Frankreich

Heike 🐸

Collectie van Heike 🐸

1. Château Montaigne

Saint Emilion wordt bevolkt door heel veel Amerikaanse toeristen en heeft wat lijkt op honderden wijnwinkels! De hele stad leeft van wijn.

Het stadje is ondanks de vele toeristen zeker de moeite waard om te bekijken. We liepen de stad uit door vele wijngaarden en namen een rondleiding door wijnmakerij

Stadsrondleiding door Périgeux, de hoofdstad van de Périgord. We begonnen bij de overblijfselen van de Vesunna-tempel van een Romeinse nederzetting en bezochten het bijbehorende museum, dat werd gebouwd op de opgegraven fundamenten van een Romeinse domus. Ik kan het museum niet genoeg prijzen: zeer goed

Bezoek aan het Château Bourdeilles in de gelijknamige stad.

In de plaatselijke bakker kochten we gebakjes die in een houtoven gebakken werden: heel erg lekker.

We hebben een rondrit gemaakt door Brantôme, het "Venetië van de Périgord", wat een zeer overdreven omschrijving is, aangezien alleen het stadscentrum een klein eiland vormt.

We bezochten de abdij van Saint-Sicaire om de grotten en vooral het muurreliëf daar te bekijken.

Anders heeft de plaats niet veel te bieden

Vandaag hebben we uitgebreid het Château de Hautefort en de prachtige tuinen verkend (een Franse tuin met veel geometrische vormen en een Engels park met veel bos). Omdat "de familie in huis was", konden we niet het hele kasteel bezoeken, maar er was een lagere toegangsprijs en we gingen er toch vooral

Tweede stop op de route tussen Sarlat en Perigeux.

Eigenlijk stond er een iets langer rondje gepland, maar daarvoor was het net te warm.

Vandaag verlieten we Sarlat en gingen naar onze nieuwe accommodatie in Perigeux.

Onderweg hebben we drie kleine stops gemaakt:

We bezochten het Château Puymartin, namen een lunchpauze met een wandeling langs een machtige rotswand in het plaatsje Les Eyzies en bezochten de prachtige, bizarre druipsteengrot

Vandaag zijn we gaan peddelen op de Dordogne, langs kastelen, rotsen en door prachtige natuur. Daarna namen we een korte rondleiding door Roque-Gargeac.

We zijn begonnen vanuit Roque Gageac. Ik heb Komoot te laat ingeschakeld. Het was een prachtige 9 km.

Vandaag bezochten we de replica van de Lascaux-grot en op de terugweg reden we door de Vézère-vallei en stopten bij Roque Saint-Christophe, een indrukwekkende grot/rotsnederzetting die al 50.000 jaar bewoond wordt. Eerst van de Neanderthalers, daarna van de Cro-Magnon-mens en verder tot in de Middeleeuwen

We planden de stadstour door Sarlat op marktdag. Het was een drukte van belang en er waren prachtige kraampjes (o.a. kaas!!!) te zien.

Sarlat is een prachtig middeleeuws stadje, ook erg toeristisch, maar toch vriendelijk. Helaas kunnen de foto's de indruk niet echt overbrengen. We hebben genoten van het dagje wandelen.

We beklommen de zeer steile straten van Beynac naar het majestueuze kasteel. Zeer de moeite waard.

Wandelen door de tuinen van Marqueyssac was gewoonweg geweldig!

De boekboomformaties zijn fantastisch en worden door de tuinmannen met de hand gesneden. Veel verschillende paden leiden over de bergkam naar een uitkijkpunt. We brachten hier veel tijd door met het verkennen, verwonderen en genieten van het uitzicht op de Dordogne.

Vandaag zijn we zonder Komoot naar de zeer indrukwekkende grot "Gouffre de Padirac" gegaan (met een ondergrondse boottocht).

Op de terugweg stopten we in Rocamadour en verwonderden we ons over de gebouwen die zich aan de rots vastklampten, de oude straten en de drukte in de kerkwijk. Zeker de moeite waard om te zien.

Vandaag hebben we een korte wandeltocht gemaakt in de buurt van Castelnaud. Castelnaud is een van de 100 mooiste dorpen van Frankrijk. We klommen door het dorp naar het machtige kasteel, of beter gezegd kasteel. Uiteraard hebben we kaartjes gekocht, die zeer de moeite waard waren: geweldige tour met

Zeer korte rondleiding door het prachtige klooster van het Caduin-klooster.

Rondleiding door het prachtige stadje Limeuil, één van de 100 mooiste dorpen van Frankrijk en bezoek aan de "Jardin Panoramiques". Van daaruit heeft u uitzicht op de samenvloeiing van de Dordogne en de Vézère. Over beide rivieren leiden bruggen: een prachtig plaatje.

Een klein pad brengt je naar een rots met een prachtig uitzicht op de laatste lus van de Dordogne voor Bergerac.

Vandaag zijn we vanuit Bergerac naar onze nieuwe accommodatie in Sarlat gereden. We stopten onderweg op vier interessante plekken: Lalinde, de Dordogne-lus bij Trémolat, Limeuil en het Caduin-klooster. Alles werd kleine plaatjes in Komoot omdat alles interessant was.

Lalinde was de eerste stop en is een