Olavsleden

Collectie van Ralph der Landstreichler

1. Olavsleden 2023 - Tag 1 - Teil 1: Oslo

@Alex @Annette (Nina:) @Doreen bedankt lieverds! We kijken uit naar de reis en het mooie tentenweer.

@Alex We zijn benieuwd hoe lang het weer en kampeerplekken samen gaan.

Na een eerste goede, zij het wat frisse nacht in de tent, doen we het rustig aan, ontbijten rustig, praten met onze buren in de tent.

1km na de start houden we nog een pauze bij de pelgrimsherberg. Zonder tent zou dat een goede nachtrust zijn geweest. Een paar kilometer verder staat de Ullensaker kerk

Gaandeweg komen we in het pelgrimsritme, we worden om 5.30 uur alleen wakker en vertrekken 2 uur later. Het is nog steeds bewolkt in de ochtend. Dat komt goed uit gezien de lange afstand en de nogal Spaanse hitte. Er ligt een dag vol contrasten voor ons: allerlei soorten wegen, een mooi pad langs de

Nu staan we aan de oever van Mjøsa op een klein kiezelstrand en kamperen we voor het eerst helemaal alleen in Walachije. Het water is nog steeds zo koud dat zelfs ik er niet goed in ben gegaan. Maar toch was het een heerlijke verfrissing na een zweterige dag.

Het ging al snel langs Scandinavische hekwerkkunst

Er ligt weer een warme pelgrimsdag achter ons. Het leek erop dat er gisteravond een onweersbui was, maar er gebeurde niets behalve een beetje onweer.

De eerste 15 km gingen snel. Na het shoppen in Tangen was het zo warm dat we hoopten na een goede 20 km een klein hostel te vinden, ook al zagen de borden

Vandaag zijn we tussen de buspelgrims geweest. Het is gewoon te warm.

's Ochtends nemen we de schoolbus naar Hamar. Bij het pelgrimscentrum daar krijgen we koffie, informatie en een sticker voor op de wagen met het Olavsleden-logo. Zoals zo vaak is de praalwagen een grote attractie, wordt bewonderd en

Vandaag beginnen we vroeg en na de regen van gisteravond is de lucht heerlijk fris en koel. Hoeveel makkelijker het gaat worden.

Er is veel bos, langs een 500 jaar oude dennenboom die is uitgeroepen tot pelgrimsden en door een museumdorp naar Ringsaker Kirke. Hun beschermheilige is St. Olav, van wie wordt

... 25 minuten later zijn we in Lillehammer en lopen we naar de kamer die we voor de komende twee dagen gehuurd hebben. Er is geen keuken, maar in ieder geval een kleine koelkast. En de dichtstbijzijnde supermarkt ligt op slechts ongeveer 300 meter afstand. We kunnen niet anders dan winkelen in overvloed

Vandaag is het weer de klassieker en kreeg zelfs een beetje avondzon op de camping. Gezien het onstabiele weer is een dak in de buurt best geruststellend.

Het had vannacht flink geregend en het was flink afgekoeld. Dan 's ochtends een voorheen onbekend gezicht: grijze lucht en mist.

De regenkleding is

De tent droog afbreken is altijd fijn. En dan gaat het verder. Eerst weer langs de oevers van de Lågen. Het water staat soms hoog. Dit is ook het geval in de onderdoorgang aan de andere kant van de E6. Voor Ralph betekent het zijn schoenen uitdoen en doorwaden. Ik klim de dijk op en steek de snelweg

...en weer een paar kilometer verder in Krekkevika. Anders hadden we een stukje langs de smalle berm van de snelweg moeten lopen om weer op Olavsleden te komen. We zijn toch niet zo avontuurlijk. De rest van de dag volgen we de oorspronkelijke route. Veel ups en downs en asfalt en benauwd wazig weer

@Hellga ook voor ons, toen ik hem kocht moest ik meteen aan Nora denken.

We lopen alleen de eerste 4 km samen, daarna neemt Anna het pad door de bergen en blijf ik de rest van de dag op de weg. Het is vrij rustig, er is een fietspad van vele kilometers, verder is de schouder breed genoeg.

We willen elkaar weer ontmoeten in Kwam.

Ik heb genoeg tijd om de tent op te zetten en

Na de hevige regenval is de lucht heel helder en koel en voelt onze pas gewassen kleding een halve kilo lichter aan.

Samen verkennen we de begraafplaats rond de kerk van Sør-Fron en kort daarna scheiden onze wegen naar de camping. Ralph vervoert het huis, de keuken en de slaapkamer geweldig met de auto

We denken heen en weer en heen en weer en nemen dan allebei het pad naar beneden en zetten de tent op bij de Otta op de camping. Zowel op de weg, aangezien het Olavsweg-podium niet aan te raden is na regen, op de camping, aangezien vuur en dus ook kampeerkachels nog steeds absoluut verboden zijn.

Afgezien

Een goede hardloopdag ligt achter ons: mooie ontmoetingen. Mooie en vooral zeer aangenaam te lopen route. Veel gewandeld tussen velden en rivier comfortabel langs de meanders. En waar het onbegaanbaar werd en de auto na een paar dagen weer gedragen moest worden, merkten we dat het makkelijker ging met

'S Nachts was het behoorlijk koel en vochtig. We genoten van het ontbijt in de grote woonkeuken op de camping. Zodra de zon boven de bergen was, werd het weer erg warm.

We volgen de Olavsweg naar Dovre, daarna blijven we in het dal naar Dombås, want de klim naar de fell is vanaf hier waarschijnlijk makkelijker

We zijn eigenlijk op de berg aangekomen. Hoewel het tot het einde een beetje onrealistisch leek op de manier waarop we gaan. Het pad vanaf Dombås is echter niet zomaar een wandelpad, het is zelfs een mountainbikeroute. Het ging dus bergop, zeker in het begin, maar de auto kon zonder problemen rijden

@Doreen we herinneren ons het bezoek aan de imker. Pijn gaat weg, herinneringen blijven.