Tunnel Ostertaltalbahn bij Oberkirchen
Tunnel Ostertaltalbahn bij Oberkirchen
Wandel Highlight (Segment)
Deze Highlight gaat door een beschermd gebied
Controleer de lokale regels voor: Naturpark Saar-Hunsrück
Locatie: Freisen, St. Wendel, Saarland, Duitsland
21
12
5,0
(2)
13
𝐸𝑖𝑠𝑒𝑛𝑏𝑎ℎ𝑛 - 𝑇𝑢𝑛𝑛𝑒𝑙 𝑖𝑛 𝑂𝑏𝑒𝑟𝑘𝑖𝑟𝑐ℎ𝑒𝑛
De tunnel doordringt de Pitzrech (hoogte 413 m boven zeeniveau) tussen het station Oberkirchen Nord en Schwarzerden. De route leidt over een lengte van 216 m in een lichte bocht door de tunnel met een breedte van 6,05 m en een hoogte van 6,16 m. De binnenkant van de tunnel en de voorzijden bij de in- en uitgang zijn gemetseld met lokale natuursteen, het gewelf met bakstenen. Het bergdek is ca. 8m in het midden van de tunnel. Het baanbrekende werk leverde interessante geologische vondsten op. De bovenste zandsteenlagen werden sterk verschoven door trillingen of drukeffecten. Daarom waren er veel spleten in de berg, op de wanden waarvan zich in de loop van de tijd kristallen hadden gevormd. Daarnaast werden "rood krijt" en de zeldzame, waardevolle "blauwe klei" ontdekt. De kromtestraal werd berekend met behulp van de tangensmethode en stap voor stap verder ontwikkeld. De afwijking van het doel aan het einde van het portaal was slechts 14 mm, wat een meer dan opmerkelijk technisch hoogstandje was voor de technische mogelijkheden op dat moment. De tunnel is gebouwd door de firma "Wix und Liesenhof" uit Dortmund". Bron: Tekstinformatiebord
9 januari 2022
𝐸𝑖𝑠𝑒𝑛𝑏𝑎ℎ𝑛 - 𝑇𝑢𝑛𝑛𝑒𝑙 𝑖𝑛 𝑂𝑏𝑒𝑟𝑘𝑖𝑟𝑐ℎ𝑒𝑛De tunnel doordringt de Pitzrech (hoogte 413 m boven zeeniveau) tussen het station Oberkirchen Nord en Schwarzerden. De route leidt over een lengte van 216 m in een lichte bocht door de tunnel met een breedte van 6,05 m en een hoogte van 6,16 m. De binnenkant van de tunnel en de voorzijden bij de in- en uitgang zijn gemetseld met lokale natuursteen, het gewelf met bakstenen. Het bergdek is ca. 8m in het midden van de tunnel. Het baanbrekende werk leverde interessante geologische vondsten op. De bovenste zandsteenlagen werden sterk verschoven door trillingen of drukeffecten. Daarom waren er veel spleten in de berg, op de wanden waarvan zich in de loop van de tijd kristallen hadden gevormd. Daarnaast werden "rood krijt" en de zeldzame, waardevolle "blauwe klei" ontdekt. De kromtestraal werd berekend met behulp van de tangensmethode en stap voor stap naar voren gebracht. De afwijking van het doel aan het einde van het portaal was slechts 14 mm, wat een meer dan opmerkelijk technisch hoogstandje was voor de technische mogelijkheden op dat moment. De tunnel is gebouwd door de firma "Wix und Liesenhof" uit Dortmund". Bron: Tekstinformatiebord
25 januari 2022
Pure architectuur die respect afdwingt! De gebogen tunnel, die ruim 200 meter lang was, had bij doorbraak een maatafwijking van slechts 14 mm! Deze en nog veel meer informatie begeleidt wandelaars langs de hele route.
23 oktober 2023
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!
Locatie: Freisen, St. Wendel, Saarland, Duitsland
21
12
5,0
(2)
13