Albsteig 〽️

Aktivix 🌐

Collectie van Aktivix 🌐

Der Albsteig ist 350 km lang und führt von Donauwörth nach Tuttlingen. Wir haben diesen Weitwanderweg im Sommer 2022 auf den ersten 10 Etappen bewandert.
Den zweiten Teil sind wir im Spätsommer 2023 gewandert. Wegen erheblichen Sturmschäden waren allerdings zwei Etappen komplett gesperrt. Wir mussten daher Alternative Strecken laufen. Die geplanten Etappen sind ebenfalls in dieser Collection.

1. Albsteig🔺01: Donauwörth - Harburg

Hoofdwandelweg 1 van de Schwäbische Albvereniging begint in Donauwörth. Het loopt bijna 360 km langs de noordelijke rand van de Zwabische Jura. In 2022 willen we de eerste 10 etappes lopen.

De eerste tocht gaat van Donauwörth langs de Wörnitz naar Harburg in Schwaben. Donauwörth is echt geweldig. Bezienswaardig

De 2e etappe op de Albsteig is de kortste, maar met een bezoek aan de voormalige Reichsburg Harburg is het waarschijnlijk een zeer leerzame wandeling. De grootte van het kasteel en de ligging boven de Wörnitz maken het goed bewaard gebleven complex een bezienswaardigheid. En ook het stadje Harburg met

Het was erg warm vandaag - laatste keer 31 graden. Daarom waren we aanvankelijk dankbaar voor koele bospaden.

Maar afgezien van een paar uitzichten op de Nördlinger Ries en een paar hoogtepunten onderweg, werd het aandeel bospaden ons te veel naarmate het pad vorderde. Nauwelijks variatie, zelfs de top

Deze etappe begint in Bopfingen, de Zwabisch-Beierse stad aan de Ipf, de markante getuigenberg. Gisteren bezochten we de stad en het grote volksfeest "Ipf-Messe".

Vandaag leidt het wandelpad eerst naar de Sandberg. Terug naar beneden bereiken we het prachtige Egerquelle. Daarna slingert het pad langzaam

De Albsteig laat voor het eerst zien wat een klim is. Vanuit Waldhausen gaat het eerst naar beneden in het dal van de Kocherse oorsprong. Daarna wandelen we weer steil de Alb op aan de andere kant van het dal in Aalen-Unterkochen en bereiken de top van Aalbaumel 702 m. 😄 prachtig uitzicht vanaf de hoge

Vandaag liet de Schwäbische Alb ons enkele van zijn beste kanten zien. We starten deze etappe in het stadje Lautern an der Lauter 😜. in de buurt van Remsquelle!

Het gaat steil omhoog naar de Albhöhe. "Die Große Scheuer" wacht ons op de top, een enorm gat in de witte Alb-rots. Ernaast zijn meer rotsen

In Weißenstein klimmen we naar het kasteel van Weißenstein. Dan naar de Alb. Vanaf hier blijft het vandaag relatief vlak. Altijd langs de Albrand bereiken we de Messelberg (750 m). Hier kijk je ver het Zwabische land in.

Dan verder over de Albtrauf naar de Rötelsteine. Ook hier prachtige uitzichten, zelfs

Een mooie toegangsweg, gemarkeerd met een blauwe driehoek, brengt ons van Süßen terug naar HW 1 (Albsteig). Eerst matig, dan steil stijgend bereiken we de Fuchseck op 760 m hoogte. We worden beloond met weidse uitzichten vanaf de rand van de Alb tot aan de Zwabische regio.

Dan blijven we op en neer wandelen

We beginnen onze Albsteig-etappe in het Hotel Deutsches Haus. Het pad van HW 1 beschrijft tegenwoordig bijna een groot hoefijzer. Aan het einde kun je helemaal naar het begin kijken.

