Frankreich 🇫🇷-Rundfahrt 2023

Aktivix 🌐

Collectie van Aktivix 🌐

Eine Radtour durch Frankreich 🇫🇷!
Das wäre doch was! 🧐
Rasch geplant, Etappen ausgearbeitet und Übernachtungen ausgesucht.
Aber dann: Corona ! Nix geht mehr. Alles verschieben 😠. Zwei - fast Drei Jahre ! Dann noch ne Wohnungsrenovierung. 😱.Jetzt aber -2023 soll es gelingen.
Wir fahren los. 🚴‍♀️🚴‍♀️

Tours & Highlights

1. Frankreich-Rundfahrt 🇫🇷 Etappe 01: Bonn - Boppard

Het begint! Wij willen naar Frankrijk fietsen 🇫🇷.

Onze eerste etappe: van Bonn langs de Rijn naar Boppard.

Het bekende fietspad is altijd mooi en laat ons rechts en links van de tocht mooie bezienswaardigheden zien.

In Bonn gebruikten we de Stadtbahn naar Bad Honnef. En in Boppard namen we uiteindelijk

2. Hunsrück 😅 Mooi op en neer. En aan het begin van onze 2e etappe mistig en koud 🥶.

Maar eerst gebruiken we het "Schinderhannes"-fietspad, dat ons van Emmelshausen naar Pfalzfeld en naar Lingerhahn op grote hoogte brengt.

Daarna vertrekken we naar Simmern. Hier zat Schinderhannes opgesloten in de gevangenistoren

4. Bij zonnig weer starten we in Meisenheim en fietsen we het Glantal op naar Lauterecken.

Vanaf hier gaan we over op het Lautertal-fietspad. 🚴‍♀️ Magnifieke gele koolzaadvelden worden afgewisseld met groene weiden en bloeiende fruitbomen. 😀

We fietsen naar Kaiserslautern. Eerst bezoeken we de biertuin

5. Deze tocht start in Waldfischbach-Burgalben. Eerst gaat het fietspad langs de Schwarzbach, vaak door het bos. We fietsen naar Rodalben. Dan bereiken we het prachtige dal van de Wieslauter.

In Hinterweidenthal kijken we of de "duivelstafel" nog overeind staat. We bereiken Dahn, met zijn rotsen rondom

6. Vandaag gaan we naar de Elzas. Vanaf Haguenau fietsen we 30 km over landwegen. Geen bijzondere bezienswaardigheden op deze route. Alleen in Truchtersheim houden we een ontbijtpauze 🥯.

Het fietspad wordt pas mooi in Marlenheim, want daar loopt het autovrij over de oude spoorlijn 🚂 naar Molsheim.

Er zijn

7. Het weer was ons vandaag goed gezind. Aan het begin van de tocht in Châtenois hangt de Hochkönigsburg nog in de wolken boven in de bergen. Maar al snel op het prachtige Eurovelo 5-fietspad gaat de lucht open.

We bezoeken het prachtige wijnstadje Turckheim. 🤗 Mooie vakwerkhuizen en oude stadspoorten

8. Vandaag fietsen we de 7e etappe. Na een korte rit van Burnhaupt bereiken we het Rijn-Rhônekanaal. Hier slaan we af op het Eurovelo-fietspad 6, dat uit de Zwarte Zee komt en naar de monding van de Loire aan de Atlantische Oceaan leidt 👆.

Het fietspad langs het kanaal gaat eerst flink omhoog. Ook het kanaal

9. We beginnen onze 8e etappe vanuit Geney boven L'Isle sur le Doubs en fietsen naar beneden naar het Rijn-Rhônekanaal. Helaas moeten we een 5 km langere omweg maken via de naburige berg. En als we terugkomen op de Doubs in Pompierre, is de hoofdstraat midden in de viering van 8 mei! 🎺🎶🎤🇫🇷.

Maar dan

10. Vandaag wordt het vanaf 14:00 uur zeer slecht weer ☔️. Dus geven we de fiets wat meer gas 🚲.

Vanaf Besançon verder langs de Doubs genieten we nog steeds van helder, droog weer.

