorno, Ciao, Salve en Bonjour zijn allemaal toepasselijke begroetingen op verschillende punten langs de route.

- De meeste mensen lopen de Alpine Passes Trail in 39 tot 43 etappes, maar vaak in onderbroken delen, mogelijk gemaakt door de fantastische vervoersverbindingen in de Zwitserse Alpen.

- Voor deze tocht moet je over een goede conditie beschikken en over een sterk gestel dat bestand is tegen hoogteziekte, want de tocht voert je over 30 hoge bergpassen (en meerdere andere kleinere passen). Op onze route stegen we gemiddeld meer dan 1200 meter per dag.

- De bewegwijzering en telefoonsignalen zijn over het algemeen vrij goed in Zwitserland, maar vergeet niet om je Tour via komoot te downloaden, zodat deze elke dag offline beschikbaar is. Handig wanneer je de dunbevolkte valleien induikt.

- De Alpine Passes Trail is de beste route om enorme bergen van dichtbij te zien terwijl je door het hart van de Walliser Alpen loopt, met 41 toppen boven de 4000 meter.

- We brachten 20 nachten in een tent door en 13 nachten in een hut, hotel of Airbnb. Er zijn veel overnachtingsmogelijkheden langs de route, maar het is verstandig om de afgelegen hutten vroeg te boeken om teleurstelling te voorkomen.

- Kijk uit naar alpensalamanders op de grond (vooral na regen) en vergeet niet omhoog te blijven turen op zoek naar steenbokken, gemzen en roofvogels.

- Onze favoriete boodschappen om in de supermarkt te kopen en langs de kant van de weg te eten waren verse aardbeienyoghurt (omdat je zulke dingen niet kunt meenemen en vers kunt houden over lange afstanden), knapperig brood en een bakje zachte kaas om in te dippen, allemaal weggespoeld met perzikijsthee. Zalig!

Begin vandaag nog met het plannen van je onvergetelijke avontuur door Zwitserland en laat het me weten als je vragen hebt.

Bekijk meer van ons verhaal op de Adventure Hub: komoot.com/adventure-hub/notes-from-outside/13

1. Etappe 1: Van Corviglia naar de Fuorcla digl Leget – Alpine Passes Trail

Dag 1 van onze 700 km lange wandeling door Zwitserland op de Alpine Passes Trail 💛🇨🇭

Ondanks dat we na de lunch vertrokken, hebben we op dag 1 goed terrein gewonnen (hoewel geholpen door de hoogte waarop we aan de wandeling begonnen). De Alpine Passes Trail begint met twee hoge passen, de Fuorcla Schlattain

2. Dag 2 op de Alpenpassenroute. Een grote dagkilometers bij zeer gemengd weer toen we op weg waren naar de camping in Radons op de Zwitserse nationale feestdag. De winkels waren gesloten vanwege de feestdag in Savognin, maar we vonden een pizzeria die open was en daar goed gevuld was. Deze etappe gaat

4. Dag 3 op de Alpine Passes Trail - die steile middagklim door het bos was zo zwaar 🥵 maar de uitzichten geven ons nog steeds alle gevoel en onze buik en hart zijn vol.

5. Dag 4 op de Alpine Passes Trail, we vertrokken vanuit Splügen (dicht bij de Italiaanse grens), bevoorraadden bij de Volg-supermarkt en reden onze eerste pas op. Het is moeilijk te beschrijven hoe GROOT alles hier lijkt en hoe klein je je daarbij voelt! Morgen valt er hevige regen, dus we hopen op een

6. Dag 5 was een bewolkte/mistige dag na een erg natte nacht in de tent. We liepen naar Vella waar we wat accommodatie hebben geboekt om onze uitrusting uit te drogen en opnieuw te bevoorraden.

Dag 6 op de Alpine Passes Trail en we kwamen onze eerste APT-trailmate tegen (en liepen een tijdje mee!). Philip (uit Duitsland) loopt het pad in dezelfde richting als wij en begon ook op 31 juli, maar we kruisen elkaar nog maar net. Het was heerlijk om tijd door te brengen met praten en lachen met iemand

8. Dag 7 markeert een volledige week op de Alpine Passes Trail, en valt toevallig ook samen met mijn 39e verjaardag 🥳🥳🥳

Nooit had ik gedacht dat het ooit zou sneeuwen op mijn verjaardag in augustus, maar hier gebeurde het wel! We trakteerden onszelf halverwege de ochtend op koffie in de hut onderweg en

