Norwegen 2022 🇳🇴

Conny

Collectie van Conny

Eine vierwöchige Rundreise durch Norwegen mit dem Camper. Vom Süden bis hin zum Nordkap. Mit über 8000 km Streckenkilometer.

1. 🇳🇴 ALTA Museum ✏️

In Alta in het noorden van Noorwegen zijn in de vorige eeuw oude rotstekeningen gevonden. Ze geven een spannend inzicht in de cultuur van het stenen tijdperk. De prehistorische rotskunst van Alta staat op de Unesco Werelderfgoedlijst, het is een van de acht UNESCO-sites in Noorwegen. Er zijn houtsnijwerk

2. We overnachtten in Møsjen op een camping direct aan de Vefsnfjord. Vanmorgen hebben we in de zon naar de historische oude stad (Historische Sjogatastraat) gekeken. Ondertussen konden onze natte kleren van de wandeling van gisteren op de camper drogen. De historische wijk is een straat met oude gebouwen

Met Trondheim op onze route verkenden we deze prachtige stad in drie uur. Meer tijd hadden we helaas niet omdat we nog moesten zoeken naar een parkeerplaats. Maar ik denk dat we een goed overzicht hebben gekregen en de meeste bezienswaardigheden hebben gezien. Helaas konden we de Nidarosdom niet van

Vanuit Flam vertrekken we over de schilderachtige route Aurlandsfjellet, de sneeuwweg tussen de Aurland- en Lustra-fjorden. Deze pasweg is 46 km lang en ongelooflijk gevarieerd. Het is geopend van begin juni tot half oktober. Het hoogste punt is 1306 meter boven zeeniveau.

Stegastein ligt ook aan deze

Saltstraumen is een plaats net voor Bodo met een absoluut fascinerend natuurverschijnsel. Het getij door de 150 m brede zeestraat zorgt ervoor dat het zeewater een snelheid bereikt van wel 40 km/u. Deze stroomsnelheden creëren soms enorme wervelingen, waarvan sommige een diameter tot 10 m en een diepte

De hoogtepunten van Mandal zijn zeker de stranden. In de ochtend besloten we om op het strand te ontbijten. Het strand "Sjøsanden" is het best te bereiken met de auto, aangezien er een parkeerplaats direct aan het strand is. Omdat we er vroeg waren, hadden we geen parkeerprobleem, maar om 9.30 uur was

Toen we door Mosjoen reden, lazen we toevallig de borden naar Helgelandstrappe. Natuurlijk werden we nieuwsgierig.

De Helgeland trappe is een stenen trap in Nordland, die sinds 2017 gebouwd is of wordt gebouwd door Sherpa's uit Nepal. De etappes gaan momenteel nog niet naar de top (Oyfjellva, 818 m boven

Onze halte nummer 6 op de Atlantische route. Als een mooi luspad met een spectaculair uitzicht op een van de vele bruggen.

Gisteravond gingen we op de veerboot vanuit Hirtshals. De zee was kalm en dus kwamen we rond 13.00 uur ontspannen aan in Bergen, Noorwegen. In Bergen zelf vonden we al snel een parkeerplaats voor de camper. Gelukkig kenden we de plaats al een beetje. Vanaf de parkeerplaats wandelden we naar de berg Fl

11. Dit vlakke hoogteprofiel klopt absoluut niet

Vanmorgen zijn we vanuit Kristiansund naar de Ford Kvalvik gereden. Dat was ongeveer 10 km buiten de stad Kristiansund.

Fort Kvalvik is een van de best bewaarde kustforten van Noorwegen uit de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog was hier ook een onderzeeërbasis. Daar kun je bunkers verkennen en kanonnen

Op de Atlantische route zijn er veel aantrekkelijke en artistiek aangelegde rustplaatsen. Dit was onze # 4 stop op de route en er was een kleine lus om te verkennen.

Oslo is zeker een bezienswaardigheid, maar sinds we een paar jaar geleden Oslo en de Holmenkollen (skischans) bezochten, hadden we vandaag "slechts" een bezoek aan Vigeland Park op het programma. Onze reis zou vandaag naar Stavanger gaan en dat is nog eens 8 uur rijden. Maar nu wat informatie over het

Helaas hadden we geen tijd om hier te gaan wandelen. Toch wilde ik je kennis laten maken met dit prachtige stadje en de foto's niet achterhouden vanuit het gezichtspunt "Risørflekken" ...

Risør is een prachtig stadje waar we vanwege tijdgebrek alleen vanuit de rijdende camper naar hebben gekeken. Er zijn

Het weer zat niet mee vandaag. Het regende bijna de hele dag, de mist hing in de bergtoppen en de temperaturen waren slechts 10 graden Celsius 🥶. Dit is de typische Noorse zomer. Maar het weer hield ons niet tegen om een mooie wandeling te maken.

Voordat ik het vergeet. Komoot is weer gek geworden. De

Het dorp Reine, met slechts 314 inwoners, ligt in een spectaculaire fjord, omringd door de machtige bergen van de Lofoten. De traditie van de legendarische vissershutten of rorbuer gaat terug tot de 18e eeuw. Deze seizoensaccommodaties staan half op palen in de fjord, waardoor de boten gemakkelijk te

Ons eerste hoogtepunt vandaag waren de "Trollstigen". Van daaruit gingen we verder naar de havenstad Molde. Het stadje zelf maakte niet zoveel indruk op ons, dus zijn we meteen overgestapt op het Wabder-programma.

De rondreis was niet erg lang, maar het was erg nat en glad. Bij het volgen van deze tour

visitnorway.de/reiseziele/fjord-norwegen/die-region-stavanger

20. Geen wandeling, maar toch een geweldige stop op de roadtrip van vandaag - het uitkijkpunt Austnesfjorden. Helaas regende het weer een beetje. Daarna gingen we naar Harstad.

Deze rondreis is eigenlijk een rondreis en bestaat uit deel 1 en deel 2. In deel 1 heb ik alle informatie over de rondreis becommentarieerd.

Sorry, maar Komoot heeft zojuist de tour tussendoor geannuleerd en ik moest een nieuwe opname starten. Daarom deel 1 en deel 2

Van de Waddenzee naar Kasteel Vorden – Pieterpad etappes deel 1

Wandel Collectie van Pauline van der Waal

Strandwandelingen en ontmoetingen met dieren – wandelen in Zandvoort

Wandel Collectie van Zandvoort

Wandelen langs historie – 8 mooie routes langs cultureel erfgoed

Wandel Collectie van Iris

Van het meer naar de bergen – ontdek Zürich op een racefiets