Harz Touren

Jan

Collectie van Jan

Unsere Wanderungen im Harz, jeweils mit Angabe der auf diesen Strecken liegenden Stempelstellen der Harzer Wandernadel.

1. Harz: Blankenburg Barocke Gärten - Ruine Luisenburg - Großvaterfelsen(Teufelsmauer) (HWN 76, 77, 78)

Op onze laatste dag reisden we rond Blankenburg. Hier maakten we onder andere deze prachtige tocht, die begon bij het Kleine Paleis en eerst door de paleistuinen en baroktuinen voerde. Daarna ging het omhoog naar Kasteel Blankenburg; deze wordt momenteel gerenoveerd, maar je kunt zo op de binnenplaats

2. Direct aan de rand van Sorge vind je het grensmuseum "Ring of Remembrance", waar je verschillende overblijfselen van de voormalige Duits-Duitse grens vindt. Op het pad vind je bijvoorbeeld de overblijfselen van oude grenshekken, een uitkijktoren of een aarden bunker. Tegelijkertijd wordt op informatieborden

4. Vandaag zijn we weer naar het Bodetal geweest, dit keer vanuit Treseburg.

Al vanaf het begin leerden we een voorbeeld van massatoerisme kennen. Vanuit het dorp leidde een smaller natuurpad bergopwaarts naar het uitkijkpunt "Weißer Hirsch". Blijkbaar hadden veel wandelaars dit idee op zondagochtend en

Onze stop bij de Oderteich was een spontane beslissing, maar zeker de moeite waard. Een heel mooie plek en een "Oh, laten we snel kijken." werd een rondwandeling ondanks het begin van de regen. 😁 Het weer maakte het ook merkbaar stil rond de vijver, dus we hadden het bijna voor onszelf. Je kon zelfs

6. Vandaag waren we op pad in de buurt van Clausthal-Zellerfeld. We hebben hier een rondleiding gedaan waarin we veel hebben geleerd over het waterbeheersysteem van de Oberharz, dat deel uitmaakt van het UNESCO Werelderfgoed. Langs de route stonden tal van informatieborden die de verbindingen en achtergronden

7. Na de zwaardere route van de dag ervoor, gingen we vandaag op een damcircuit met iets minder hoogte.

We vertrokken vanuit Trautenstein en volgden de Harzer Hexenstieg in de richting van de Hassel Vorsperre. Onderweg zijn er nu heel weinig bomen en de warme temperaturen van de dag hebben je behoorlijk

8. Omdat de weersvoorspelling droog weer en goed zicht beloofde, vertrokken we op onze geplande Brocken-tour op onze vierde dag in het Harzgebergte, die uiteindelijk wat langer duurde dan oorspronkelijk gepland.

Voor de beklimming van Schierke hadden we de Eckerlochstieg gekozen, een steil, zeer rotsachtig

9. Onze tweede kleinere tour die dag bracht ons naar Rübeland, dat bekend staat om zijn druipsteengrotten in het Harzgebergte. Vanaf de Baumannshöhle wandelden we helemaal omhoog naar de Schornsteinberg, vanwaar je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Daarna ging het weer naar beneden het dal in en

10. De tocht van vandaag bracht ons bij het beste weer 🌞 eerst naar de ruïnes van Königsburg ten zuidoosten van Königshof en dan verder langs de Harzer Hexenstieg naar de Königshütte-dam. Er zijn hier verschillende banken om uit te rusten, sommige met uitzicht op de Brocken en Wurmberg. Aangezien het hier

11. De wandeling van vandaag begon een beetje achter Altenau, vanaf hier gingen we via de Harzer Hexenstieg, eerst langs de sloten van het Boven-Harz-waterplateau naar de Förster-Ludwig-Platz en vervolgens naar de Jungfernklippe. Na ca. 2,7 km is het de moeite waard om een omweg te maken naar de Nabetal

12. Deze tour leidt naar de volgende postzegellocaties van de Harzer Wandernadel: 68, 70, 72, 178

Het startpunt van onze wandeling was de Hexentanzplatz bij Thale. Vanaf hier gingen we eerst naar het pijlmonument en vervolgens naar de Prinzensicht (doodlopende straat), vanwaar je een prachtig uitzicht hebt

13. Aan het begin van onze vakantie in het Harzgebergte vertrokken we 's avonds vanuit het bergstadje Hohegeiss, eerst door het Wolfsbachtal naar de Hahnestein (HWN 206) en later terug door het Gretchental naar Hohegeiss.

14. Onze zelfgeplande wandeling begon in de vroege ochtend, toen de temperaturen al behoorlijk warm waren in Braunlage, en bracht ons eerst naar Achtermannshöhe, een van de hoogste bergen in de Harz. We werden voor de klim beloond met een geweldig uitzicht rondom, inclusief de Brocken, Wurmberg en Oderteich

15. Op zondag hebben we bij mooi weer een rondwandeling gemaakt van de Sösetalsperre naar Osterode. Eerst was er een steile klim recht omhoog naar de Eselsplatz, waar ook Stamp 140 te vinden is. Vervolgens volgden we de Harzer Hexenstieg naar het startpunt in het centrum van Osterode, hier in het stadscentrum

16. Onze tweede zondagswandeling was vanwege de hitte iets korter en bracht ons eerst naar de Dreibodesteine (HWN 154), drie extra grote granieten blokken die hier midden in het bos te vinden zijn. Vervolgens staken we de L519 over en pikten de HWN 155 op bij het Rehberger Grabenhaus. Naast diverse soorten

17. Onze avondtocht op dinsdag begon op de begraafplaats van Braunlage en voerde ons eerst langs het Stöberhaier-wandelpad het Brunnenbachtal in naar het boscafé Forellenteich. Naast typische Harzgerechten en zelfgebakken taarten kun je bij het idyllisch gelegen café ook een speciale stempel (HWN 9932) krijgen

18. Onze avondwandeling op dinsdag bracht ons naar Elend en van daaruit gingen we eerst naar het uitkijkpunt Helenenruh (HWN 21), vanwaar je meestal de Brocken kunt zien. Maar deze avond niet, want helaas was het volledig in de wolken gehuld. Daarna passeerden we even Schierke en eindelijk begon het spannende

19. Zaterdag gingen we bij mooi weer richting Blankenburg naar kasteel Regenstein, de ruïne van een middeleeuws kasteel. Een bezoek aan het kasteel kost 4 euro voor volwassenen en je kunt onder andere enkele van de in de rotsen uitgehouwen kamers bezoeken en vanaf de top ook een geweldig uitzicht hebben