🇦🇹 🇮🇹 Sommertour 2023-Kufstein-Venedig-Kufstein 🇮🇹 🇦🇹

Raini's Radreisen

Collectie van Raini's Radreisen

Im Juni 2023 starteten wir unsere Sommertour 2023. Von Kufstein ging es Richtung Venedig auf der Route München Venedig und zurück über den Alp Adria Radweg. Geplant ist die Route über die Groß Glockner Höhenstraße von Heiligenblut aus zu nehmen. Alternativ bei schlechtem Wetter dann über das Mölltal nach Zell am See und Kufstein.
Mehr in den einzelnen Berichten unter den Tagestouren.

1. 2023-06-30 #1-Kufstein-Innsbruck

Vandaag zijn we begonnen aan onze zomertour 2023. Eerste etappe en tevens de langste van deze tour achter de rug. Onderweg regende het een beetje, dus moesten we onze regenjassen aandoen. Maar echt nat werden we nooit. De route leidde ons bijna altijd langs de Inn en was grotendeels verhard.

Landschap

Garmin noteerde de eerste 9 km niet met 250 hm. Vergeten op start te drukken.

Vanaf Innsbruck was het een korte wandeling door de stad tot we de Sill bereikten. Vanaf daar reden we ongeveer 8 km en 400 hm op een weg met weinig verkeer. Onderweg bij Pfons ontdekten we een grote brug die gespannen was over

Kort na Sterzing gingen we een stukje langs de Mareiterbach-Rio Ridanna voordat we de Eisack tegenkwamen, die ons voortaan zou vergezellen. Bus Brixen was ongeveer 32 km. De route voerde ons over geweldige fietspaden, meestal door prachtige natuur vergezeld van bergpanorama's.

Vanaf Brixen was het zo

De etappe van vandaag had het allemaal. Over een afstand van 75 km moesten 727 hoogtemeters worden overwonnen. Vanaf de grens tot aan Trentino hadden we tot aan Trento te kampen met zeer harde tegenwind.

De een na de ander: Direct na Bolzano ging het bergopwaarts de wijn- en fruitteeltgebieden in.Het

Vanaf Trento was het meteen 5 km en 300 hm met een stijgingspercentage van 12% bergop vanaf Bus. De volgende 8 km voerden ons over landweggetjes, wat niet zo mooi was, totdat we in Ganale kwamen op een mooi fietspad dat ons langs het Lago di Caldonazzo voerde. Bij Calceranica al Lago verlieten we La

Van Borgo Valsugana gingen we langs de Brenta naar Quatro Cantoni. Daar bereikten we vandaag onze eerste beklimming. Met een stijgingspercentage tot 9%, 160 hm over zo'n 2,6 km bleek dit de eerste grote uitdaging te zijn.

Daarna hebben we een pauze genomen in Arsie. Kort na Arsie kwamen we bij Lago di

We verlieten Feltre snel en al snel staken we de Piave over. Kort daarna, op km 12, begon onze klim over 11,7 km en 725 hm met een stijging tot 19% naar Praderagedo op 910 m. 5 km ging in ECO-modus en daarna alleen in E-Tour-modus. Maar klaar 💪. Daarna ging het bergafwaarts in een snelle afdaling van

Direct naar Treviso rijden we 23 km over de E 4 langs de Fiume Sile over een prachtig fietspad dat door de natuur voert. Het pad is gravel, maar goed berijdbaar en zeker een aanrader. Bij Quatro di Altino verlaten we het mooie fietspad en gaan verder over wegen met weinig verkeer en over fietspaden naar

Vandaag stond Venetië op de agenda. De tocht was niet 3,5 km zoals vastgelegd, maar 7,5 km lang. Het Garmin-horloge speelde een beetje vals.

We vertrokken om 9.30 uur in de ochtend toen het al 29 graden was. De kaartjes waren verkrijgbaar in de tabakswinkel direct bij de T1-halte. Het loopt om de paar

Tegenwoordig waren Murano en Burano populair. We moesten eerst Venetië doorkruisen om bij de pier te komen. Het schip ging toen eerst naar Murano. Daar hebben we kort een glasblazerij bezocht en daarna hebben we Murano verkend.

Daarna gingen we naar Burano. Het eiland met de kleurrijke huisjes. Ook hebben

Vandaag rijden we naar Latisana ongeveer 100 km. De zon schijnt en het wordt erg warm vandaag. Na Mestre begint het op een mooi fietspad. Een laatste blik op Venetië. Vanaf Marco Polo Airport is het een behoorlijk stuk op de SS 14, een drukke rijksweg. Dat was niet zo leuk. Toen was het over wegen met

Vanaf Jesolo gingen we verder over wegen met weinig verkeer, maar altijd eentonig lang rechtdoor tussen landbouwgebieden. Er was ook een kort stukje onverharde weg waar we door modderpoelen moesten rijden. Onze fietsen, fietstassen, voeten en sandalen zagen er hetzelfde uit. Allemaal vol met kleigrond

Van Latisana zijn we naar Udine gegaan. De route voerde ons voornamelijk over grind- en zandwegen langs landbouwgebieden zoals fruit-, mais- en zonnebloemvelden. Het was niet zo fijn om te rijden, maar het was zelfs beter dan de eentonige stukken van gisteren. Onderweg passeerden we Villa Manin als een

Onze dag begon met een goed ontbijt en we konden goed aangesterkt aan de etappe van vandaag beginnen. Na twee vlakke etappes was het vandaag weer bergop. Op 59 km waren er 500 hoogtemeters te rijden met zeer matige stijgingen. Nadat we Udine hadden verlaten en Tavagnacco waren gepasseerd, reden we richting

Die nacht hadden we weer zware onweersbuien. Na Tolmezzo reden we nog een stukje door de natuur en het bergpanorama op de Carnia Ciclovia FVG 8, een heel mooi fietspad. De eerste twee beklimmingen waren matig. Toen bereikten we de Plöckenpassstraße. 10 km, 536 hm met toppen van 13% stijging.

Naast de

De etappe van vandaag begon direct met een stijging van 5,6 km met 273 hm en tot 11% stijging. Daarna gingen we nog een stukje over de Drauradweg R 4 voordat we de langste en zwaarste klim tegemoet gingen met 7,35 km, 575 hm, meestal tussen de 11 en 16% met een piek van 19%. Daarna ging het, net als

Vandaag is het meteen begonnen. We moesten het Alp Adria-fietspad van Obervellach naar Mallnitz nemen om met de trein door de Tauernschleuse-sluis te gaan. Hiervoor moesten we 500 hoogtemeters overwinnen over 7,6 km met een stijgingspercentage tussen 6% en 10% en een piek van 16%. Daarmee hadden we het

20. Onze route leidde ons toen van Böckstein naar Bad Gastein. Om in het centrum te komen moesten we onze fietsen door de parkeergarage naar beneden duwen. Dat was de officiële route 😄. Natuurlijk moesten we stoppen bij de grandioze waterval van de Gasteiner Ache. Via Bad Hofgastein en Dorfgastein langs