Camino del Norte 2022

Pilgerwolf

Collectie van Pilgerwolf

1. CdN 01: Von Irun nach Passai Donibane

Ik verbleef in het hostel Irún, absoluut een aanrader. Inclusief ontbijt (Spaanse halte) voor Donativo.

Volgens de wandelgids zou de eerste etappe een van de moeilijkste en mooiste moeten zijn. Natuurlijk kan ik deze superlatieven pas op het einde beoordelen, maar ja, het was moeilijk en ja, het was mooi

Nadat we het natuurlijke havenbekken waren overgestoken en een klein eindje erlangs, klommen we oneindige trappen op. Blij dat ik mezelf dat gisteren niet heb aangedaan. Een paar meter nadat ik de heuvel was opgeklommen, sloeg ik rechtsaf, iets verder terug, bij de ingang van een leuk huisje met een

Zoals je ziet heb ik gekozen voor de variant direct langs de kust. Het nadeel: de weg en natuurlijk het asfalt liggen altijd aan mijn linkerhand. Na Getaria ging het terug het land in en bergopwaarts. Het Agote Aundi hostel ligt in de middle of nowhere, maar biedt tweepersoonskamers en een pelgrimsmenu voor €10.

Vandaag besloot ik weer tegen de Camino en voor een variant dichter bij de kust. Deze variant was zeker inspannender, maar ook mooier met dezelfde mate van zekerheid. Super uitzicht, wilde paarden, hart wat wil je nog meer.

In Deba dacht ik dat ik er bijna was, helaas was het maar bijna. Helaas was de

Ik kan op dit moment niets bedenken over deze fase. Dus ik moet leveren. Ik verbleef in het klooster, wordt aanbevolen.

Ik heb mezelf getrakteerd op een bus van Santullan naar Gastro Uriales, de etappe is immers lang genoeg. Natuurlijk koos ik een andere variant dichter bij de kust. De eerste kilometers waren al langs de kust, later moest ik langs de weg lopen. Bij Playa de Avenillas kun je veilig een kortere weg nemen

Wat een geweldige dag. In Laredo gingen we eerst langs de strandpromenade. Vanwege de ochtendmolen niet direct aan het strand. Toen zocht hij de pier voor de veerboot naar Santoñia, die was er niet. Maar toen trok een boot heel dicht bij het strand, liet een "loopplank" zakken en liet de wachtende Peregrino

Deze etappe was erg vermoeiend en vermoeiend voor mij, maar ik denk dat een groot deel daarvan mezelf was. Ik voelde me gewoon niet goed om verschillende redenen.

Vanaf Isla gingen we over prachtige bospaden naar een snelweg. Vanaf daar was het nog een paar kilometer over asfalt totdat we eindelijk weer

Geen erg veeleisende etappe, maar wel erg asfaltzwaar. Na een goede 4 km had ik Santander achter me gelaten, daarna ging ik verder op aangenamere wegen met enkele mooie uitzichten, maar het was asfalt. Het zou mooier zijn geweest, maar meer dan twee keer zo ver langs de kust, maar door de regen en de

Ik nam de trein van Boo de Piélagos naar Mogro, die veiliger was dan de verboden route over de brug en korter dan de omweg via de andere brug. En bovendien regende het flink. Als het hard regende, stapte ik uit en wankelde altijd de eerste kilometers langs de weg. In het begin had ik ook af en toe een

Het podium was erg schilderachtig. Het ging op en neer als een achtbaan door mooie kleine dorpjes, er waren weidse uitzichten over het land en soms over de Atlantische Oceaan.

In Cóbreces ben ik toen overgestapt op de alternatieve Camino, die verder naar het noorden loopt en met prachtig uitzicht op de

Ik had me verheugd op vele kilometers strand vandaag, helaas waren het er een paar minder dan ik had gehoopt. Op geasfalteerde wegen ging het de stad uit, na ongeveer 5 km wilde ik over een dam naar het strand wandelen. Helaas was ik daar op het hoogste waterniveau en stond de dam gedeeltelijk onder

Vandaag was het ongeveer 2 km over een onverharde weg door een bos en door Unquera van Cantabrië naar Asturië. Asturië verwelkomde me met een mooie klim, maar niets asfalt zoals de afgelopen dagen in Cantrabia. Het regende trouwens vanaf het begin vandaag, soms meer, soms minder. Daarom liep ik na bijna

Het is maar goed dat ik gisteren mijn etappe in Penduele heb onderbroken. Met de regen en storm van gisteren had ik Road to Llanes niet leuk gevonden. En dit pad was zo mooi. In het begin was het dicht bij de kust, ik passeerde ook een Bufatone. Maar de zee was zo glad als glas en dus hoorde ik alleen

Weer een heel mooi podium. Ze begon met een zeer korte wandeling op het strand. Daarna gingen we eerst door de vele kleine buitenwijken van Celoriu, totdat achter Barro de beklimming begon op een prachtig pad met een geweldig panoramisch uitzicht op de bergen, het land en de Atlantische kust. Na de Panoramaweg