Lange-afstand-wandelpaden

Hiking Rondane – Zes dagen in het oudste park van Noorwegen

HansErikHaugenOlsen (CC BY 2.0)

Wandel Collectie van SimonWicart

Toen we als goede wandelaars voor het eerst voet zetten in Noorwegen, wisten we niet welke kant we op moesten. We dachten natuurlijk te beginnen met een bezoek aan Oslo. Maar door onze honger naar avontuur hebben we de hoofdstad snel verlaten.

Voor een flinke dosis reisinspiratie scroll je snel door je Instagram-feed. Hier vind je vaak adembenemende foto’s. Het soort dat is vastgelegd in de middle of nowhere of geïllustreerd door avonturiers die poseren op uitstekende rotsen. Of op honderden meters hoge bergkammen langs turquoise meren. Ook wij droomden van deze plaatjes.

Dus besloten we een week door te brengen in het hart van Rondane National Park. Rondane staat bekend als het eerste dat in 1962 door de Noorse regering officieel als nationaal park werd aangemerkt en heeft een gevarieerd landschap. Het hoogteprofiel is gematigd, met pieken nauwelijks boven de 2.000 meter. De landschappen zijn rijk, met vertakkingen van beken en rivieren die de herinneringen aan glaciale activiteiten schetsen.

De zomer blijft de beste tijd voor een bezoek aan Noorwegen. In juli waren de temperaturen overdag perfect om te wandelen, rond de 20 graden op zijn warmst. 's Nachts koelde de lucht echter snel af. Als je je in deze noordelijke landen wilt wagen, raad ik je aan om warme kleding mee te brengen.

Wandelen is een populaire activiteit in Noorwegen. De Noren hebben een unieke relatie met de natuur. Hun wandelroutes zijn zeer goed gemarkeerd met een "T" in rode verf. Bivakkeren is in het hele land toegestaan, zolang uw kamp meer dan 150 meter van een huis verwijderd is. Anderzijds moet je weten dat open vuur in de zomer verboden is.

Het land kent geen tropisch klimaat, dus wees niet bang voor giftige dieren. In de zomer kunnen muggen echter snel een echte plaag worden. Neem daarom een muskietennet en insecten spray met DEET mee. Je vindt alles wat je nodig hebt in Oslo.

Voor ons verblijf in Rondane wilden we een eenvoudige route, zonder grote omwegen. Na een bezoek aan het toerismebureau in Oslo hebben we ons vertrekpunt vastgesteld bij het Hjerkinn treinstation in het noorden van het park, en vervolgens ons aankomstpunt bij de Spranget bushalte, gelegen in het zuiden van het park.

Ga voor meer informatie over Rondane naar: norway.co.uk/destinations-norway/region-est/mountains-rondane

Een beeldverslag van mijn avontuur - samen met een blog - vind je op mijn website bit.ly/3Jxm3vf

Doe het zelf

Klaar om te vertrekken? Maak je eigen versie van dit avontuur op basis van de volledige Tour hieronder.

Rondane du nord au sud — Six jours dans le plus vieux des parcs norvégiens

Laatste update: ‪18 april 2024

1. Étape 1 : De Hjerkinn à Barthuset — Rondane du nord au sud

-- km/h

Na 4,5 uur met de trein vanuit Oslo is het niet ver van 13.00 uur als onze voeten het perron van station Hjerkinn betreden. De reis was aangenaam. Voorbij het grote raam dat de trein verlichtte, zagen we kleurrijke landschappen voor onze ogen voorbijtrekken. Verbaasd konden we niet anders dan naar dit

2. De nacht was zoet. De natuur weet altijd degenen die haar koesteren te verwelkomen. Zoals Sylvain Tesson schreef in zijn roman Sur les chemins noirs (gepubliceerd in 2016): "Het bivak is een luxe die de nachten in paleizen later moeilijk te verdragen maakt". Kijkend naar het landschap dat zich voor de

4. De nacht was stormachtig, veel meer dan de vorige nacht. In de lucht dicht met bleke lichten, zagen we een onophoudelijk ballet van deze kleine en woeste vliegende wezens. Bloedzuigers, ze worden formidabel als het gaat om in slaap vallen. Rondom het klamboe was het gezoem onophoudelijk. De kleinste

5. Het bier dat we de dag ervoor dronken, stelde ons ook in staat om een paar uitwisselingen te hebben met ervaren wandelaars. "De lokale bevolking kent hun territorium het beste, je moet ze altijd vertrouwen", heb ik vaak gehoord. Na het internationale ritueel van regen en zonneschijn bevestigden onze

6. Onze nacht tussen vier muren, opeengepakt in een enorme slaapzaal, was uiteindelijk een heel wijs besluit. De tien uur van een lange en comfortabele slaap lieten toe om de wallen die onze ogen uitholden uit te wissen. Onder de hemel die Rondvassbu met azuur besprenkelt, zijn we zo stralend als de zon

7. Laatste dag op het terrein van Rondane Park. Vanmorgen hangen we samen. De wolken dreigen, de lucht is zwaar. Maar de terugweg baart ons zorgen. Het verlies dat we hebben gezien tijdens deze laatste wandeldagen was overweldigend. De terugkeer naar een eenvoudig leven, onderbroken door drie van de meest

A loop in Norway’s spectacular Rondane National Park

Wandel Collectie van Nuria

Wandelen door heel Noorwegen – Norge på Langs

Wandel Collectie van Renée

Bikepacking: Zwarte Woud & Elzas (11 dagen)