JAKOBSWEG Portugal

CaDi

Collectie van CaDi

Caminho Portugués do Costa von Porto nach Santiago de Compostela

1. JAKOBSWEG - von PORTO nach SANTIAGO DE COMPOSTELA - Tag 12 - Von Caldas de Reis nach Padrón

Betoverende stukken onderweg door het Galicische landschap werden afgewisseld met kleine, slaperige dorpjes. Ondanks het relatief grote hoogteverschil was de korte afstand goed te lopen. We lopen de Puente de Padrón, die de Río Sars overspant, de stad in en bevinden ons midden in de drukte van de enorme

2. Vandaag waren we kort voor 12.00 uur op onze bestemming Redondela. In het begin was het pad weer alleen maar weg, maar al snel leidden prachtige uitzichten over Vigo af van de stomme ondergrond. Mijn voet begon meteen te klagen, dus ik ben blij dat de wandeling vandaag na 16 km is afgelopen. Na enige

4. @KISS Dan stuur ik je snel wat zonneschijn en geluk! 🌞😃

@Lexie waar! En Pontevedra heeft in dit opzicht een rijke schat te bieden. 😃

Men wordt vaak overweldigd door de rijkdom binnen de kerken.

6. Omdat het niet genoeg was 😂😂😂

Ik zag toevallig dat er niet ver van onze accommodatie een waterval zou zijn. Dus we zijn weer vertrokken. Dat was een goed idee! Niet alleen is de kleine waterval erg pittoresk, er was ook een grote tapería vlak naast in de oude molen. En toen kon niets ons tegenhouden en hadden we een heel goede tijd

8. Vanmorgen hebben we rustig de tijd genomen, want de route die voor ons lag zou vrij kort en vlak zijn. De nacht was heerlijk rustig en daardoor erg ontspannend. Al aan het begin van deze etappe verheugde mijn hart zich. Houten planken, heerlijk bloeiende duinen links en rechts van het pad, een diepblauwe

9. Vandaag is dag 3 van 3 van ons aftellen begonnen. Een vreemd gevoel als maandag "helemaal voorbij" zou moeten zijn. Een gevoel van vreugdevolle verwachting en een beetje spijt verspreidt zich.

De route van vandaag was totaal onspectaculair met een paar mooie passages door een bergachtig "sprookjesbos

Mooi klein kustplaatsje dat in de zomer zeker overbevolkt zal zijn door de mooie stranden. Póvoa heeft een lange band met vissers. Het leven hing af van de visserij. Ook nu nog vind je hier de lekkerste vis, elke dag vers gevangen. 😊

11. 10 van de 10 punten! Caldas de Reis is een kleine maar fijne plaats met warme thermaal- en zwavelbronnen, indrukwekkende, goed bewaard gebleven romaanse stenen bruggen, prachtige gevels van huizen, een prachtige botanische tuin en een fantastische waterval, waar verschillende molens zich hadden verenigd

Hoewel we eigenlijk een behoorlijke rondleiding achter de rug hadden, trok de kathedraal van Santa Lucia boven Viana ons op magische wijze aan. Dus lichte schoenen aan en na een korte rondleiding door de stad de 700 treden op. 😅

Wat een schitterend uitzicht rondom! Elke stap was het waard. We hebben

13. Het pad tussen de zee en de bergen leidde ons vandaag helaas weer veel over asfalt, maar ook over mooie natuurlijke paden naar etappebestemming A Ramallosa. Toen we van de "berg" afdaalden richting Baiona, fascineerde dit kleine stadje me in een mum van tijd. Hier is veel geschiedenis terug te vinden

14. Wij zijn daar! De wandeling van vandaag was sneller dan verwacht. Het pad het meest onaantrekkelijke van de hele wandelsecties. Permanent autolawaai, constante paden naast en op wegen, op enkele stukken na. De vogels deden hun best om het geluidsniveau te verfraaien, maar ze deden weinig. Ik stond stil

15. Vandaag heb ik echt genoten van een heerlijke wandeling. In eerste instantie leek het erop dat de drukte van wandelaars mijn humeur zou bederven, maar uiteindelijk was dit "mijn" route 😉. Het ging twee keer bergop en de mountain fex in mij kwam er meteen uit op de eerste klim. 😅 Een paar groepjes bleven

16. De dag begon moeizaam; Ik heb maar ongeveer 2 uur geslapen. Kilometers en kilometers asfaltwegen volgden, plus een stevige tegenwind van 30 - 40 km/u. Ook de houten paden werden na verloop van tijd eentonig en de omgeving bood niet veel afleiding. Desalniettemin is de zee altijd behulpzaam geweest bij

Padrón is een kleine stad, maar heeft veel geschiedenis, een prachtige botanische tuin en wordt beschouwd als de "bakermat" van de Santiago-cultus. Volgens de legende arriveerde het stoffelijk overschot van de apostel Santiago in Padrón op een stenen schip op de Río Ulla. Op de vroegere aanlegsteiger

18. Omdat het nu misschien ongeloofwaardig gaat klinken, heb ik de gegevens uit onze Camino-gids, inclusief de hoogte, als foto bijgevoegd. Sinds we echter verder naar Vigo zijn gelopen, zijn er nog 80 hoogtemeters bijgekomen. Het was dus 726 hm, wat ik vandaag ook voel in mijn rechtervoet 😬.

Maar nu het

19. Recht vooruit: er waren 369 hm. Nu wordt Komoot irritant.

Dus nu zijn we in Spanje! In een paar minuten staken we de Río Minho over in een snelle tocht met een vissersboot. Een prachtig houten pad, kunst aan bomen en heel kalm, windstil weer wachtten ons.

Het parcours was meestal leuk en gevarieerd, ofwel

Nadat we vandaag onze intrek in de accommodatie hadden genomen, kregen we onze pelgrimsstempel. Op de terugweg ontdekte ik de grote windmolens op de berghelling boven onze accommodatie. De heenweg was ook de moeite waard vanwege het fantastische uitzicht! 😊

21. Vandaag was een dag van superlatieven! De paden wisselden af tussen zand, bos, wortelpaden, steenachtige grond, breed, heel smal, weidepad 🤩, een hoogtepunt voor de voeten 👣. Het oog werd altijd op magische wijze getrokken naar de brullende zee, de kleurrijke bloemenpracht, het weelderige groen van