Schlaufenwege am Jurasteig

EifelFranke

Collectie van EifelFranke

Insgesamt 18 Juraschlaufen ergänzen den 237 Kilometer langen Jurasteig und lassen den Wanderer die Vielfalt des Bayerischen Juras in Tagestouren erleben.Hier erscheinen nach und nach meine erwanderten Schlaufen.

1. Juraschlaufe S1: Asam-Schlaufe

Terwijl ik nadacht over waar ik vandaag heen zou gaan, ontdekte ik de Asam-lus op @Staufer. Omdat ik toch nog een Jura-loop wilde doen, besloot ik snel voor deze.

Het begint bij het klooster in Ensdorf. Na een korte verkenning van de oude muren gaat het pad verder over de Vils en naar de Steinbergwand

Vandaag zijn we weer naar het Vilstal geweest, dit keer bij Kallmünz aan de Bärenloch-lus.

Vanaf Traidendorf gaat het recht omhoog en al snel door een prachtig ravijn het kleurrijke herfstbos in.

Na de eerste klim wissel je af tussen plateaus en prachtige bosgedeelten. Tussendoor kunt u genieten van een

Vandaag gingen we meteen door naar de volgende Jura-lus, dit keer tussen Vils en Naab.

Ik heb Burglengenfeld als startpunt gekozen omdat de stad alleen via een ongeveer 3 kilometer lang zijpad met de eigenlijke rondroute is verbonden en ik de in totaal 6 kilometer dus kon verdelen over het begin en het

Ik begon de lusroute van vandaag vanaf het stadhuis van Rieden in plaats van deze via een doodlopende weg met de Jurasteig en het eigenlijke startpunt te verbinden.

Tijdens dit regenachtige weekend besloot ik te profiteren van de goed geasfalteerde luspaden om te voorkomen dat ik vast kwam te zitten in

6. Vandaag stond er weer een Jura-lus op de agenda en dus ging ik naar het Altmühltal Natuurpark in Mühlbach.

Omdat de uitloper naar Eutenhofen mij niet beviel, heb ik deze weggelaten en Wolfsberg liever aan de lus toegevoegd.

Dus begon ik hem te beklimmen, wat me langs prachtige paden en paadjes naar de

Vandaag ben ik begonnen aan de volgende Jura-lus. Dit keer was Bad Abbach aan de Donau het startpunt van de wandeling.

Hoewel alles in de mist leek te schuilen toen we aankwamen, klaarde het al snel op en verscheen zelfs de zon met een prachtige mix van zon en wolken.

Terwijl we eerst van de Kaiserthermen

Vandaag hebben we opnieuw een Jura-lus gemaakt in het natuurpark Altmühltal. Van de Witte Laabervallei tot Berching an der Sulz en het Ludwigkanaal.

Hoewel het grotendeels geasfalteerde pad over het plateau naar Berching behoorlijk eentonig had kunnen zijn, was het spel tussen mist en zon om te zien wie

Vandaag liep ik de König Otto lus met een kleine variatie. Dus verplaatste ik het startpunt naar de parkeerplaats van de gelijknamige grot om de doodlopende weg van Unterwiesenacker naar de Jurasteig achterwege te laten. Tegelijkertijd verlengde ik de tocht voor een omweg naar het grote en kleine holle

Nadat ik gisteren mijn eerste Jura-lusje al leuk vond, begon ik vandaag met stralend weer aan de volgende lus.

Het startpunt was wederom bij een bedevaartskerk, dit keer "Maria Heil der Kranken" op de Habsberg.

De rondleiding begint dus met de Trappen van het Kruis, omhoog naar de kerk en de kapel, die

Vandaag liep ik mijn eerste luspad op de Jurasteig en deed me een beetje denken aan de Eifellussen. Eens kijken wanneer ik mezelf voor het eerst voorschrijf... 😅

Het startpunt was bij de mooie bedevaartskerk Maria Lengenbach, vanwaar we de idyllische beek bergopwaarts volgden naar Höhenberg. De mooie

Vandaag gingen we naar Kastl op een andere Jura-lus. Al vanaf de wandelparkeerplaats kon je het herkenningspunt van Kastl, de kloosterburcht, op de troon zien.

Vanwege een wegblokkade heb ik het geplande bezoek aan het klooster geannuleerd en ben in plaats daarvan rechtstreeks naar Pfaffenhofen naar de

Vandaag zijn we naar het dal van de Schwarzen Laber en de Juralus daar geweest. Het startpunt was Eilsbrunn.

Ik hield niet van de lus zelf. Vooral het eerste stuk ging voornamelijk over asfalt en brede boswegen, geen spoor van de Black Laber.

Pas kort voor Alling komt het riviertje in zicht. Ook de oude

Vandaag gingen we van Breitenbrunn naar Dietfurt door het natuurpark Altmühltal op een andere lusroute.

Nadat u het gezellige centrum van Breitenbrunn achter u heeft gelaten, volgt u een stukje het verharde fietspad langs de Wissinger Laaber. Met de prachtige aanblik van de meanderende rivier wordt de

Vandaag gingen we weer op een Jura-lus door de prachtige Kuppenalb.

Van de bedevaartskerk op de Habsberg naar de bedevaartskerk in Trautmannshofen en terug lopen voornamelijk asfalt- en grindpaden. Je komt langs veel wegkruisen, Mariengrotten en kleine kapelletjes.

Het pad voert door afwisselende landschappen

Vandaag zou ik weer een Jura-loopje gaan maken en zo kwam ik in de prachtige Naabvallei terecht.

We zijn gestart vanuit Pielenhofen met zijn voormalige cisterciënzerklooster, direct gelegen aan de Naab.

We gingen bergopwaarts door het bos langs prachtige smalle paden tot we Wall bereikten. Beloond door

Vandaag voerde een gevarieerde wandeling mij door het prachtige landschap van het natuurpark Altmühltal.

De lus, die feitelijk zo'n 15 kilometer lang is, begint officieel in Holstein en loopt via een uitloperpad via Staufersbuch naar Waldkirchen. Ik sloeg de verbindingsroute naar Holstein over en startte