Triathlon around Germany

Jonas Deichmann

Collectie van Jonas Deichmann

On 22nd July, I set off. I wanted to complete a triathlon around the borders of Germany, my home country, for the very first time: 31 days and the equivalent distance of 16 Ironmans.

I started from Lindau, a town on the eastern shore of Lake Constance, and swam 37 miles (60 km) through the lake. Next, I switched onto my bike and rode in a clockwise direction around Germany until I returned to Bavaria. I swapped my cycling shoes for my running trainers and finished the Tour with a run equivalent to 16 marathons.

As always, the trip was self-supported and I had all my equipment with me. My goal was to be quick on the road, but not as fast as I can be. I designed the trip as a warm-up and equipment test for my upcoming ‘Triathlon 360 degree’ – the first ever triathlon around the world.

On the way, I was accompanied by many friends and even complete strangers, which was a big motivation for me. In this Collection, I tell the story of my triathlon around Germany and take you along for part of the journey.

1. Triathlon around Germany – Day 1

Laten we gaan: om 13.00 uur vertrek ik vanaf het eiland Lindau!

Een paar lokale media en een kajak vergezelden me de eerste kilometers zwemmen. Ik heb een lichte tegenwind en stroming, maar ik maak goede vorderingen. Na vier kilometer zwem ik aan wal bij een kleine badplaats en eet wat. In het water eet

Perfecte omstandigheden in de ochtend zonder golven en wind.

Ik maak goede vorderingen en na zeven kilometer neem ik mijn eerste pauze. De enige moeilijkheid was het oversteken van een grote jachthaven. Pas na een paar minuten was er een groter gat waar ik snel doorheen moest zwemmen.

Na de pauze werd

Na een onrustige nacht in het park loop ik om de grote ferryterminal in Friedrichshafen heen en ga bij de kademuur het water in. Opeens komen er twee obers aanlopen en vragen of ik twee stoelen voor je uit het meer kan halen. Blijkbaar hebben ze gisteravond dronken mensen over de reling gegooid. Als

Ik begin voor 7 uur om de wind te ontvluchten en om in ieder geval de eerste kilometers probleemloos te kunnen zwemmen.

In Habnau ontkom ik er niet aan om aan land te gaan als er een stand-up paddler op me af komt: hij leest het triatlonmagazine en heeft snoepjes bij zich! Kort daarna verschijnt er een

Ik start om 7 uur in de regen en maak goede vorderingen. De windvoorspelling laat vanaf het middaguur een stevige tegenwind zien, dus ik zwem liever wat sneller. De eerste negen kilometer gaan goed, altijd langs de eenzame en spectaculaire zuidkust.

's Middags komen de wind en de golven en kom ik nauwelijks

In Bodman stap ik het water uit en op de fiets. Mijn vader en enkele fietsers staan al te wachten en begeleiden me de eerste 35 kilometer om me op te warmen.

Ik ben blij dat ik nu bij mijn favoriete discipline ben en dat mijn lichaam een beetje kan herstellen. Het zwemmen was een zeer goede test voor

Eindelijk weer op de fiets!

Na een goed ontbijt begin ik altijd om 8 uur langs de Zwitserse grens. Over meestal kleine, rustige paden gaat het heuvelachtig naar Basel en dan vlak door het Rijndal. Het wordt erg warm tijdens de lunch en ik neem een ijspauze. Ik geniet van elk moment en merk hoe mijn lichaam

Een heerlijke dag op de fiets. Ik had veel gezelschap, verschillende mensen namen deel aan mijn tour op sommige delen van de route. 's Ochtends wachtte me een mooie klim door het Paltserwoud, 's middags vergezelde een stevige tegenwind me op de reis door het Saarland. We naderen Trier nu vroeg in de ochtend.

Vandaag stond een klimetappe door de Eifel met 250 kilometer en 3300 hoogtemeters op het programma.

