Wandelen in de Hagelandse Heuvels en Valleien

Collectie van Els Q

De Hagelandse heuvels en valleien strekken zich uit tussen Leuven en Diest, tussen de Demer in het noorden en de Gete in het zuiden.
Zo'n 7 miljoen jaar geleden werden de ijzerzandsteenheuvels gevormd bij het terugtrekken van de Diestiaanzee. Een reliëfrijk landschap, waar rivieren als Winge en Velpe doorheen slingeren.
Blikvangers zijn het kasteel van Horst en de Vlooybergtoren. Boomgaarden en wijndomeinen zorgen voor een culinaire toets.
Kortom, Hageland plezant wandelland!

1. Binkomwandeling

Bij de start krijgen we meteen graspaadjes tussen weides voorgeschoteld. Ze leiden ons tot bij een mooi uitzicht op Binkom. Weinig verder houden we halt bij de Sint-Rochuskapel met 7 staties en Mariagrot.

Via een asfaltbaantje komen we bij een bankje onder een wilg. De veldweg rechts brengt ons bij het

Vanuit Nieuwrode steken we de drukke steenweg over en volgen aan de overkant de 'Troostwandeling'. Deze bewegwijzerde wandeling van 4,1 km werd in november 2023 geopend en verbindt twee bijzondere plekken in de gemeente Holsbeek.

We volgen een graspad tot bij een rustbank op de Kriesberg. Na een stukje

Door het park van UZ Pellenberg stappen we naar het Koebos. Twee keer steken we de Molenbeek over en passeren de achterkant van de kliniek.

Langs d'Helleweg, door een prachtig hellingbos, klimmen we naar Herendaal. We passeren de majestueuse vierkantshoeve Herendaalhof.

De zichten vanop de Lastberg worden

Vanuit Lubbeek starten we een lus door de Wingevallei.

Een vlonderpad slingert ons meteen door natuurgebied De Spicht en over de Winge.

Er volgt een afwisseling van autoluwe straten en enkele onverharde voetwegen. We krijgen vóór ons zicht op Troostembergbos en Walenbos.

De steenweg over en we belanden

Opnieuw een 'bergwandeling' in het Hageland. Na de Chartreuzenberg gisteren, waren vandaag de Wijngaardberg en Beninksberg aan de beurt.

Vanuit Wezemaal klimmen we naar het H.Hartbeeld en de zandsteengroeve. Langs boomgaarden steken we de berg over tot bij de wijnmuur, die we volgen richting Geldrode

Een rondje over de Chartreuzenberg bij Holsbeek. We starten met enkele voetwegen aan de rand van de Hagelandse vallei, waar we paarden, ezels, schapen en kippen ontmoeten.

Bij een dubbele holle weg kiezen we er één om de Meesberg te beklimmen.

Boven volgen we de weg en passeren wijndomein Chartreuzenberg

Vanaf Leuven station stappen we langs de abdij van Vlierbeek naar Lindenbos. Via voet- en veldwegen bereiken we de Gempemolen, waar we onze picknick opeten.

We maken een lus door het Walenbos en stevenen af op de Vlooybergtoren. Het gaat richting Bekkevoort, naar gehucht Hulst. De E314 over en we krijgen

Vanaf het station van Vertrijk volgen we voet- en veldwegen door het open, glooiende landschap.

Eens de spoorweg over, krijgen we asfalt onder ons voeten, en trekken door het centrum van Boutersem. Via voetwegen gaat het naar Dutsel, vanwaar de Velpe ons terug naar Vertrijk geleidt.

Bloesemwandeling tussen Meensel en Kiezegem, op de (virtuele) knooppunten: 254-253-250-256-323-255. Het eerste en laatste deel lopen we volop tussen de bloesems, met de watertoren als baken. Tussenin passeren we schaapjes en het standbeeld van Eddy Merckx. Rustige en mooie wandeling!

De lente opgesnoven in Aarschot, waar we park Schoonhoven verkennen. Op 1 januari 2022 kocht de stad het voormalige kampeerterrein Schoonhoven aan, met de bedoeling er een publiek ontspannings- en recreatiepark van te maken. Intussen is er grondig opgeruimd, vinden er evenementen plaats, kan je iets

Wandeling vanuit Nieuwrode naar de Houwaartseberg. Na het oversteken van de steenweg volgen we weinig later een holle weg. Eens boven, bereiken we een eerste wijngaard. Op de wijnbank genieten we van het uitzicht. Langs wijngaarden dalen we de Houwaartseberg af en passeren de Sint-Jozefkapel. Veldwegen

We verlaten al snel de drukke Tiensesteenweg en klimmen langs een steil pad naar de Sint-Martinusberg. Boven hebben we een vergezicht richting Bierbeek. We volgen de Boschweg, eerst door een paar akkers, en dan door een mooi droogdal. Het pad leidt ons naar en door het Gasthuisbos. Mooi en rustig is

Bij de start ontdekken we een interessant stukje geschiedenis: op 12 augustus 1831 werd kroonprins Willem hier van zijn paard geschoten en eindigde de Nederlandse aanvalspoging op het pas onafhankelijke België.

De Velpe voert ons door de verdwenen kasteelsite van Boutersem. 900 jaar lang stond hier een

Vanuit kasteeldomein Horst starten we onze Hagelandse tocht over heuvels, door bossen en tussen wijnranken.

Nagenoeg vlak loopt het tot de rand van Troostembergbos. Daar kiezen we voor de uitdagende, steile klim langs koorden.

Na het oversteken van de steenweg, rusten we even uit in de kapel van O.L.V

De Sint-Ermelindiswandeling in Lovenjoel voerde ons langs het Koebos, door de velden en naar het Bruulbos. Verscholen hierin lag de Sint-Ermelindiskapel met een verrassend, modern interieur. Een stukje waren we op onze hoede, want er broedde een buizerd. Gelukkig zagen we die niet, en konden we genieten

Wandeling door de Hagelandse Vallei. Na enkele droge weken liggen de paden er goed begaanbaar bij en met de bloei van de bosanemonen was dit het ideale moment om te genieten van de natuurpracht in het Dunbergbroek, de Wingebeemden, Kloosterbroek en het Daslookpad. Voorts op ons pad bomputten, een watermolen

Vanaf de carpoolparking in Bekkevoort maken we een rondje naar en op de Hermansheuvel. Door de Begijnenbeekvallei klimmen we met een zigzagbeweging naar de heuveltop. Daar vinden we perenboomgaarden en het kunstwerk De Pionier. In een oude beukendreef ontdekken we een boom met ingegroeide ladder.

Eens

Een korte tocht over de Kesselberg en door het provinciedomein. Was al een tijd geleden dat we hier nog kwamen.

Op de Kesselberg is het pad door de geologische groeve weer toegankelijk en het panoramisch uitzicht wat ontnomen door bomengroei.

In het provinciedomein ontdekken we het nieuwe waterspeeltuin