Von Bad Mergentheim in die Hohe Tatra 2023

Sigge🚌💨

Collectie van Sigge🚌💨

„Das kleinste Hochgebirge der Welt“
Warum ausgerechnet in die Hohe Tatra? Ich hab da vor längerer Zeit ein Projekt mit dem Hohenloher Adel gestartet. Es war Anfangs nicht abzusehen, wie weit der Einfluss dieses Adelsgeeschlechts reichte. Bei meinen Recherchen musste ich feststellen, dass der Nationalpark Hohe Tatra ein ehemaliges Jagdrevier der Hohenloher Fürsten war. Weitere Besitztümer und Einfluss hatten Sie auch im heutigen Polen, in der Region Schlesien. Bei Rudy/Rauden (nahe Rybnik/Ratibor), wurde mit Zinkherstellung Geld verdient…
Mehr Strecken und Infos sind auch in meiner Collection der Hohenloher zu finden:
komoot.de/collection/1144922/-auf-den-spuren-des-hohenloher-adels-ex-flammis-orior

1. Bad Mergentheim-Zenntal-Camping Eichensee-#Tourstart Hohe Tatra #D23/3-01 (30.07.23F)

Rond het middaguur verbeterde het weer zichtbaar zodat de eerste etappe droog gefietst kon worden. Dank ook aan Petrus voor de duwhulp 🚴🏽‍♂️💨💨💨💨💨.

Mijn project D-CZ-SK-PL heeft nu bijna 2 weken vertraging opgelopen door een "ritsje"... het zou erger zijn geweest, het zou 14 dagen zijn geweest😉.

2. Na een ontspannen "rol" langs de Pegnitz, heeft de Jura de afgelopen 40 kilometer veel van me gevergd. Nu sta ik aan de voet van de steenberg in Hirschau en hoop ik dat de kaolien (grondstof voor porseleinproductie) niet wegglijdt. Skiërs, rodelaars enz. duiken de Weißer Berg af. Grappig om te zien maar

4. Het regende tot even na 12 uur, zodat mijn terugreis behoorlijk wat tijd in beslag nam. Ik mocht toen meerdere keren mijn regenkleding aan- en uittrekken. De koffiestop in Weiden was echter precies goed om een zware regenbui uit te zitten. Ik heb nu het PAN-Europa traject voor één etappe verlaten, maar

5. Vandaag heb ik er alles aan gedaan om weg te sprinten voor de regen. Maar er waren een paar bergen in de weg, zodat 20 km voor Pilsen de regen me inhaalde. Misschien had ik onderweg niet zo'n lange lunchpauze moeten nemen. Rundvleesknoedels met dillesaus was een beetje ongebruikelijk, maar met Urquell

6. Vandaag was er weer een laat vertrek omdat gisteravond mijn telefoon in het water is gegaan. (Nee, ik ben niet in de Urqell gevallen!!!) Bij het laden verdween de weergave volledig. De regen was te zwaar. Dus ik ging vanmorgen naar de Apple Store en ze hebben hem binnen 30 minuten opgeknapt! Nu ben ik

7. Vandaag heb ik met succes HM vermeden. Zoals zo vaak in Bohemen komt dit door de knoedels en het bier. Na de toeristische hype op de Moldau overleefd te hebben, sta ik nu op een heel rustige camping. Ik blijf hier waarschijnlijk 2 dagen, want Nepomuk heeft iets op Peter geslikt en hij geeft me er nu

8. Hoe kun je zo lui zijn? Van de kleine pauze in de regen heb ik gebruik gemaakt om te gaan wandelen. De enige handicap is dat ik alleen sandalen heb en natuurlijk geen ☔️. ⛈️. Vanavond komt er weer hevige regen aan 💦. Mijn ⛺️ kreeg gisteravond al zijn eerste “crack”.

9. Nadat er weer een paar gaten in de regen waren gevallen, begon ik 's ochtends mijn tentbenodigdheden redelijk schoon en droog te krijgen. Dit lukte niet helemaal voor mij, dus er was wat extra ballast.

