Im Süden

Collectie van Ralph der Landstreichler

1. 02 Im Süden: Von Triest nach Križine

Vandaag was de eerste echte rijdag in het zuiden. En het was over het algemeen lekker warm.

We beginnen goed uitgerust vanuit het appartement midden in Triëst. Eerst veel stadsverkeer, maar daarna worden we positief verrast door de vaak goed aangelegde en bewegwijzerde fietspaden. In het begin ook veel

Anna: Gisteren zijn we in Berlijn weer op een Flixbus gestapt, dit keer samen, en weer zijn de fietsen bij ons. Na een rit van 15 uur zijn we op tijd in Triëst en kunnen we gelukkig gelijk intrekken op onze kamer.

Snel de bagage laten vallen en daarna eerst koffie gedronken - heerlijk van Hausbrandt

Dat was niet onze dag: nadat we de wekker vroeg hadden gezet om voor de hitte te rijden, begon het net te regenen toen we op het punt stonden de tent in te pakken. We hebben 2 uur in de tent gelegen zonder matten, mijn nieuwe stopte na 2 nachten met ademen en wachtte op de regen. Dan pakken we alles

Gisteren hebben we besloten om niet verder naar het zuiden te rijden langs de zee. We zijn van plan om weer noordwaarts te gaan en eerst een stukje landinwaarts op de "Parenzana".

Dit is een fietspad dat tussen Poreč en Triëst loopt over een in onbruik geraakte spoorlijn. We hadden er al een stuk van

Anna: We worstelen nog steeds met het ritme van deze tour, maar we hebben nog tijd.

Vandaag hebben we weer een drielandentour gedaan, flink gezweet bij een zwoele 32 graden en momenteel alleen levend van koud eten: heerlijk ijs, meloen en elke avond een kleurrijke salade.

Nu staat de tent op een vrij aangename

Een goede dag vandaag, hoewel het al 27 graden is als we vertrekken, gaat het alleen de eerste kilometers bergafwaarts voordat er mooie fietspaden volgen.

Eén plaats is zo smal dat de bagage naar beneden moet. De wind koelt af en ook de hoop op een mooi fietspad bouwt zich op.

In Grado maken we een startfoto

Vandaag vroeg weg . Het pad is goed uitgestippeld en ondanks de vele stadspassages kunnen we vlot rijden.

In Udine laten we het stadsbeeld op ons inwerken terwijl we er doorheen rijden.

Na de relatief frisse start keert de warmte snel terug en loopt het zweet weg. Tegen de middag wordt het benauwd en het

Het is fijn dat al onze spullen en zelfs onze schoenen 's nachts weer droog zijn.

We maken een lekker zondagsontbijt en dan gaan we richting de Alpen.

In het begin nog op de weg, wordt het fietspad al snel geleid over een geasfalteerde oude spoorlijn. Hiervoor zijn talloze tunnels gebouwd, variërend van

Het is vandaag heel relaxed op het goed aangelegde fietspad dat altijd stroomopwaarts loopt.

Nauwelijks breekt de man in het zweet. Tussendoor, dan een kop koffie in Oostenrijk en op het treinstation nog even nadenken over hoe ver we gaan met de trein.

Er is een speciale prijs voor de Regio en ook voor

Anna: We veranderden van trein in Lienz, verrassend genoeg niet naar de beschikbare Regio, maar we werden door veel treinpersoneel naar een ander spoor gestuurd. Daar stond een trein met drie wagons voor alleen fietsen de massa op te wachten. Deze trein is waarschijnlijk gebruikt omdat de normale moest

Vandaag wat geslapen en na het ontbijt besloten om naar Lienz te gaan. De plaats in Dobbiaco is prachtig gelegen, maar gewoon duur en vooral te druk.

Langs de Drau gaat het altijd bergafwaarts. Bij ons kunnen honderden worden gereden op het goed ontwikkelde pad, vooral met e-bikes. Deze worden vervolgens

Anna: Zodra we gisteren in de tent lagen, begon het te regenen. Pas vanmiddag hield het weer op. Droge zitplaatsen zijn niet bedoeld, maar kunnen worden geïmproviseerd.

Met heerlijk frisse, heldere lucht en soms een beetje voorzichtige zon, hebben we een rondje om het Triestachmeer gemaakt en toen verleidde

Loop naar Lienz en bracht een heerlijke dag door met onze pelgrimsvriend Klaus.

De tent was 's ochtends erg nat bij de rivier en zelfs na een lange poetsbeurt moest hij nat worden ingepakt.

De paden langs de Drau waren vaak erg rustig en afwisselend. Het was leuk om het landschap en de bergen voorbij te zien glijden. Tegen het einde waren er een paar korte, steile klimmetjes.

De Alpe

Na 3 nachten op de camping bij Lienz en een hele leuke dag gisteren met Klaus en zijn vader, zijn we vandaag verder de Drau afgegaan.

Het fietspad was behoorlijk gevarieerd en leidde al snel terug naar de deelstaat Karinthië. Het ging door dorpjes met landelijke charme. Goede paden en relatief weinig

17. Na een rustige nacht op de camping gaan we verder over het Drau-fietspad. De eerste helft vrijwel altijd vlak over goede gravelwegen direct aan de rivier. Nou, het is meer een lang meer, aangezien de Drau hier is afgedamd met veel stuwen. Bij elke trede is er een uitgebreide vistrap. Het moet nog steeds

Vandaag, vanaf het begin, ging het de hele tijd op en neer. Op sommige stukken behoorlijk steil, maar altijd over rustige paden boven de Drau door kleine dorpjes en boerderijen.

De constante veranderingen waren behoorlijk vermoeiend en steeds zweterig.

Het laatste stuk naar Maribor was vlak en rustig op

Anna: Omdat we zo centraal wonen, ben ik een paar korte rondjes in de stad geweest, maar Komoot loopt in het begin behoorlijk vast. Er is dus een kleurrijke mengelmoes van impressies van de dag.

Over het algemeen sta ik er versteld van hoe vervallen de stad op veel plaatsen is, zelfs in het centrum.

@Barbara

Vandaag was het vrij relaxed langs de Drava zonder enige hellingen en op kleine weggetjes maar vaak op gravel op veldpaden.@HoffiKC Je zou vandaag een rustige dag onderweg hebben gehad en in Maribor is men druk bezig met de fietspaden.

Alles groeide op de velden zoals in Cockaigne. Een paar aardappelen

We beginnen vroeg om de geplande route af te leggen.

Eerst een uurtje over de hoofdweg op een fietspad, dan andersom midden in de groene natuur op een zeer begroeid pad aan een arm van de Drau met veel vogels en brandnetels.