Urlaub 2022 Spreeradweg

Torsten Wildner

Collectie van Torsten Wildner

Es sind unsere Urlaubserinnerungen. Wir haben nicht nur die Etappen festgehalten, sondern auch alle Ausflüge und Abstecher entlang der Tour. Erst diese machen die Tour interessant.

1. Spreeradweg Tag 8

van Erkner naar Berlijn:

Nadat de zoektocht naar woonruimte gisteren niet verliep zoals gepland, hebben we een 2e nacht gehuurd in de gedeelde studentenflat en hebben we geen stress gehad met het zoeken naar woonruimte.

Dit had ook als voordeel dat we met veel tijd en weinig bagage aan het laatste deel

Voordat we vandaag aan de volgende etappe van het Spree-fietspad beginnen, wilde ik nog een paar impressies van Burg in de ochtend vastleggen.

Fietsen is eigenlijk verboden in het Sagenpark, maar daar was niemand die ik had kunnen omgooien...

Eergisteren hadden we het zonnebloemveld al zonder zon gezien

Na bijna 76 km weer in het zadel, deed de A... pijn en wilden we nog een paar passen doen. Dus we haalden wat falafel bij de "Black Rhino" en gingen naar Tempelhofer Feld, het voormalige Tempelhof Airport.

Helaas was er door de duisternis niet veel te zien, maar op een gegeven moment zal ik daar in het

van Cottbus naar Burg:

Een korte maar frisse tocht, want de route liep voornamelijk over de Spreedamm en de wind waaide stevig (en niet alleen voelbaar) van voren. Gelukkig regende het niet.

Nu zijn we verhuisd naar onze kamer in de jeugdherberg in Burg, waar we tot maandag willen blijven.

De oude binnenstad van Bautzen is een "MUST" als je in de buurt bent.

De calorieën die we hadden afgetrapt wilden aangevuld worden, evenals de vochtbalans, en dus richtten we onze stappen (helemaal per ongeluk natuurlijk) zo dat we moesten stoppen bij het eerste mosterdrestaurant in Bautzen.

Kunnen we

De pre-seniele bedontsnapping heeft weer toegeslagen en dus ben ik stipt om 05.30 uur vertrokken voor een ochtendrondleiding door Burg. Omdat het te ver was om naar de Bismarck-toren te lopen, nam ik mijn fiets mee en combineerde ik rij- en looproutes.

Vroeg in de ochtend was er ook nog zon, maar die

Zoals "beloofd", hebben we een paar ochtendimpressies van de oude stad vastgelegd voordat we op de tweede dag op het Spree-fietspad onder onze banden en pedalen vertrokken.

De oude binnenstad van Bautzen is altijd de moeite waard.

Helaas waren de kathedraal en de Nicolai begraafplaats nog gesloten.

Goed gesterkt zijn we vandaag naar het botenhuis van Rehnus gefietst. We hebben daar een roeiboot gehuurd. Na een korte briefing werden we met een goede "zeekaart" de rivier in gelaten. We kozen voor de rustige tocht door het Oberspreewald, ver weg van de drukte. Voor ons de juiste keuze, want ergens

Na een uitgebreid ontbijt bij Holy Coffee en een bezoekje van mijn kant tussendoor bij de kapper zijn we naar het Tempelhofer Feld gefietst en hebben daar wat rondgekeken.

Op een informatiebord stond de grondwaarde van het gebied op € 650 miljoen...dat was 10 jaar geleden. Ik denk dat we dat aantal vandaag

van Burg naar Alt-Schadow:

Weer een heel mooi onderdeel afgerond. Maar dat was te verwachten tijdens het fietsen door het Spreewald.

Door velden en bossen, langs de dam, soms kilometers ver onder schaduwrijke bomen. De stukken weg waren rustig met weinig verkeer.

Er was wat meer bedrijvigheid in en rond

van Fürstenwalde naar Erkner (dit was het plan):

Het ontbijt was besteld voor 7 uur, het was heerlijk, zoals de foto's laten zien.

Het plan was om vroeg te beginnen, een korte tocht door Fürstenwalde te maken en dan naar Erkner te fietsen, daar naar het Gerhart Hauptmann Museum te gaan, in Erkner te overnachten

Wie bekend is met het Fürst Pücklerpark in Engelse stijl in Bad Muskau, herkent de unieke signatuur van de prins, zijn oog voor detail en zijn gevoel voor schoonheid.

De zichtlijnen door het park naar het kasteel of de piramides. Perspectieven veranderen binnen een paar meter. Niet voor niets wordt hij

Op zondag willen we een peddeltocht doen en zijn daarom al naar het Rehnus botenhuis geweest om meer te weten te komen.

Spontaan, geen pre-order nodig.

In het weekend is er ook een ambachtelijke markt, dus morgen zien we wel wat er is.

Aangezien we op de fiets zijn, kunnen er geen grote aankopen worden gedaan.

Als je niet meer kunt slapen, ga je gewoon een wandeling door de stad maken.

Ik denk dat Cottbus veel DDR-architectuur en DDR-kunst heeft bewaard als onderdeel van de geschiedenis van het stadsbeeld. Heeft iets, de meest oostelijke stad van Duitsland. Ontbijten en dan naar Branitz.

Van Sprey tot Cottbus.

Na een uitgebreid ontbijt in de tuin van onze gastheren gingen we op weg en maakten goede vorderingen. De kleine omweg naar de kerk in Spreewitz is de moeite waard. Een klein maar fijn en uitstekend onderhouden dorpskerkje.

Volgens de reisgids was ook een bezoek aan het uitkijkplatform

Van Bautzen tot Spry

Vandaag hebben we de hoofdroute van het Spree-fietspad gedeeltelijk verlaten en zijn we door het biosfeerreservaat Lausitzer Teichlandschaft gefietst. Heel comfortabel, niets drijft ons, we willen de schoonheden rechts en links van het pad herkennen en ervan genieten. Als je kilometers

Omdat ik 's ochtends niet zo lang slaap, ging ik na een korte rondleiding door het pension op weg naar het meer van Neuendorf.

De zonsopgang was fantastisch. De foto's spreken voor zich. De zwaan liet me tot 2m stijgen, daarna durfde ik niet verder te gaan. Waarvoor!?!?

De weg naar de beverhut was een

Van Alt-Schadow naar Füstenwalde:

Vandaag was de langste etappe van onze reis.

Aangezien we geen kwartier boeken, hoeven we nergens aan te komen, kunnen we ons gewoon laten afdrijven.

Het rolde vandaag echter zo goed dat er een flink aantal kilometers werden geklokt.

Veel fietspaden en kaarsrechte verharde

Omdat we nog iets nodig hadden voor het avondeten, gingen we weer op pad en vonden we meteen een rijk aanbod aan culinaire lekkernijen op de markt. Na een wandeling over het plein besloten we tot de originele Vietnamese keuken en werden niet teleurgesteld.

Daarna moest er nog een kleine rondleiding door de stad volgen.

Hoe klein de ronde ook is, 30 foto's moeten zijn!!!! 🤣🤣🤣

Omdat mijn vrouw vanmorgen nog sliep, moest ik haar 's avonds laten zien waar ik me bewoog.

Maar ik heb ook een paar nieuwe dingen ontdekt.

We hadden ook iets nodig voor het avondeten, dus er moest een kleine rondleiding door de oude stad zijn