De eerste kilometers naar Neuhaus waren met 14 graden goed voor de opwarming. Een verblijf bij een Karwe

10. Vanaf nu ging het bergafwaarts!

In de hevige regen moest ik tegen mijn wil beginnen na het folklorefestival van gisteravond. Het hotel is volgeboekt. Als de regendruppels je op je schouder kloppen, ben je te langzaam. Dit wetende gingen we naar het oosten. De wind droeg mij. Op de bergetappes was ik echter

11. Na het vlakke stuk door het Moravische wijnbouwgebied wordt het langzaam weer geografisch diverser. De parken en kastelen in Tsjechië 🇨🇿 verdienen een extra vakantie.

Wat een verschil heb ik moeten ervaren na het oversteken van de grens 🇸🇰. Geen of schaarse fietspaden zonder bordjes en dan de automobilisten

12. Voor de middag wordt zware regen voorspeld. Dus laten we het kasteelcomplex gaan bestormen. Er zou ook een miniatuurtrein zijn aangereden, maar beweging zou leuk zijn. Zoals ik nu pas merkte, gooide hij me bij het afdalen verschillende keren in de kloof. Dat is wat er gebeurt als je in sandalen door

13. Lekker comfortabel langs de Waag was de specificatie van vandaag. Helaas is dat niet helemaal gelukt. De uitbreiding van fietspaden loopt zo'n 5 jaar achter. Dus mocht ik, net als sommige andere langeafstandsfietsers, overstappen op de voormalige hoofdweg. De schouder heeft niet altijd een gevoel van

14. Vandaag ben ik de Karpatenboog binnengegaan. Inclusief twee prachtige passen. Het fietspad langs de Varinka is een spektakel. Goed ontwikkeld en 5* waardig.

Deze route over de bergen van Mala Fatra en Choc is een alternatief voor het rijden door de Vah-versmallingen (Het wordt sterk afgeraden om dit te

15. Er was vandaag veel activiteit op de hoofdstraat. In het begin was het druk, maar in de middag was het erg rustig. Met korte pauzes begaf ik me naar Poprad. Hier stopten we met tarwe van de Tatra-brouwerij.

Het is een beetje chaos op de camping, omdat veel Polen een verblijfplaats voor het weekend willen

16. De top van Lomnitz was het echte doel. Maar vanwege capaciteitsbeperkingen had ik pas vandaag of morgenavond een afspraak voor de kabelbaan kunnen krijgen. Dus klom ik in het zadel om een mooie dag in de bergzon te hebben. Dat was waarschijnlijk het hoogste punt van mijn reis.

17. Komoot en Handy hebben vandaag gedoneerd. Eerstgenoemde nam kort voor tijd afscheid, waardoor een doorstart noodzakelijk was. Raad warmteschade op de tweede plaats. Nu heb ik voor de laatste kilometers een extra toer gemaakt.

18. Als je omhoog fietst, kun je weer naar beneden rollen. Volgens dit principe trok ik door het 2 meren circuit. Vanwege de feestdag van morgen in Polen was alles erg druk met wandelaars en wandelaars. Toch heb ik beide meren te voet omzeild. Natuurlijk waren er weer mooie uitzichten op de bergen, vooral

19. Het keerpunt is nu bereikt. De terugreis is gepland via Polen en Saksen.

Ik ben bijna om mijn hoofddoel heen, het jachthuis van de Hohenloher (Öhringerlinie) en het Tatra National Park, met name de Witte Tatra ⭕️😉. Nu kan ik wennen aan de Poolse wegen. In het overvolle Zakopane was er al een voorproefje

20. Ik was zo onder de indruk van het diner, de kamer en het uitstekende ontbijt dat ik meteen nog een dag aan Neumarkt heb toegevoegd. Ik heb ook wat fietsonderhoud kunnen doen en mezelf kunnen uitrusten met nieuwe navigatiehardware. Goede kwaliteit is hier echter ook niet goedkoper dan thuis. Alleen de

21. Het was beter geweest als ik vandaag een rondje buiten had gefietst! Zo mooi als de doorgang door het nationale park is, maar niet in de regen en modder. Soms waren er helemaal geen paden... Maar op een bord stond dat je alsjeblieft je spullen in de lokale doos moest doen, want de beren doen er toch