Wandelen in Drenthe

jan

Collectie van jan

Drenthe is de Hondsrug, uitgestrekte bossen, heide, hunebedden, pingoruïnes, beekdal, zandverstuiving en prachtige dorpen met de mooiste boerderijen.
Al wandelend ontdek je het afwisselende landschap en kun je zomaar een schaapskudde tegenkomen. Op het Balloërveld zie je karrensporen van eeuwen geleden. Het beekdal van de Drentsche Aa is de enige oorspronkelijke beekdal van Nederland.

1. Rondje Zeegse langs Anloo en Gasteren

Op nog geen 20 km van Groningen ligt het plaatsje Zeegse van waaruit je verschillende wandelingen kunt maken.

Onze wandeling begint bij Hotel de 'Zeegse Duinen'. We wandelen door de Zeegse Duinen, langs het Siepelveen en het Schipborgse Diep naar De Strubben-Kniphorstbosch.

Vanuit Anloo lopen we langs

2. Deze wandeling begint bij Bushalte Centrum in Roden, Achteraf gezien had ik beter bij Bushalte Leeksterweg kunnen beginnen, Dan was het een mooier rondje geworden.

Via de Leeksterweg loop ik Roden uit om al snel de Toutenburgsingel in te slaan, dit was vroeger de oprijlaan naar huize Terheijl. Waar dit

Vandaag zou ik vanuit Norg een rondje maken langs Noordsche veld en de Peestermaden. Omdat ik met de bus naar Norg ging. Heb ik de route wat aangepast zodat ik bij de bushalte zou kunnen beginnen. Helaas was ik vergeten om de begin en eind punten aan te passen waardoor de navigatie bij Het Noordsche

Eetcafé Hegeman in Schoonloo is het beginpunt van deze boswandeling door de prachtige boswachterijen van Grolloo en Schoonloo.

De wandeling gaat over karakteristieke keienweggetjes, die net als de bossen in de jaren 1930 zijn aangelegd. Het zijn de mooiste bossen van Drenthe, je komt ook langs heidevelden

Deze rondwandeling gaat over de es van Norg en Westervelde. Een es is in dit geval een hoog gelegen akker.

De wandeling gaat vooral over zandpaden langs akkers afgewisseld met een verdwaald bos.

Vanuit Norg loop je over zandpaden richting Westervelde. Je komt langs het Norgerholt, een van de weinige oerbossen

Tussen Gasselte, Gieten en Anderen ligt het recreatiegebied 't Gasselterveld, midden op de hondsrug.'t Nije Hemelriek is een ondiepe zwemplas. Een paar meter verderop ligt 't Gasselterveld, een oude zandafgraving van wel 50 meter diep. Tropisch blauw water, oogverblinde witte stranden omringd door eeuwen

Vandaag wandelen we weer eens in de omgeving van Norg. We volgen de knapzakroute 27.

Van de parkeerplaats bij Dinercafe 'Norgerhout' wandelen we langs het oerbos Norgerholt weer terug naar het dorp Norg. Vanuit het dorp volgen we de Oude Asserweg richting Pees, we doen dit dorp niet aan maar buigen af

`ten westen van Drouwenerveen komen het Voorste en Achterste Diepje bij elkaar om verder tegaan als De Hunze. Vanaf dit punt wandel ik langs de rivier naar Zuidlaren. De Hunze wordt ookwel Oostermoerschevaart genoemd, deze naam verwijst naar het moerassig gebied waar de rivier door heen stroomt.

Deze

Op de fiets naar de Onlanderij, het informatiecentrum van de Onlanden. In deze omgeving wandel ik vaker, het ligt om de hoek en is een prachtig gebied. Gek genoeg had ik nog nooit een bezoek gebracht aan het vogelkijkscherm dat vlakbij de Onlanderij staat. Het lange pad, dwars door de natuur gaat over

Eindelijk weer terug op het natuurpad. Vorig jaar liep ik de eerste 10 etappes van het langste natuurpad van Nederland. Vandaag, ondanks de hoge temperatuur en de spoorwerkzaamheden toch de wandelschoenen maar aan getrokken.

Toen ik vorig jaar op de bus bij Eursinge stond te wachten was de zon al onder

Vandaag wat rondgeslenterd over de landgoederen bij Eelde. Langs Vennebroek, De Duinen en Vosbergen.

Op de terugweg war grasland en een stukje Friese Veen meegepakt. Omdat we veel hebben gekletst zijn er niet veel foto's gemaakt. Dit is een van mijn favoriete wandelgebieden in de buurt van de Stad. Het

Als we Anloo uit lopen komen we al snel in het Strubben Kniphorstbosch, helaas was Annie hier niet welkom waardoor we een stukje moesten omlopen. Helaas bleek het hele gebied niet (meer) toegankelijk te zijn met een hond. Uiteindelijk kwamen we bij een pad waar wederom een verbodsbordje stond, Aan dezelfde

Vanaf de parkeerplaats bij de Herberg van Anderen wandelen we al snel door he stroomdalgebied van het Andersche Diep. Ondanks de regen zijn de zandpaden hier goed begaanbaar. We wandelen richting Eext om van daaruit naar het Eexterveld te gaan.

Slechts een klein deel van het oorspronkelijk heidegebied

Van het Noordsche veld wandelen we vandaag door het witte sneeuw landschap van de Peestermaden. Over bospaden en langs graslanden met houtwallen wandelen we naar het beekdal van het Oostervoortse Diep. De afgelopen jaren is dit beekdal in oude glorie hersteld. De beek meandert weer als voorheen door

Wandeling vanuit Vries door en langs typisch Drentse landschappen. Landschappen die door de eeuwen heen door het klimaat, weersinvloeden en de mens zijn gevormd. We wandelen langs weilanden, akkers en heide, door bossen en langs de Masloot.

Het esdorpenlandschap wordt bepaald door geografische hoogteverschillen. Het hoogste punt is het centrale dorp Norg. In een wijde kring rondom Norg liggen de kleinere dorpen Zuidvelde, Westervelde, Langelo, Een en Peest. Rondom deze kring van dorpen ligt een, nog wijdere, buitenste ring die bestaat uit

Tussen de boswachterijen van Grolloo en Schoonloo ligt het beekdal de Elperstroom. Dit is een beschermd natuurgebied dat alleen toegankelijk is met een gids van Staatsbosbeheer.

Onze wandeling begint bij Eetcafé Hegeman in Schoonloo. Nadat we de Hoofdweg zijn over gestoken wandelen we langs landbouwgrond

In 1381 werd Mensinge voor het eerst genoemd als leengoed van het bisdom Utrecht. Honderd jaar later kwam de havezate in bezit van de familie van Ewsum een van de balangrijkste geslachten in de Ommelanden. De familie liet in 1525 Borg Nienoord bouwen.

In Middelstum werd in (waarschijnlijk) de dertiende

Jarenlang gingen we met de familie iedere vakantie en weekenden naar het Ronostrand waar we met een stacaravan stonden. Regelmatig maakten we wandelingen naar de Zuursche duinen waar we bij de zandvlakte een hut hadden gemaakt tussen de wortels van een boompje bovenop op een zandduintje. De bewoner van

Afwisselende wandeling door redelijk onbekend gebied bij Hoogeveen. Je wandelt door prachtige bossen, een heideveld, een eikenlaan en komt langs plekken met bijzondere namen als Stuifzand en Siberië.

Vanaf station Hoogeveen wandel ik door een parkje richting het Spaarbankbos. Een prachtig loofbos dat