Entlebuch und Emmental

Stoni

Collectie van Stoni

1. eBiketour Wolhusen - Finsterwald - Entlebuch

Na een lange periode van verdedigen zijn we vandaag weer naar Luzern geweest. Wolhusen was het startpunt van onze Äntlibuecher-tour. Bij restaurant Rengg ging het linksaf richting windturbine Lutersarni. Dan richting Rootmoos en dan de lange maar prachtige klim richting Wissenegg. Vanaf daar heb je een

😜😜 het zou leuk zijn ... de e2 wörd scho length

Na een lange Corona-pauze en rondleidingen in Aargau, werden we teruggetrokken naar Napfland. Deze keer begonnen we in Willisau en reden we richting Napf. De eerste beklimming was een zware. Toen kwam het moeilijke deel van Mörisegg naar Unders Chapf. De route naar de kerk van St.Joder is dan breed en

Na nog nooit op de fiets in Napfland te zijn geweest. De dag was perfect om de prachtige regio te verkennen. Hildisrieden was het ideale vertrekpunt. Wat is een typische kom? Omhoog, omlaag, omhoog ... maar als je eenmaal boven bent, is het uitzicht op het Zwitserse plateau en de Alpen gewoonweg prachtig.

Vandaag begon de tour in Zell. Sommigen van ons hadden mooie herinneringen aan een sportfestival uit het verleden met een geweldige sfeer. We begonnen bij het voetbalveld en reden toen langs de Luthern naar Hüswil. Daarna ging het richting Ufhusen. Ga verder door geweldige landschappen en vloeiende paden

Vandaag zijn we naar Sörenberg geweest. Ik begon op het treinstation in Entlebuch. Daarna gingen we bergopwaarts naar Finsterwald. Daar koos ik de single trail door de hei. Prachtig gebied en een echte aanrader. Het pad was erg vochtig en het was tw. een voet. Daarna gingen we terug naar de Glaubbergstrae

Ook in januari is het fijn fietsen. Je hebt alleen de juiste kleding nodig. Als het weer hetzelfde is als vandaag, dan is deze ronde des te leuker. Ik was mijn gsm-houder vergeten en dus moest ik blijven checken waar die gebleven was. Maar wilde al heel lang naar de Ahornalp. Echt een prachtig gebied

9. We begonnen in Willisau. Voorbij de Ostergauer Weier ging het over de Rötelberg richting Menzau. (Een prachtige route die je normaal niet ziet als je van Willisau naar Wohlhusen rijdt). Daarna ging het door Wohlhusen en vervolgens richting Entlebuch, allemaal achter de kleine Emme aan. Daarna gelijk

10. I had also had this tour on my list for a long time. Today the weather was perfect to do this autumn tour. It started in Schangnau at a cold 4 degrees. Up to the Chemeriboden Bad, the route was mostly in the shade. You hardly believe it, but I was able to pass the Chemeribodenbad without merengue and

Na wat voelde als een eeuwigheid thuiskantoor, vandaag weer genoten van de prachtige natuur. Ik begon in Eriswil en reed van daaruit de normale weg naar de Ahorn. Vergeleken met andere bezoeken hier, was het hier erg rustig. Geen haast, geen volle parkeerplaats. Daarna gingen we verder door de sneeuw

Vandaag was de dag, ik had de tour al lang gepland. De schaal was populair. Ik begon bij de kleine Emme en toen was het ongeveer 8 km langs de kleine Fontanne waar het om 7.30 uur echt koel en kalm was. Maar toen kwam de klim richting Napf, die ging deels "stevig" omhoog. Vooral net voor de Bergbeiz

13. Vandaag hebben we de Pinkstertocht goedgemaakt, die helaas veel in het water lag. We begonnen in Huttwil. Kort na het dorp gingen we naar Fiechtenberg. Maar dan zit je wat hoger en kun je genieten van het prachtige uitzicht. In Wiggisberg werden sommigen van ons verrast door een hysterische boerin. Volgens

Vandaag werkte het weer. Vrij en mooi weer. Niets zo leuk als op de fiets dus. De tocht voerde van Willisau over de Gmeinalp en Stächelegg naar de Napf. De klim naar de Napf is echt steil en dat bleek maar weer - er is (voor mij) maar één manier waarop ik kan rijden. Het pad naar het westen was bezaaid

Vandaag weer een geweldige ronde gemaakt bij perfect weer. Na een koffieversterking in de Rischli ging het naar Flüehli. Het pad langs de rivier is echt leuk. Vanaf dan gaat het omhoog naar de Hilferenpas - de laatste passage was een beetje slordig maar erg mobiel. Daarna ging het snel naar beneden en

Vandaag was een hele mooie herfstdag. Dus gingen we in de late namiddag van het kleine Emme richting Stächelegg. Inmiddels ken ik de routes goed, dus besloot ik vandaag de nieuwe route over de linkerkam van de kleine Fontanne te nemen. Het uitzicht was prachtig. Keer op keer moest ik me vergapen aan

Vandaag eindelijk op de Eerste in de Entlebuech! Het weer was perfect en dus begon het rond 10.30 uur. Vanuit Entlebuch kon je de Eerste Hut zien. De klim over Heiligkreuz was echt steil. Plots waren er mistwolken - en de beklimming was tw. In de mist. Maar toen lachte de zon boven en konden we over

Vandaag was permanente mist aan de orde van de dag op het Zwitserse Plateau. Er moest dus een tocht van meer dan 800 meter worden gevonden. Ik ben begonnen in Langnau in het Emmental. De zon kwam eindelijk net voor Langnau door. Dus ik kon mijn tour beginnen in de heerlijke zon. Het ging langs de Emme

Vandaag is het Emmental onveilig gemaakt. We begonnen in Marbach bij koud, winderig en bewolkt weer. De winterkleren moesten worden aangetrokken. Het ging door de vallei, over een reeks heuvels naar Kamblifabrick. Daar moest je je eerst opwarmen met koffie en wat fijne Chrömli. We reden door naar Langnau