From GENOVA to GRANADA in 30 days

Werner

Collectie van Werner

1. Genova-Granada day 1: Genova-Laigueglia

Ik deed het, ik ging weg. Er wordt gezegd dat dit het moeilijkste deel is, en terecht. De start was door het gewicht en het chaotische verkeer best gek. Fietspaden die verschijnen en verdwijnen, werken in uitvoering, asfalt met kuilen die op kraters lijken...

Maar toen Genua eenmaal achter ons lag, gingen

Hier ben ik voor het verslag van de tweede reisdag. Vanochtend werd ik om 6.40 uur wakker, maar tussen de voorbereidingen en verschillende rellen door kon ik niet voor 9.00 uur vertrekken. Daarentegen was de etappe korter, aangezien ik hem gisteren met een paar kilometer had verlengd en ik in ieder geval

Drukke dag vandaag. Om 5.30 uur was ik al wakker, dat meer dan de kikkers de staat deed voelen met de passage van auto's en motoren op alle uren. Vertrek op 8,2 km van de camping Ik kwam Frankrijk binnen, doorkruiste Menton en kocht twee bananen die ik nog niet gegeten had (het was om mijn françoise

Water, water, water. Hier is de samenvatting van de dag in drie woorden. De gevreesde nachtelijke bui bleef uit, en vanochtend kon ik zonder belemmeringen de tent afbreken. Overigens sliep ik als een blok en mijn cel maakte me om 6 uur wakker, zo bang was ik om in het bos te overnachten. Het uitkomen

Vandaag begreep ik dat die van gisteren geen water was, maar gewoon motregen. Vandaag heeft het serieus geregend. Maar laten we op volgorde gaan. Na de veelbewogen nacht van gisteren ben ik een beetje achter de tijd gelaten om de powerbank weer voor minimaal tachtig procent op te laden (ik had hem in

Kroniek van een dag die slecht begon... die in de middag gelukkig herstelde. Je zag dat het gisteren regende, dat ik doorweekt op camping Draguignan aankwam, zeg ik je. Maar ik zal je ook vertellen dat gedurende de nacht de temperatuur daalde tot 8°C met 101% luchtvochtigheid, waar ik niet op voorbereid

Eindelijk een langere etappe! Ik vertrok op tijd na een ontbijt met thee, haver, rozijnen en gedroogd fruit, ik vertrok op secundaire wegen en de oude spoorlijn, liet het departement Var achter me en reed de Bouches du Rhône in. Ik ben in hoogte gedaald en het landschap begint te veranderen. Lagere heuvels

Vandaag is het landschap veranderd! Van de bergen af, van de rivieren en watervallen en volg de kanalen naar de zee. 's Ochtends verliet ik Mallemort zonder de stad te zien, ik reisde door autovrije straten en fietspaden en ik zag plekken die elk een halve dag verdiend zouden hebben. Maar het was vroeg

10. Ook vandaag nog een lange etappe, met enkele werkelijk spectaculaire plaatsen. Ik zal proberen mezelf te matigen en mijn verslag te concentreren op emoties in plaats van op monumenten. Ik was al in '95 enkele van de plaatsen die ik vandaag als fietstoerist zie, doorkruist, maar ik ben niet gegrepen door

Lachend en grappend kwam ik op een derde van de reis. Ik was verrast dit vanavond te beseffen. De dagelijkse routine laat me weinig ruimte om adequaat te verwerken wat ik dag in dag uit meemaak. Buiten die 8 uur trappen, waarin ik het avontuur pas echt beleef, is de rest op- en afbouw van de tent en

Oh, ik schreef eerder vanavond. Ik ben eerder gestopt, eerder gegeten... en ik ga eerder slapen.

Vandaag heb ik het laatste stuk van de Franse kust afgelegd. Ik passeerde lange zandstranden die me uitnodigden om een badpak aan te trekken en me in de golven van de zee te storten. Maar een oprechte uitnodiging

13. Vandaag deed ik de halve dag als fietser en de andere helft als toerist te voet. Het was de eerste beklimmingsetappe in de regio Pyrénées-Orientales, waar ik gisteren aan begon. Zachte klim voor de eerste twee derde en meer geaccentueerd in de laatste 8 kilometer. Morgen nog 12km heel zwaar, dan ga ik

De klim was er en het was zwaar. Ik had gelijk om het in tweeën te breken door te stoppen bij Prats-de-Mollo. Vanmorgen wat boodschappen gedaan in de enige kruidenierswinkel van het land (voor de nieuwsgierigen: baguettes, hummus, gedroogde abrikozen, chocolademueslirepen en een blikje voorgekookte linzen

Als de resterende dagen allemaal zo zijn, weet ik niet hoeveel stuks ik naar Granada krijg! De ochtend in Ripoll was erg koud (5°C) en vochtig na de nachtelijke regen. Gelukkig kwam de zon door en kon ik de buitenstof van de tent drogen, ook al moest ik daardoor wat later vertrekken. Eerste deel van

Ik kwam uiteindelijk op een slechte plek terecht. Na zoveel ansichtkaart-perfecte landschappen en dorpen, daal ik af naar de zee en door gebieden met veel verkeer, industriegebieden en landschappen die zijn verwoest door industrie of gewoon door stadsplanning die "niet erg aandachtig" is voor het milieu

We zijn weer op de goede weg (letterlijk). Ik verliet Martorell na een nacht van hallucinerende dromen (het was warm in de kamer), 's ochtends deed ik nog een paar ups en downs, waarbij ik weet niet hoe vaak de snelweg en de spoorlijn overstak. Daarna voerde de route me over zachtere onverharde wegen

Nadat ik de eerste uren van de dag de ruïnes van het rijk heb bewonderd, verlaat ik het nog slaperige Tarragona en hervat ik de gisteren onderbroken route. Voordat ik een adempauze neem, moet ik langs de haven en het industriegebied, waar een plotselinge motregen me overhaalt om te lunchen onder het

En ja, winderige nacht met hier en daar het gordijn. En 's ochtends vertoonde het geen tekenen van afname. Daarbij voegen we de gebruikelijke verrassingen langs de route met stenige zandwegen en onmogelijke klimmetjes toe, en krijgen we een getrouwe beschrijving van de eerste halve dag.

Na een vluchtig

Ik verlaat mijn huisje in de rijstvelden en ga richting de provincie Castellón. Ik merk meteen een licht drukverlies in het achterwiel, waarschijnlijk is er wat vloeistof naar buiten gekomen vanaf het punt waar ik de patch heb aangebracht voordat ik vertrok. De steenachtige grond van gisteren heeft zijn

Vanmorgen was ik ervan overtuigd dat het vandaag de negentiende reisdag was, in plaats daarvan is (was) de twintigste. Ik begin minder aandacht te besteden aan de steden die ik passeer, van sommige heb ik geen foto's of specifieke herinneringen, afgezien van enkele details over de vorm van de trottoirs