2023 Rheinsteig

Jürgen + ♥️ 🚲🚶

Collectie van Jürgen + ♥️ 🚲🚶

Wir haben wohl die meisten Burgen des Mittelrheins schon vom Radweg aus gesehen. Nun wollen wir sie so nah wie möglich erleben, also wandern wir von Wiesbaden rechts des Rheins nach Bonn und linksrheinisch zurück nach Bingen. Es soll gemütlich sein, und auch nicht unbedingt in einer einzigen vieltägigen Tour. Ende Mai 2023 geht es los. Wir orientieren uns am Rheinsteig und am Rheinburgenweg, weichen aber gerne davon ab, wenn es uns gefällt. Irgendwann in 2024 wollen wir die Wanderung abgeschlossen haben.

1. 2023 - Von Wiesbaden nach Frauenstein

Reizen met de trein was spannend. Plan A was met de Schwarzwaldbahn naar Karlsruhe en met de TGV naar Wiesbaden, Plan B met de ICE naar Wiesbaden. Door vertraging (geen langeafstandstrein reed op tijd) zijn we uiteindelijk met de regionale trein gegaan, die dankzij het kaartje van 49 euro en het pinksterweekend

Een heerlijke wandeldag! Het begint met de klim langs kasteel Frauenstein en dan wandelen we over goede paden, vaak door aangenaam bos, naar Schlangenbad, waar we de lunchpauze doorbrengen. Na afloop trakteren we onszelf op een heerlijke limonade en 1 stuk taart uit het grandioze keukenassortiment in

We hebben vandaag een klein rondje toegevoegd, helaas was het uitzicht niet zo goed.

Helaas zijn wij er op 2e Pinksterdag niet meer, dus kunt u vanaf 11.00 uur genieten van de wijnronde die momenteel wordt opgezet.

Kort voor 07.00 uur krijgen we verse broodjes voor ons ontbijt en kunnen we koffie zetten omdat onze studio ook over een complete keukenuitrusting beschikt. Om 8.00 uur vertrokken we. Eerst vooral door het bos, later vooral door de wijngaarden. In Kiedrich maken we een korte omweg langs de prachtige

Je kunt de Rheinsteig eigenlijk wandelen zonder kaart of navigatiesysteem. De markeringen zijn uitstekend. Iedereen die bekend is met de materie kan zien dat mijn vrouw en ik af en toe afwijken van het "officiële" pad, en dat is waar Komoot in het spel komt.

Wat ons een beetje stoort: de paden door de

Het Gasthof Schuster is een aanrader: familiebedrijf, eersteklas eten en uitstekende kamers, erg gezellig (bijv. de boom in het trappenhuis) en erg vriendelijk.

Na het ontbijt beginnen we aan de klim naar Höllenberg. Er is daar een perfecte rustplaats: een prieel voor optimale bescherming tegen weersinvloeden

We kunnen ook een overnachting in de "Lebensraum" aanbevelen. We hebben onze ontbijtverzoeken een paar dagen geleden gemaild - en het is uitstekend.

Het is 's ochtends nog fris, maar de beklimming begint na een zeer korte afstand: echt Rheinsteig-gevoel! Direct naast Lorch ligt kasteel Nollig, het volgende

Volgens verklaringen van derden is dit de koningsetappe van de Rheinsteig. Je moet in ieder geval stevig ter been zijn en geen hoogtevrees hebben. De tour was erg leuk voor ons - we hadden ons het einde gewoon anders voorgesteld. Daarover later meer...

Oef, vandaag zijn we met de auto en trein naar een pauze van 3 uur gegaan en daarna met de trein naar Kestert. De wandeltocht Bornich - Kestert zullen we inhalen als de gelegenheid zich voordoet.

De korte toer vandaag heeft ons laten zien dat we ondanks het ongeval waarschijnlijk kunnen blijven wandelen

De dag begint met een uitdagend maar zeer mooi pad naar de Meissen Kopf. Er is ook een kleine koorddans. Rechtdoor na een laatste grandioos uitzicht vanaf een rotspunt van het Rijndal (de kleine omweg is de moeite waard) gaat het door het bos naar Lykershausen. Er is een werkend bakhuis voor de dorpelingen

Het pad begint met een steile klim omhoog naar kasteel Liebeneck, dat particulier eigendom is en liefdevol wordt beschermd door een kleine hond.

Dan gaat het verder naar de Florianhütte en direct daarna door het bos. Een kleine kapel is een omweg van enkele meters waard. Vogelgezang begeleidt ons wandelaars

In het comfortabele flophouse is er alleen een laat, maar zeer smakelijk ontbijt. Zo goed gevoed gingen we aan de klim. Het is een kilometer steil klimmen, daarna een gematigde kilometer en nog een kilometer naar het hoogste punt van de etappe van vandaag.

Kort daarna zijn we bijna op de bestemming van

Imiteer deze tour niet 1:1!!!

Nadat we vandaag vrij vroeg bij onze prachtige accommodatie waren aangekomen, besloten we ons plan om te gooien: we lopen nog steeds zonder bagage de Ruppertsklamm, waarschijnlijk HET hoogtepunt van de Rheinsteig. Morgen gaan we de lange weg inkorten door de "omweg" door

We sliepen heel goed in het Waldhaus en er is een geweldig ontbijtbuffet (helaas moest één persoon ondanks de beschikbare vorken de worst met zijn vingers plukken). De eerste kilometers zijn redelijk makkelijk bergafwaarts, na deze warming-up nemen we dan de Eselssteig om aan de andere kant van het dal

De wandeling van vandaag was niet spectaculair, maar wel erg leuk. Afwijkend van de Rheinsteig gingen we op een eenzaam, mooi pad door het Großbachtal (?) en kunnen het zeker aanbevelen. Vanaf de Romeinse uitkijktoren gaat het steil bergafwaarts en in het pension van de abdij kregen we een mooie kamer

En natuurlijk dezelfde weg terug

Vandaag geldt: Rheinsteig zonder Rijn.

Het ontbijt is echt uitstekend en aangezien we gisteren in het kasteel waren, kunnen we ons de eerste beklimming besparen. We warmen op door de kasteeltuin en gaan dan omhoog naar de Bismarckhöhe, waar we praten met een man die waarschijnlijk 80 jaar oud is en die

Aangezien we zelf voor het ontbijt moeten zorgen (onze gastvrouw heeft alles perfect voorbereid) en het appartement netjes willen achterlaten, staan we om 6 uur op. Ons pad leidt eerst naar de Rewe (met een bakker, open vanaf 07.00 uur) en dan gaat het grotendeels bergafwaarts.

In de hut die we hebben

Na een bezoek aan de Marienburg (om op te warmen) gaat het omhoog naar de Edmundhütte - meer dan 100 m bergopwaarts met een kort alpine karakter. Daarna gaat het vrij comfortabel verder, zij het met zomerse temperaturen. Gelukkig loopt onze tour altijd in het bos.

We zullen lunchen in kasteel Hammerstein