3 Wochen auf dem Ostseeküstenwanderweg

Petra

Collectie van Petra

3 Wochen entlang der Ostseeküste wandern! Ein Traum war es, jeden Tag weiter, durch Wälder oder Felder, Städtchen oder entlang der Küste, das Geschrei der Möwen in den Ohren ...

1. Abendessen🍷🍜 und erste, kleine Ostseerunde🌊 in Heringsdorf 🐟

Diner en een korte rondleiding door Heringsdorf met zijn prachtige architectuur van het resort moesten na de lange treinrit zijn. Laat een beetje Oostzeewind om je neus waaien en zand onder je voeten - kom in de stemming voor de komende 3 weken....

2. Vandaag begon het, onze wandeling op de Baltic Sea Coastal Hiking Trail. Deze keer word ik vergezeld door mijn man, die normaal gesproken niet wandelt. Ik denk dat ik altijd zo enthousiast ben over mijn wandelingen dat hij het ook wilde proberen. 🙂🚶‍♂️ Vanwege de geboekte of gevonden accommodatie-opties

4. Op de 2e dag van onze wandeling langs de Oostzeekust verlieten we de Oostzee en liepen naar de andere kant van Usedom, naar de binnenwateren. Via weidepaden, langs de rietzoom en bijna zonder iemand tegen te komen, gingen we naar Zinnowitz Hafen ⛵️ en toen terug naar de Oostzeezijde. Omdat we het ontbijt

5. Vandaag stond Peenemünde op het programma met het Historisch-Technisch Museum. Min of meer als een "rustdag" 😄, aangezien we 2 nachten in Karlshagen hebben. Na het ontbijt begonnen we, langs het spoor van de Peenebahn en langs vele historische plaatsen en gedenktekens, langs het beperkte gebied. Veel

6. Over de relatief korte route van Karlshagen naar Wolgast, altijd langs de Peenestrom, valt eigenlijk niet veel te zeggen. De lucht was afwisselend bewolkt en de zon scheen even, maar het bleef de hele dag droog. Jas aan - jasje uit... was hip. We kwamen veel fietsers tegen, maar geen enkele wandelaar

7. Het weer werkte niet zo goed mee vandaag. Het was de hele ochtend druilerig en regenachtig met korte droge etappes. Dus regenkleding aan, regenkap over de rugzak en daar gingen we. We gaven de eerste 5 km op en namen de trein 2 stations naar Hohendorf. Vanaf daar liep het pad bijna de hele tijd door

8. Vanuit Wieck zijn we vanmorgen bij droog weer naar de kloosterruïne Eldena gegaan, wat ons erg goed beviel. Van daaruit verder over het jaagpad op de Ryck naar Greifswald met de prachtige oude herenhuizen. Aangekomen bij onze werkplaatsaccommodatie in Medekenhagen was het pas 17.00 uur. Dus, na een korte

9. Marathon voor de zintuigen

Ik hoor: het ruisen van de wind - het zingen, schreeuwen en fluiten van de vogels - het geknetter en geritsel van de bladeren en takken onder mijn voeten - het kabbelen van de golven.

Ik voel: de wind in mijn haar - de zon en de regen op mijn gezicht - het zachte zand, het grove

10. De ochtend stond geheel in het teken van de stadstour door Stralsund. Een prachtige stad die echt indruk op me maakte. Veel water eromheen, groen, planten en hele mooie huizen. Ik had er eeuwig kunnen ronddwalen, maar tijd was van essentieel belang. Maar ik kon de beklimming van de St. Marienkirche plannen

11. Veel ruimte .... velden ....

Boddenlandschap....meer+riet

Zon en wolken, kleine havens en grachten.

asfalt onder de voeten....

Ontmoetingen: rupsen, kevers, motten, hommels,

Aalscholvers, ooievaars, zwanen, zwermen spreeuwen en vele, vele kraanvogels die in formaties over me heen vliegen, luid roepend...

Fietsers

12. Vandaag was een "wandeldag" die een beetje uit de pas liep en werd onderbroken door een veerboot en een autorit. 😉 De dag begon met een rondleiding door Barth en daarna een boottocht naar Zingst. Daar stonden mijn broer en zijn vrouw ons op te wachten. 😊 Samen reden we door naar Prerow met een stadswandeling

13. Vanuit Born zijn we vanmorgen naar de kleine haven van het dorp gegaan en vandaar door de "Darßer Jungle". Mooie paden, vaak aan weerszijden omzoomd met adelaarsvarens die wel 2 meter hoog kunnen worden 🌿 Vlinders, kevers, 🦋🐌🪲🐜 spinnen, muggen... Het vloog, kroop en zoemde om me heen. Een soort

14. Het was vanmorgen winderig tot stormachtig toen we van Wustrow naar Graal-Müritz reden. Het waaide hard, de Baltische Zee en de Bodden kwamen vandaag met echte golven tevoorschijn. Daarom kozen we meestal voor het pad achter de dijk, af en toe overgaand op het fietspad of eventjes naar het strand. Maar

15. Na een ontspannen ontbijt 🥖☕️🥐 in het scheepsrestaurant ⛵️ en aansluitend een uurtje lezen 📚 werd ik naar buiten gelokt. . Eerst beklom ik de 93 treden van de kerktoren om te genieten van het uitzicht over de stad, de Oostzee en de Saaler Bodden. Toen besloot ik de prachtige route rond de landtong

16. Ik begon vanmorgen met wandelen in Graal-Müritz met een stevige wind. Afwisselend op het strand, op het fietspad of door het prachtige kustbos. Langzaam kwam de zon door, maar de wind bleef. Na Graal-Müritz sloeg ik af richting Heiligensee en Hüttelmoor. Helaas was het pad door de hei afgesloten vanwege

17. Vanmorgen moesten we eerst vanuit Rostock terug naar de Oostzee. Met tram 🚊 en bus ging het sneller dan te voet en al snel waren we in Nienhagen. Het geluid van de zee, de zilte lucht, de Oostzeewind en het gekrijs van de meeuwen lieten ons de hele dag niet in de steek. De paden daarentegen veranderden

18. Vandaag leidde het pad me van Kühlungsborn langs de steile kust in de richting van Rerik. Vaak was het pad weggebroken door stormschade. Alternatieve routes gingen over smalle paadjes in het kustbos, waar ik ook af en toe over bomen moest klimmen. Eigenlijk wilde ik naar de Riedensee, een natuurgebied

19. De tour van vandaag was waarschijnlijk degene met de minste hoogtepunten. De Oostzee en de lagune waren ver weg, er waren geen goede paden in de buurt van het water. In plaats daarvan liep de Ostseekuesteweg langs een fietspad langs de weg, de alternatieve route over een smalle, weinig gebruikte weg

20. Het was een mooie route vandaag, langs de Wismarbaai en de Wohlenberger Wiek. Langs de steile kust, hoewel ik vandaag echt het hoogteverschil voelde. Ik kwam door kustbossen met pijnbomen die heerlijk roken. Dan weer door schaars beukenbos, over zandpaden direct aan het strand en paden door riet, waarover

21. Het pad leidde ons vandaag van Weiße Wiek naar Boltenhagen en vandaar naar het steile kustpad ⛰️🌊. Ik was enthousiast over het pad, de uitgestrektheid en het uitzicht op de Oostzee. Vlinders 🦋, hommels en kevers 🪲 fladderden en zoemden in het rond, het rook er naar bloemen 🌸, kruiden en grassen