MTB-routes & paden

Bikepacking Trans Germany – Door mijn onbekende thuisland

Jesko

Mountainbike Collectie van Jesko

Iets dat mij altijd gefascineerd heeft aan fietsen, is de efficiëntie en de afstanden die je kunt afleggen. Het is heel goed mogelijk om een heel land of zelfs een continent op de fiets te doorkruisen. Voor mij is het verreweg de mooiste manier van reizen. De snelheid is hoog genoeg om enkele honderden kilometers op één dag af te leggen en toch langzaam genoeg om het land en de mensen te waarderen. Ik had door verschillende landen in Europa gefietst, maar nog nooit door mijn eigen land.

Bikepacking Trans Germany (BTG) is een mountainbikerace dwars door mijn geboorteland. De route is geïnspireerd op de legendarische Tour Divide in de Verenigde Staten en doorkruist Duitsland van zuidwest naar noordoost, van Basel naar Rügen. Onderweg liggen natuurgebieden als de Schwäbische Alb, het Ertsgebergte en de Lausitz. De tocht brengt je dichter bij landschappen waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt en laat je een onbekende, mooie kant van Duitsland zien die maar weinig mensen kennen. Over kleine paadjes en onverharde wegen buiten de gebaande paden ervaar je een Duitsland dat aanvoelt als een goed bewaard geheim.

Al vanaf dat ik voor het eerst over de BTG hoorde, droom ik ervan om deze route te fietsen. In de zomer van 2020 was het zover. Door de wereldwijde pandemie waren andere evenementen afgelast, dus deed zich voor mij de kans voor om op korte termijn te starten bij de legendarische BTG. Hoewel er dit jaar geen gezamenlijke start was en een iets andere route - starten in Rheinbach bij Basel in Duitsland zonder de gebruikelijke secties in Zwitserland, Polen en Tsjechië - deden deze beperkingen niets af aan mijn avontuur.

Ik nam de trein naar Basel en fietste langs de Rijn naar Rheinbach en de startlijn. Daar heb ik nog een dag gerust. Steeds weer kwam ik andere renners tegen die zich opmaakten voor de start. Hoewel er officieel geen gezamenlijke start was, hadden velen besloten op de oorspronkelijk geplande datum te starten, net als ik. Josh, die ik al kende van andere evenementen, was een van hen. We reden een groot deel van de route samen. Tegen het einde verloren we elkaar uit het oog, maar bij de finish in Rügen kwamen we elkaar weer tegen. Hier hebben we samen in een restaurant het einde van deze waanzinnige tocht gevierd.

Ik ben nog steeds aan het nagenieten van deze tocht. Het heeft mijn ogen geopend voor de schoonheden van mijn vaderland, zoals geen enkele andere route ooit heeft gedaan. Iedere nacht sliep ik buiten om de natuur nog intenser te beleven.

Een grote dank gaat uit naar Achim en Thomas, de bedenkers van de route, en de vele scouts. Overigens zijn er nu weer plannen voor een gezamenlijke start. Kijk voor meer informatie op de website: btg-grand-tour.jimdosite.com.

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

Bikepacking Trans Germany 2020

Laatste update: ‪18 april 2024

1. Tag 1: Von Rheinfelden zum Zeller Horn – Bikepacking Trans Germany

In plaats van een gezamenlijke start is er dit jaar een tijdvenster van twee weken om de baan op te gaan. Toch verzamelt het merendeel van de deelnemers zich in het oorspronkelijk geplande weekend en gaat soms maar een paar minuten uit elkaar op de route. Daarom zal ik de komende dagen af en toe andere

2. Om vijf uur 's ochtends gaan we verder. Het wordt al langzaam licht als we de Zeller Horn achter ons laten, ondertussen zijn we met z'n drieën. De eerste plaats waar we vandaag doorheen rijden draagt de mooie naam "Killer". Het begint hier langzaam te regenen. Op de begraafplaats van Ringingen wordt

4. Het is koud in het doel. Gelukkig gaat het bergopwaarts, zodat we snel kunnen opwarmen. In het bovenste deel van de vallei worden we omringd door bizarre rotsformaties. We zijn nu bijna aan het einde van het Zwabische Jura-traject. De etappe van vandaag brengt ons een flink stuk noordelijker. De eerste

5. 'S Nachts keken we lange tijd naar de vele vuurvliegjes die rond de kleine schuilplaats zaten. De ochtend begint langzaam, na bijna 20 kilometer vinden we de eerste bakker. Het volgende stuk volgt de Wiesent en is daardoor relatief vlak, een welkome afwisseling. We maken een korte omweg naar de kasteelru

6. De wekker gaat om 04.30 uur. Ons verblijf in het pension had niet op een beter moment kunnen komen. We konden kleren wassen en drogen en elektronische apparaten opladen. Ondertussen heeft het de hele nacht geregend. We beginnen dus relatief goed uitgerust aan het volgende deel van onze tocht naar zee

7. Vroeg in de ochtend rijden we langs indrukwekkende klimrotsen, waarvan sommige vreemd klinkende namen hebben. In Bad Schandau wordt de Elbe overgestoken. Weer een belangrijke mijlpaal op deze reis. We eten bij het plaatselijke tankstation en maken ons klaar voor de laatste middelgebergte van de tocht

8. Bij zonsopgang ga ik weer op weg door de schijnbaar eindeloze bossen van Brandenburg. Onderweg zie ik herten, vossen en zelfs een das. Borden waarschuwen voor wolven en ik ben blij dat ik niet in het bos heb overnacht. Het gebied is extreem dunbevolkt en ik kom urenlang niet langs een bakker of andere

9. Na een kort powernapje bij de bushalte gaan we verder. Deze keer duurt het licht totdat het wordt vervangen door de opkomende zon. Rügen en daarmee komt het doel steeds dichterbij. Josh en ik rijden altijd een beetje samen, maar verliezen elkaar ook een paar keer uit het oog. Intussen heeft iedereen