Na de beklimming naar de Boßler slingert het pad altijd langs de Albtrauf met altijd mooie uitzichten naar beneden en veel

Vandaag de 10e en laatste etappe van de langeafstandswandeling van dit jaar. De rest van de Albsteig bewaren we voor volgend jaar.

Vandaag hebben we kastelen bezocht 🏰 en natuurlijk gewandeld op de Albrand!

Vanaf Ochsenwang loopt u eerst langs de Albtrauf naar de burchtruïne Rauber.

Daarna gaan we verder

Vorig jaar liepen we 10 etappes op de Albsteig. Dit jaar willen we de resterende 9 etappes lopen.

Vandaag starten we in Neuffen. Direct achter de stadskerk begint de steile klim naar de Festungsberg waarop kasteel Hohenneuffen troont 😓🥾!

Boven aangekomen ontmoeten we elkaar weer op de hoofdwandelroute

Vandaag heeft de lucht ons verschillende soorten regen geleerd ☔️:

Druipend, opspattend water, kiezelstenen, zware regen, aanhoudende regen, gekletter, buien, mist!

🥺

De meeste uitzichtpunten op de Albfelsen lagen in de mist, waardoor er niet veel te zien was.

Het pad was op sommige plaatsen ook bezaaid

Zelfs als de zon scheen en het zicht goed was, zouden we van deze prachtige wandeling genoten hebben. 🤭. De Albsteig loopt hier vanuit Holzelfingen aan de ene kant van het dal over smalle paden met prachtige uitzichten boven Unterhausen/Lichtenstein of Honau. Naast zeer mooie diepe vergezichten zie

Vandaag ging het op en neer op deze etappe. Vandaag hebben we vooral het bos gezien. Maar we hadden ook uitzicht op het Zwabische platteland of de prachtige alpenweiden. 😃

En door de stormen van de afgelopen weken moesten we vandaag over zeker 60 bomen klimmen. We hebben veel krassen 😤.

Maar het weer

De Albsteig wil ons waarschijnlijk niet 😤. Eerst de 2 hevige regenachtige dagen☔️🌧️

Nu de gesloten wandelpaden 🛑, vanwege gevaar voor tak- en boombreuk na het onweer in de nacht van 24./25. Augustus! 😢😫

Maar we hebben alle hotels geboekt, willen gaan wandelen 🥾 en nu is het weer oké! 😖

Dus: improviseer

Zwaar
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

We starten in Jungingen bij Hotel zur Post. In Burgfelden kunnen we overnachten en eten in hotel en restaurant Landhaus Post (landhaus-post.de).. Maandag gesloten, zondag alleen keuken tot 17.00 uur

18. Albsteig wandelen is vanaf Jungingen op de volgende 2 etappes niet mogelijk! 😫 De onweersbui van vorige week woedde hier verschrikkelijk - overal vielen bomen om, ontwortelden of boomtoppen werden simpelweg afgerukt. Overal losse takken en dwarsliggende bomen.

ALLE wandelpaden zijn gesloten 🛑

Dus wij

19. Vandaag waren we net op Hohenzollernburg:

komoot.de/tour/1287204536?ref=itd

Na onze treinreis naar Albstadt-Ebingen nemen we de bus naar de Albhhöhe naar Pfeffingen.

Vanaf hier wandelen we nog eens 200 meter omhoog naar Burgfelden. Hier hebben we ons hotel aan de Albsteig betrokken en heerlijk gegeten en

Zwaar
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Tredzekerheid, stevige schoenen en alpine ervaring vereist.

In Ratshausen gaat buslijn 315 naar Schömberg. Vertrek: 15.49 uur of 16.49 uur

Daar overnachten we in Hotel Cafe Baier. Eet restaurantzon

21. De Schwäbische Albvereniging meldt sinds maandag dat ook de Albsteig-etappe van Burgfelden naar Ratshausen en Schömberg volledig gesloten is. 🛑

Daarom moeten we vandaag andere paden verder naar beneden nemen en, indien mogelijk, zonder bos.