Von Wien zum schwarzen Meer

1. 1. Tag Donauradweg zum schw. Meer Wien - Dunakilti

Weer: zon 8 graden

12.00 uur 23 graden

Günther, Johann, Helmut en Gottfried beginnen heel vroeg in de ochtend in Wenen, langs de Praterstern naar het Donau-eiland. In de omgeving van Groß-Enzersdorf rijden we aan de linkerkant, de Hainbucher Au in. In Deutsch Altenburg zijn we weer aan

2. Weer: Zon bij 9 graden

Middag 25 graden

Door de vlakten van de Hongaarse vlakten gaan we naar kleine stadjes tot we Györ bereiken.

Het fietspad naar Györ is door de vele hobbels een "rommelsnelweg", zelfs een drukke weg is altijd een begeleider.

Het stadscentrum van Györ is prachtig en nodigt

4. Weer: onbewolkt 8 graden

Zon 25 graden

Het fietspad is alleen beschikbaar in de grote steden. Een groot deel van de reis gaat over de drukke wegen. Soms wordt het behoorlijk krap en gevaarlijk. De Donau is nu intenser te zien, is nog steeds natuurlijk en niet bebouwd, met uitzondering

Weer: morgen zon 18 graden

Middag 28 tot 30 graden

De reis naar Boedapest was als het ware de ouverture. Vandaag zijn we begonnen met de eerste act :-). We hebben niet naar Boedapest zelf gekeken. Ik en Günther zijn er al een paar keer geweest en daarom hebben we ze niet bezocht tijdens

Vandaag trekken we over verschillende fietspaden de Donauvlakte in.

Alles is inbegrepen, van Dammweg met of zonder asfalt, van rijkswegen met of zonder goede bestrating of zelfs fietspaden met goede of minder goede ondergrond.

In de omgeving van Harta merk je dat de bomen steeds minder worden en het steppelandschap

7. Weather: 12 degrees cloudless

30 degrees from noon

On the 6th day of our bike tour, we change the bank of the Danube again in the morning and ride on a great bike path to the border to Serbia. The border crossing goes on without any problems. The corona test is asked, but it is not checked

8. Weer: 14 graden vroeg

12.00 uur 28 graden windstil

We beginnen in een afgelegen gebied en een droomlandschap. Er is geen fietser of auto op de volgende 70 km, je ziet een paar landbouwcoöperaties, een paar gemalen en, als je geluk hebt, een paar vissers, dat is het. Op de route ligt een ca. 10 km lange

9. Weer: begin 9 graden bewolking

's middags 30 graden windstil

De afslag van Backa Balanka op de hoofdweg is niet voor bangeriken. Dan zitten we tot kort voor Novi Sad op een goed fietspad.

De prachtige stad Novi Sad is de op één na grootste stad van Servië, een universiteitsstad en bestaat uit de districten

Bedankt fiets en willi

De Eurovelo 6 is zeker geen fietspad

zoals je ze kent in Nederland, Oostenrijk...

Weer: vroeg 14 graden zon

30 graden 's middags

Bij de afslag uit Belgrado is er een fietspad tot kort voor deze brug, daarna moet je in het verkeer komen, vandaag was het zaterdag en er was relatief weinig

Weer: 12 graden vroeg

Middag boven de 30 graden

Toen ik om 6.10 uur ons hotel verliet, had mijn voorwiel weer een lekke band. De slang wordt snel verwisseld en dan ontbijten we in de nabijgelegen bakker.

Tussen Kovin en Dobovac komen we op een hobbelige dijk, dan gaan we verder op een landweg. We gaan het

DE BAND HOUDT.

Weer: vroeg 12 graden onbewolkt

Middag 30 graden en meer

We starten om 06.10 uur vanuit het hotel van de toeristische bestemming zonder ontbijt en versterken ons in de nabijgelegen bakkerij. Bladerdeeg is er in alle varianten, heel hartig met worst of schapenkaas, de zoete varianten zijn

Weer: vroeg 12 graden zon

Middag 30 graden en meer

Vandaag begint met een stevig ontbijt bij onze eigen hospita. (zie foto).

De eerste kilometers op de nieuwe en niet al te drukke weg naar Kladovo gaan snel. In Kladovo slaan we een zijweg in en maken een korte omweg via een onverharde weg.

Deze korte omweg

14. Weer: Vroeg in de ochtend 14 graden nevel

Middag 30 graden en meer

De route brengt ons richting de Bulgaarse grens over een redelijk drukke hoofdweg.

Op de laatste plaats voor de grens worden proviand gebruikt met overgebleven lei. Het oversteken van de grens verloopt zonder problemen.

Het eerste dat opvalt

“De reis is de bestemming” is de motivatie voor vandaag. We beginnen de ochtend aan een drukke weg. Deze weg vergezelt ons de komende dertig kilometer en is soms behoorlijk smal omdat er veel vrachtwagens rijden.

De Donau zien we de hele dag slechts mondjesmaat. Dan draaien we de weg naar Lom op - er

Weer: Begin 20 graden bewolkt

Middag 30 graden en meer

Vandaag gaat de route verder langs een hoofdweg vanuit Kozloduy. Deze weg is aan beide kanten druk omdat het de start is van de werkzaamheden bij de kerncentrale. Na ongeveer 5 kilometer is de ruzie voorbij en gaan we over wegen met weinig verkeer

Weer: begin 19 graden bewolking

Middag 25 graden wind

We starten in Nikopol vanuit het hotel met een klim van 8% en drie kilometer. Dan gaat het over rustige straten naar Belene daar.

In het centrum genieten we van een uitstekende koffie en pauzeren we. Daarna rijden we rond een verouderd industrieel complex

Weer: vroeg 10 graden onbewolkt

Middag 25 graden en meer

We verlaten Svishtov deze zondag en aan het einde van het dorp zie je een archeologische opgraving van een voormalig Romeins kamp.

Na zo'n 20 kilometer slaan we een zijstraat in en deze straat klimt langzaam omhoog.

Het gaat door kleine stadjes en

Weer: 8 graden motregen vroeg

12.00 uur 18 graden

Gisteren hadden we een dagje wassen en rusten in Rousse.

Vannacht heeft het flink geregend en afgekoeld. De thermometer geeft 8 graden aan als we weer door de regenachtige binnenstad van Ruse rijden. (Foto's van gisteren) De lichte regen stopt in de loop

Weer: 8 graden vroeg

Middag 20 graden

Als ontbijt is er vandaag een Bulgaarse lekkernij (zoals carnavalsdonuts) met schapenkaas en jam, heerlijk...

Ook in Bulgarije is de herfst aangebroken en is het flink afgekoeld.

We lopen even langs een hoofdweg voordat we een zijweg inslaan een eindje van de Donau af

Weer: 8 graden vroeg

12.00 uur 18 graden

Vandaag is het bewolkt, het miezert een beetje en het is erg koud. We zoeken het grensstation in de stad voor de oversteek naar Roemenië en dat verloopt zonder lange tussenstop.

We rijden door wijngaarden en het gaat op en neer, met een paar korte maar pittige klimmetjes

Ontdek de mooiste hoekjes van Vlaanderen via het knooppuntennetwerk

Toerfiets Collectie van Routen

Vier het voorjaar — kleurrijk wandelen door Hollandse tulpenvelden

Heerlijke wandeltochten in het Nationale Park Berchtesgaden

Wandel Collectie van Nationalpark Berchtesgaden

Woestijn en stof in het Jbel Saghro gebergte – Op eigen houtje door de Marokkaanse Anti-Atlas