Der klassische GR221 Von Küste zu Küste

Juergen Spoerl

Collectie van Matthias Brandt

Der GR 221 gilt als einer der schönsten Weitwanderwege Europas. Wer die Serra Tramuntana durchwandert, weiß warum. Auf dem Weg werden einem Küstenabschnitte, alpin anmutende Steilküsten und Gipfel, verwunschene Steineichenwälder und eine unüberschaubare Anzahl von Natursteinmauern geboten. Unterwegs stießen wir auf Dörfer aus Stein, alte Köhlermeiler oder Dreschplätze. Wir fanden Spuren der Inselgeschichte, genossen die mediterrane Kulinarik und schauten dem Sonnenuntergang am Meer zu. Der GR 221 beginnt im Süden der Insel, verläuft am westlichen Rand und endet im Norden.Wegen der Übernachtungen haben wir zwischendurch auch den Bus benutzt. um die Tour am anderen Tag dort fortzusetzen, wo wir die Etappe tags zuvor beendet haben. Das System der gelbroten Überlandbusse der TIB ist sehr einfach und günstig. Am besten bezahlt man mit der Girokarte (etwa 30% günstiger als Barzahlung). Diese hält man beim Ein- und Aussteigen (wichtig wegen der zurückgelegten Entfernung) an die Lesegeräte. Die Etappen scheinen nicht zu lang zu sein, man befindet sich aber im Urlaub und die Strände und Orte wollen erkundet werden. Die Wanderung hatten wir über ASI-Reisen mit Gepäcktransport gebucht, sie ist aber auch ohne Gepäcktransport machbar.

1. 1. Etappe: Von Port de Andratx nach Sant Elm

We kwamen 's avonds met de bus aan in Andratx vanuit Palma en verbleven in Hotel Unic, Av. Joan Carles I, 07150 Andratx, Tel: +34 620 271 857. De volgende ochtend zijn we eerst met de bus naar Port Andratx gegaan. Onze etappe leidde van Port de Andratx naar Sant Elm en met een extra ronde naar de uitkijktoren

Etappe 2 begon bij de bushalte Sant Elm op het strand. Aangezien we in Andratx verbleven, namen we de bus naar Sant Elm. Net als de vorige dag liepen we eerst door het voetgangersgebied langs winkeltjes, restaurants en ijssalons en verschillende mooie uitkijkpunten met uitzicht op het voor de kust gelegen

De 3e etappe bracht ons van de Finca Ses Fontanelles bergop, deels zonder paden over puin en rotsen (deed ons sterk denken aan de zee van rotsen bij Königssee) naar de 928 m hoge Mola de S'Eclop. Op sommige plaatsen waren tredzekerheid, hoogtevrees en richtingsgevoel noodzakelijk. Let goed op de cairns

Vandaag een makkelijkere wandeling die, in tegenstelling tot de voorgaande etappes, zeer goed bewegwijzerd was. Deze etappe kan ook zonder GPX-hulp met een gerust hart worden afgelegd. De etappe loopt grotendeels over paden en bospaden met talloze uitzichten op zee. We verlieten Estellencs langs drie

Deze etappe is er een die de harten van wandelaars sneller doet kloppen. In eerste instantie begon de etappe vanaf de kerk op goed gemarkeerde GR 221 verharde wegen en een beetje saaie paden. Nadat we door een toegangspoort waren gegaan en nu privéterrein opreden, kwam er een einde aan de goede offici

Eerst namen we de bus van Deià terug naar Valdemossa om daar onze wandeling voort te zetten. Met deze etappe zijn we afgeweken van ons oorspronkelijke plan omdat de klassieke GR 221 nu door een natuurgebied gaat. Er mogen slechts 50 mensen doorheen wandelen na voorafgaande registratie. We hebben daarom

Vandaag zijn we langs de kust geweest en vastberadenheid is vereist. Eerst klommen we vanuit Deia naar de zee en volgden de borden naar Cala de Deia totdat we daar aankwamen, een kleine romantische baai. Toen we bij de zee aankwamen, sloegen we rechtsaf en liepen verder langs de trap in noordelijke richting

Het eerste deel van de etappe voerde langs de prachtig aangelegde pelgrimsroute Cami des Barranc, een karrenpad. Het startpunt was ons Hostel Sóller in Sóller. Van daaruit gingen we rechtstreeks naar Biniarax. Hier moest je er alleen voor zorgen dat je na ongeveer een kilometer over een stenen boogbrug

Vanaf de Refugi Tossals Verds wandelden we over het goed bewegwijzerde hoofdpad van de GR 221 naar de bewegwijzerde kruising naar Lluc. Nu gingen we gestaag bergopwaarts, eerst door een steeneikenbos, tot we de 1.250 meter hoge pas bereikten. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht. Bovenaan de pas

De 10e en laatste etappe van onze wandeltocht op de GR 221 van kust tot kust liep naar Finca Binifaldo over bospaden en paden, daarna grotendeels over de historische Cami Vell de Lluc a Pollenca over onverharde wegen, paden en uiteindelijk over en op verharde wegen straten. Deze etappe is iets langer

Expedition Alay - Verborgen schatten van de Zijderoute

Toerfiets Collectie van tristanbogaard

Krijtrotsen, lommerrijke paden en knoflook – bikepacking op het Isle of Wight

Mountainbike Collectie van Katherine Moore

Bezinnen op de wegen van het Westerborkpad