9. Dag 8 op de Alpenpassen Trail en de officiële start van onze tweede week. We verlieten Campo Blenio en begonnen te stijgen naar de Capanna Bovarina (hut). Ik weet niet zeker of het de wijn was die ik de avond ervoor had gedronken, maar ik had vanmorgen echt moeite om mijn wandelmojo te vinden. Maar na

10. Dag 9 van de Alpenpassen Trail. De dag werd in tweeën gedeeld door de afdaling naar Airolo en de klim naar Airolo aan de andere kant. Een hoogtepunt van de eerste helft van de dag was absoluut de weerspiegeling van het meer van Ritom - goddelijk! We schrokken pizza en bevoorraadden in Airolo voordat

11. De tiende dag begon met een korte afdaling en een gestage klim naar de Corno Grieshut, waar we onszelf trakteerden op koffie en een stevige soep van bonen en groenten. Dit heeft ons echt klaargemaakt voor de middag. Een prachtige wandeling langs gletsjermeren volgde, toen we officieel Zwitserland verlieten

12. Ik kan niet geloven dat het alweer dag 11 is! We verlieten onze kampeerplek en wandelden terug naar Zwitserland na ons korte uitstapje naar Italië. We aaien Philipp nog een keer, die na een vervelende val gisteren helaas het pad moest ophouden vanwege een beschadigde pees in zijn vinger. We bevoorraadden

We hadden een vroege start op dag 12 en waren ruim voor 7 uur weg van het kamp. We hadden de avond ervoor gekampeerd in de buurt van een Nederlandse vader die toekeek hoe zijn zoon dit weekend de Zwitserse Alpen 100 race liep. Een lange maar niet al te zware klim naar de top van de Saflischpass volgde

Dag 13 - we hebben het rond de vallei gehaald op het mooiste terraspad naar Gspon en het plateau op. Saas Fee is in zicht en daar gaan we onze eerste volledige rustdag nemen 😃 Na 14 dagen wandelen en 11 nachten in de tent (slechts 2 nachten in accommodatie) denk ik dat we het verdiend hebben 🥾🥾

15. Een brutale korte dag van 10 km naar Saas Fee om onze 1,5 dag rust te beginnen voordat we verder gaan op de trail. Saas Fee ligt ongeveer halverwege de Alpenpassenroute.

16. Na een heerlijke rustdag in Saas Fee (met uitslapen, coffeeshops, Aperol, pizza, x2 films, veel vers eten en rondlopen op slippers) waren we vandaag met een knal weer op pad. We bereikten Grächen sneller dan verwacht, met een familie gemzen die voor ons de heuvel af suisde als het hoogtepunt van de ochtend

17. Als er op dag 16 geen onweersbuien en hevige regen voorspeld waren voor de late namiddag/avond, zou het een soort 'dubbele pas'-dag zijn geweest, maar we kozen voor één pas en boekten in plaats daarvan rond lunchtijd een hotel in Gruben. We kwamen onze vriendin Emily tegen tijdens de afdaling van de

18. Dag 17 begon in een hotel in Gruben en eindigde net buiten het parcours op een camping in de buurt van Mission. Gisteravond werden we getrakteerd op een spectaculaire regen- en onweersbui, allemaal vanuit het comfort van een hotelkamer. Goed besteed geld, dat is zeker. We namen de Meid Pass langs Meidsee

19. Dag 18 en de hittegolf is geland! Onze route was vandaag helemaal omhoog en dan helemaal omlaag. We bevoorraadden in Grimentz en namen aanvankelijk een steil pad omhoog door het bos voordat we uitkwamen met weidse uitzichten op de bergen van Val d'Anniviers. Bij Pas de Lona (hoogste punt van de dag

20. De eerste helft van dag 19 (van Evolene naar Arolla) was nieuw voor mij, maar het gedeelte van Arolla naar Lac des Dix was alsof ik gedag zei tegen een oude vriend. In 2019 liep ik een aantal etappes van de Alpine Passes Trail, en die paar dagen waren de reden dat ik wist dat ik terug wilde komen om

21. Onze 20e dag op de Alpine Passes Trail was de dag van vele cols! We begonnen bij Lac des Dix en wandelden over de Col des Roux, Col de Prafleuri (het hoogste punt langs de Alpine Passes Trail), Col de Louvie en uiteindelijk Col du Bec d'Aigle voordat we stopten. Morgen wacht ons een korte wandeling naar