Ik reed door prachtige heuvels langs de Luxemburgse en Belgische grens en was blij om vergezeld te worden door Ralf, die het grootste deel van de dag bij ons was. 's Avonds kwamen de Ryzon-crew en andere

Weer een lange dag in het zadel: mijn Wahoo Fitness Elemnt Roam laat 275 kilometer zien .

De route was vrij vlak langs de Nederlandse grens en ik genoot van veel gezelschap. Patrick deed mee voor de eerste helft en een andere groep deed mee voor een heerlijk Chinees all you can eat-buffet tijdens de lunch

Een supervlakke dag met slechts zo'n 200 meter hoogte door Friesland. Meestal reed ik door mooie en lege straten en genoot ik van goed gezelschap. Maar als klimmer heb ik de heuvels zeker gemist.

Ik ga nu eten en dan een mooie slaapplek zoeken aan de Elbe omdat ik de laatste veerboot naar Glückstadt heb

Een lange dag in Sleeswijk-Holstein 💪! In de vroege ochtend nam ik de veerboot over de Elbe. Met veel gezelschap gingen we noordwaarts over kleine wegen met weinig verkeer richting Denemarken.

Halverwege de fietsafstand van mijn triatlon door Duitsland was ik tijdens de lunch tevreden. Ook koel: de hele

Een hele mooie, maar ook lange dag bracht me vandaag door Mecklenburg-Vorpommern. 💪

Ik verliet Kiel in de vroege ochtend en volgde de Oostzeekust op de voet, waar een aantal echt mooie uitzichten op me wachtten. Ik kon me ook weer verheugen op geweldig gezelschap. Maar verder heb ik weinig mensen ontmoet

Een echte hogesnelheidsrit langs de Poolse grens: vlakke wegen en de hele dag wind mee - dat ging goed vooruit. Ondanks de vele geplaveide stukken in de ochtend die mij en de fiets veel schokten...

In ieder geval hebben mijn 30 mm Schwalbe (ProOne) banden zich vandaag eindelijk kunnen bewijzen. Veel comfort

Een vlakke etappe langs de Poolse grens. 's Avonds bereikte ik Zittau en daarmee de bergen langs de Tsjechische grens. Nu ga ik naar het westen, het Ertsgebergte in. De koninginnenrit met ruim 4.000 hoogtemeters wacht op mij. Na de vlakke dagen in het hoge noorden heb ik er enorm veel zin in.

De koninklijke etappe door het Ertsgebergte! 😍

Na de afgelopen vlakke dagen keek ik uit naar de verandering en een paar mooie, steile beklimmingen. 's Ochtends en 's middags had ik ook goed gezelschap en maakte een korte stop in Bad Schandau voor een tv-interview over MDR. Een zeer afwisselende dag!

Nu

Direct aan het begin stond me vandaag een veeleisende etappe met veel beklimmingen door het Vogtland te wachten.

Rond 10.00 uur bereik ik Beieren, de laatste deelstaat op mijn reis door Duitsland. Een televisieploeg wacht me aan de grens op en volgt me een tijdje. Het gaat verder door de heuvels en wordt

's Morgens vroeg om 6 uur gaan we verder: de laatste 50 kilometer op de fiets! Deze waren echter veeleisend met twee lange beklimmingen en meer dan 1.000 hoogtemeters.

Om 9.30 uur kom ik aan bij de fietsenwinkel Radsport Leitl in Zwiesel, waar ik mijn hardloopkleding had gestuurd. Ik word heel vriendelijk

Na een rustige nacht onder prachtige sterren, vertrek ik om 7 uur. Het pad loopt pal langs de grens met Tsjetsjenië en biedt prachtige vergezichten. Ik passeer de Lusen, een van de hoogste bergen in de omgeving, en daal dan af naar het dorpje Mauth.

Helaas zijn de supermarkt, de bakker en alle andere

Vandaag heb ik er weer een paar kilometer aan kunnen toevoegen: het werd uiteindelijk 51, terwijl ik echt te weinig gegeten had.

De ochtend begon met een afdaling van zeven kilometer naar Dreisessel. Van daaruit volgde ik de Oostenrijkse grens in heuvelachtig terrein en ben nu aan de rand van Passau