Toerfiets Highlight (Segment)
Het stadsviaduct en de Ruhrbrug Mülheim zijn een doorlopende structuur van de spoorlijn Osterath – Dortmund Süd in Mülheim an der Ruhr, gebouwd door de Rheinische Eisenbahn-Gesellschaft. De lijn splitste zich bij Osterath af van de linker Nederrijnlijn en leidde vanaf 1866 via Mülheim naar Essen, later ook naar de Hollandse mijn in Wattenscheid (1867) en tot Dortmund (1874). Vandaag is de lijn gesloten, zijn enkele sporen afgebroken, de driedelige boogbrug over het Ruhrgebied wordt alleen gebruikt als voetgangersbrug.
Twee ijzeren bogen overspannen het Ruhrgebied, de derde over de nog bestaande Ruhrstrasse. Het stadsviaduct sluit links en rechts van de rivier aan en het bouwwerk bestaat uit 39 bogen. Er werden een miljoen stenen gebouwd en de daarvoor benodigde mortel werd geproduceerd in speciaal gebouwde molens aan beide zijden van het Ruhrgebied. De drie ijzeren bogen wogen samen 500 ton, er werden 6800 klinknagels ingeslagen.
In de viaductbogen in het stadsgebied waren markthallen, winkels en opslagruimten ondergebracht, nu zijn ze open.
In 1926 werden de rivierbogen herbouwd. Sindsdien is de route zijdelings uitgesneden door vakwerkboogliggers. Tegelijkertijd kreeg de brug een voetgangerspad en gesloten wenteltrappen van steen als in-/uitgangen. In 1976 werden deze vervangen door open stenen of roostertrappen.
De Rathausmarkt en Rathaus bevinden zich aan de rechterkant van de rivier en de Mülheim Garden Show aan de linkerkant.
30 januari 2017
Het volgende deel van de snelfietsroute RS1 leidt hierheen.
20 mei 2017
Deze wordt momenteel gerenoveerd. Over het Ruhrgebied kom je er als fietser of voetganger niet!
Heel erg leuk daar. Met name het aangrenzende park, de brug en het Ruhrgebied met op de punt een haventje. Een reis is zeker de moeite waard!
Status: 30/08/17
5 september 2017
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!