In Thoraise komen we de prachtige kleine scheepstunnel tegen. 🤗

Bij Rochefort-sur-Nenon doorkruist het kanaal een nauwe kloof

11. Oef 😮‍💨! Kou, regen en harde tegenwind 🥶! Geen vreugde voor fietsers. Maar: daar moeten we doorheen 🥲.

Dus verder langs de Saône. Bij Seurre zijn je handen ijskoud geworden - tijd om de warme handschoenen en de rest van de regenkleding aan te trekken. En de regen begint.

Het fietspad brengt ons van

12. Het prachtige "Canal-du-Centre" verbindt de Saône met de Loire 🦆. Vanaf Chagny op 200 m klimt het kanaal tot 310 m. In het laatste steile stuk zijn er 7 sluizen snel achter elkaar! 😁

Op de top loopt het Eurovelo 6-fietspad langs het mooie "Lac du Montchanin" dat het kanaal voedt.

Daarna fietsen we zachtjes

13. We staan op het punt het Hôtel am Kanal te verlaten als 🛑 een motorrijder van de politie ons tegenhoudt: een bijna oneindig lange troep wielrenners raast door de straat.

Maar dan bezoeken we Paray-le-Monial, voor ons de mooiste stad tot nu toe!

Schone straten, prachtig onderhouden en geplaveide voetgangerszones

14. Vandaag hebben we alleen een vrij korte tour gepland. We willen tenslotte eerst de stad Moulins bezoeken. Dus laten we gaan na het ontbijt.

Direct naast het hotel bezoeken we de Sacré-Cœur kerk, met prachtige ramen en hoge gotische stenen bogen.

Daarna slenteren we door de gezellige zondagsmarkt en bereiken

15. We verlaten Nevers - het was leuk! Het is mistig en koud vanmorgen. Pas later, na bijna 2 uur, breekt de zon 🌞 door.

Maar na de eerste 10 km komt een hoogtepunt van deze etappe: het Pont Canal du Guétin, ofwel het zijkanaal van de Loire, wordt hier bij Guétin in een lange trogbrug over de rivier de l

16. Oh 😳 wat een werkpodium! De noordenwind blaast ons genadeloos in het gezicht. De wijzers zijn vorstrood van de chill-factor van slechts 8 graden! Trek dus handschoenen aan en een windjack aan! 😠

De eerste 30 km versnellen we om op te warmen. Dan komt de zon tevoorschijn en maken we ontbijt met hete

17. Gisteren een lang gevecht tegen de noordenwind - vandaag veel rugwind! 😃 Waarom? 🧐

Simpel gezegd: de Loire is van stroomrichting veranderd en stroomt nu naar het zuidwesten.

Onder een stralend zonnetje verlaten we Châteauneuf-sur-Loire. Maar maar 8 graden 😞. Maar na ongeveer 20 km wordt het warmer

18. Een lange maar mooie fietstocht!

Vanuit onze chambre d'hote in Mer gaan we langs de Loire naar Blois. Daar bezoeken we het koninklijk kasteel 🏰 en de stad.

Dan over de mooie stenen brug en over de bergen naar Chaumont. Hier hebben we tevergeefs geprobeerd onze bagage af te geven om het kasteel te bezoeken

19. Zoals gezegd hadden we tijdens het Hemelvaartsweekend geen accommodatie gevonden rond de kastelen van de Loire. Heel Frankrijk is in beweging. Met een beetje geluk 🍀 vonden we een hotel in Tours en boekten dit voor 3 nachten.

Dus hebben we vandaag onze rondreis onderbroken en eerst zonder bagage een

20. Vandaag "rustdag" in Tours. 👆We wandelen de stad in, slenteren door de straten en bezoeken de bezienswaardigheden. 🏰

- centraal Station,

- Karel de Grote-toren,

- markt en markthal,

en natuurlijk de beroemde

21. We verlaten Tours en fietsen eerst langs de Cher. We passeren het mooie stadje Savonnières en komen aan bij het kasteel van Villandry! 🏰

Helaas mogen we de beroemde tuinen niet van buitenaf bekijken. Dus verder.

De Langeais-brug over de Loire is een echte blikvanger! 😄 Gustav Eiffel ontwierp de hangbrug