Peru Great Divide - High Up in the Andes

Jonas Deichmann

Collectie van Jonas Deichmann

Life is too short for cycling in the flat. I have alway been attracted by the highest mountain passes. Two years ago, when I cycled the Panamericana, I was fascinated by the Andes and wanted to come back to explore the most remote regions of the mountian rang: The dense network of gravel roads in Peru.Spanning from the valley of the Incas in Cusco to the white mountains with Peru´s highest peaks in the North, our 1800 km route went across evry high mountain pass we could find and almost exclusively on gravel.I completed this adventure with my friend Axel Carion and this is the story of our 16 days journey, the incredible cultural experiences, the kindness of locals, the impressive landscape as well as our struggle with 5.000 meter passes, cold and high altitude sickness.

1. Peru Great Divide / Day 1

De middag start vanuit Cusco. Wat leek op een zachte klim was absoluut brutaal zonder acclimatisatie en we baanden ons een weg naar de pas op 4.000 meter. Gestopt bij een klein viallge aan de andere kant van de pas omdat het 's nachts ijskoud werd en werd gehost door een lokale Inca-familie.

Na de nacht voelen we ons wat beter en kunnen we goed genieten van het prachtige landschap. Erg koud toen we 's ochtends vertrokken en kleine rivieren waren bevroren. Het werd meteen erg warm toen de zon doorkwam. Kleine onverharde wegen, grote hoogte en helemaal niemand hier. Ervan houden.

We verlieten onze kampeerplek in de vallei en vertrokken vandaag om 4 uur om een lange pas van 40 km boven de 4.000 meter te beklimmen. Ongelofelijk uitzicht toen het eerste zonlicht over de bergkam kwam. We hebben ons nu goed aangepast naar de 4.000 meter en kunnen harder pushen. Dat gezegd hebbende

Zeer uitdagende start met een lange grindklim en dan bijna 3000 meter afdaling door eucalyptusbossen de vallei in.

Wat een dag. We vertrokken in het donker vanuit een klein dorpje om de kleine grindpas op te klimmen. Net voor zonsopgang passeerden we de wolken en reden we boven een zee van wolken met 5.000 mountians die uitkeken. Gewoon ongelooflijk

Vandaag hebben we het grootste deel van de dag op een hoog plateau op 4.000 meter gelegen. Relatief makkelijk rijden over een goede en eenzame gravelweg door een prachtig landschap. We passeerden lagunes, groepen Alpaca's, verlaten mijndorpen en een aantal prachtige bergen

We verlieten onze gastheren vroeg in de ochtend en fietsten constant op en neer door dorpen en hoge plateaus. Elke dag sterker voelen en nu de superhoge bergen naderen. Lange afdaling over een zeer slechte weg naar een rivier in de avond en een gezellige nacht bij het kampvuur naast de rivier.

Lange klim vanaf onze kampeerplek omhoog vanaf de rivier. We hadden bijna geen voedsel en water meer toen we een klein viallge bereikten dicht bij de top. Er waren geen winkels of wat dan ook maar een oude dame nodigde ons uit voor een Lomo Saltado en Mate de Coca. Veel gemakkelijker rijden in de middag

Super zware dag met non-stop op en neer op zeer ruige wegen. Het landschap verandert nu omdat de bergen kaler en rotsachtiger worden dan in het zuiden.

Onze eerste super high pass vandaag. 40 km haarspeldbochten tot aan de Ritipata-pas op bijna 5.000 meter. Waarschijnlijk de mooiste pas die ik ooit heb gefietst zonder verkeer, prachtige bergen en lagunes om ons heen. Zag een machtige condor op de top, de koning van de Andes. We hadden allebei tekenen

We sliepen 's nachts nauwelijks, worstelend met de hoogte en voelden ons toen super zwak op de eerste klim. Het landschap is echter prachtig en de moeite waard. 's Avonds kwamen we in de eerste echte stad sinds het begin en namen we onze eerste douche in 10 dagen in Huancavelica. Sommige feesten vinden

Hele dag hard geduwd om 73 km te fietsen. Hoogte brengt ons lichaam nu tot het uiterste. Een lange klim uit Huancavelica in de ochtend na een lekker ontbijt. Weer flink geworsteld op de tweede klim met hoofdpijn en duizeligheid.

Bijna de hele dag boven de 4.500 meter rijden. Nooit eerder zo zwak gevoeld omdat het lichaam nu meer symptomen van hoogteziekte vertoont. Voelde me alleen 's nachts beter op lagere hoogte

Voel me vandaag weer beter door de lagere hoogte. Grote verandering in landschap toen we landbouwgrond en valleien op lagere hoogte doorkruisten. Morgen weer omhoog op hoogte

We vertrokken in het donker bij min 15 graden om bij zonsopgang de pas op 4700 meter te bereiken. Het lijden was het waard en we werden beloond met mogelijk de mooiste zonsopgang ooit. Daarna zwaarder klimmen met nog twee zeer hoge passen maar het lijkt erop dat we nu beter geacclimatiseerd zijn

Geweldige ochtend op ongeveer 4500 meter. De bergen om ons heen worden nu hoger naarmate we de Witte Bergen naderen en sommige bereiken 6.000 meter. Schitterende klim in de middag die veel langer duurt dan we hadden verwacht en we bereiken de top pas bij zonsondergang. Het uitzicht is ongelooflijk maar

Voordat we 's ochtends vertrekken, stoppen we bij de warmwaterbronnen in Huancahuasi. Er zijn verschillende mooie zwembaden en warme delen in de rivier om te zwemmen. Daarna beginnen we aan de lange klim naar bijna 5.000 meter. In de middag passeren we verschillende gigantische mijnen en zien we nu het