"The mighty GR11" Transpirenaica

DennisKe

Collectie van DennisKe

Vom Atlantik bis nach Andorra durch die Pyrenäen auf dem Fernwanderweg GR11.

1. GR 11, 01: Cabo Higuer - Bera (und zurück)

In de ochtend verlaat ik de camping bij Cabo Higuer en passeer eerst comfortabel Hondarriba en Irun. Na een ontbijt met een tortilla verlaat ik de stad en de eerste kleine klimmetjes vergen veel van me. Het landschap is erg groen en de paden gevarieerd. Ik volg de rood-witte markeringen en als ik op

Een hele mooie en lange etappe. Kort na Bera gaat het aanvankelijk behoorlijk steil omhoog. Daarna loop ik over mooie paden door het groene landschap tot een hoogte van zo'n 900 meter. Op de bestemming Elizondo verblijf ik in een hostel. Morgen maar weer in de tent 🙂

Pelgrims voor een nacht

Vandaag de eerste andere wandelaars ontmoet. Naast de GR11 zijn er hier nog vele andere paden, waarvan sommige dezelfde route hebben, maar sommige aanzienlijk verschillen. Dus begon ik aan een paar experimenten. Uiteindelijk ben ik met twee oudere Fransen op de HRP gegaan. Dit

@Migut Ik weet niet zeker of de kilometers vertekend zijn vanwege het hoogteverschil

@Goggo mobil Bedankt 🙂

Vandaag een etappe strikt volgens de wandelgids. Het is matig maar continu bergopwaarts. Het is weer echt mooi weer en ik heb mijn eerste uitzicht op de hogere Pyreneeën. Behalve een vijver is er geen watertappunt op dit podium, dus rantsoeneer ik liever mijn water. Om op de bestemming Izaba te komen

7. De eerste etappe, waarop het echt rotsachtig en bergachtig wordt. Ik steek de grens over naar de regio Aragon, de poort naar het hooggebergte.

Ik steek de Collado de Petraficha over op een hoogte van ongeveer 1964 m. Na de afdaling volg ik een klein off-road weggetje naar de Selva de Oza camping.

8. Vandaag de mooiste en indrukwekkendste etappe tot nu toe voor mij. Ik begin na het ontbijt vanaf de camping en wandel de 3,5 km terug naar het pad. Het pad loopt eerst in de Valle de Hecho langs de Rio Aragón Subordán. Na een kleine klim opent zich het uitzicht op de Aguas Tuertas, het kronkelende water.

9. Vanuit Chandanchú loopt de GR 11 een paar kilometer samen met de Jacobsweg. Ik word begroet met "Buen Camino" en beantwoord ook de pelgrimsgroet. De Gr 11 leidt dan omhoog naar de Ibón de Anayet op ongeveer 2200 meter hoogte. Op de afdaling passeer ik een skistation. De etappe eindigt eigenlijk in Sallent

10. De inspannende tocht van gisteren zit nog vers in mijn botten. En vandaag gaat het weer steil omhoog. Bijzonder mooi landschap. Maar ik ga met een slakkengangetje vooruit. Als ik bij de volgende schuilplaats aankom, eet ik iets... en wil niet verder. Ik vraag of ik mag overnachten, maar ik moet wachten

11. In de Refugio leggen ze me een alternatief uit voor de etappe van vandaag, wat me een paar kilometer scheelt. Ik moet echter kleine cairns volgen en niet de gebruikelijke rood-witte markeringen. Niet zo makkelijk 🙂 Later wandel ik langs een waterleiding de berg op en steek ik twee kleine tunnels over

's Nachts steekt er een fikse storm op met hagel, wind en regen, de volgende ochtend moet ik een natte tent inpakken. De etappe van vandaag voert door een van de oudste nationale parken van Spanje: het Parque Nacional Ordesa y Monte Perdido. Ik wandel (met veel dagtoeristen) eerst door de door een gletsjer

13. In deze windstille nacht op zo'n 2200m hoogte slaap ik beter dan ooit op deze tocht. Ik wandel deze etappe opnieuw met Sam en Marteen voordat ze de volgende dag de GR11 verlaten en terugcirkelen naar hun startpunt. We besluiten de eerste helft van de etappe te doen op de GR11.9 "Faixa deras Solas" variant

In de ochtend neem ik afscheid van Maarten en Sam en begin ik aan mijn stage. Het is het gebruikelijke spel. Eerst gaat het terug tot ongeveer 2000 meter. Dan terug naar beneden. De afdaling is vandaag veel gemakkelijker: ik daal af naar Parzán over een grindweg, die ik deel met meerdere auto's en motoren.

Een mooi en ontspannen podium. Na de verplichte beklimming in de ochtend wordt het behoorlijk warm. Maar de afdaling is leuk: deels over natte weilanden, keer op keer over beekjes, soms de geur van de pijnbomen onderweg. Aangekomen op de camping denk ik erover om verder te gaan, maar dan blijf ik liever 🙂

Na een matige klim bereik ik eerst Añes Cruces, waar verschillende kleine bergstroompjes samenkomen. Dan moet ik steil bergop, tot 2572 m omhoog naar de Puerto de Christau. Ik kom behoorlijk uitgeput aan op de top en trakteer mezelf op mijn eerste noodrantsoen cafeïne. Gelukkig gaat het nu omlaag naar

Vanaf camping Aneto wandel ik eerst comfortabel omhoog naar de Refugio Puente de Coronas. Hier ontmoet ik een oudere Bask, duidelijk herkenbaar aan de kleur van zijn kleding. Hij vraagt of ik naar de Monte Aneto wil. Ik zeg nee en antwoord dat ik de GR11 bewandel. Hij heeft al gezwommen bij Cap de Creus

Mijn etappe begint met een afdaling en na ongeveer een uur passeer ik de berghut Refugio d' Anglios, die in opmerkelijk goede staat verkeert. Ik had hier ook kunnen slapen. Het gaat verder bergafwaarts en uiteindelijk bereik ik de Refugi de Conangles. Ik ontdek al snel massa's rugzakken voor het huis

Het regent de hele nacht en de wind trekt aan mijn tent. 's Morgens bespreek ik de opties met mijn buren: We wachten op een pauze in de regen, zodat we alles snel kunnen inpakken en ongeveer 5 km naar de volgende schuilplaats kunnen wandelen. We willen daar inchecken en even opwarmen, onze spullen drogen

's Morgens is het weer vriendelijk weer, maar de schoenen zijn nog vochtig. Met Dirk en Adela bespreek ik de mogelijkheden voor de dag. Er is een schuilplaats, een refugio, we kunnen wild kamperen of zelfs naar Espot lopen. Je moet de Port de Ratera oversteken op 2585m. Ik had de schuilplaats niet eerder

Tijdens een laat en uitgebreid ontbijt neem ik afscheid van Adela en Dirk, die bij Espot de GR11 verlaten en aan hun reis naar huis beginnen. Ik kwam ook even in de verleiding om uit te stappen omdat er vanaf Espot busverbindingen zijn in verschillende richtingen. Maar het is niet ver naar Andorra en