Nach Norden und zurück

Collectie van Ralph der Landstreichler

1. Von Neinstedt nach Haage Tag minus 2

Na de eerste nacht in de tent van dit jaar, ging ik 's ochtends naar de markt in Quedlinburg. Daar een lekker ontbijt met Elke en een praatje. De heer Steinmeier, onze president, was ook op de markt, maar hij had het erg druk. Dan hoef je jezelf niet op te dringen.

Aangezien we vandaag weer naar het noorden

Na een stormachtige nacht aan het meer was het een mooie gemengde route naar huis.

Helaas na 2 foto's ging de mobiele telefoon in staking.

Om 9 uur was alles ingepakt en vertrokken we naar het noorden.

Stevige wind en enkele regenbuien waren onze metgezellen.

We vonden een vrij eenvoudige camping aan het meer die we delen met een paar vaste kampeerders.

De eerste nacht in de tent was goed. Na het ontbijt en inpakken gingen we weer op de fiets, vandaag met een beetje tegenwind en vaak op hobbelige paden, maar veel natuur en rust.

De camping bij Karkower See is erg netjes, heeft fijne zitjes en is ook nog eens goedkoop.

Vandaag gaan we Ronny bezoeken want het is niet ver van het pad en we zien elkaar weer.

De ochtend is nog koel, maar dat verandert snel. In Güstrow nemen we de tijd om de kathedraal te bekijken. Het is echt de moeite waard, niet alleen vanwege de Angel von Barlach.

Tussen Güstrow en Bützow volg je het

Bedankt, Ronny, voor de fijne overnachting en de goede zorgen.

Even voor 8 uur fietsen we vanaf de boerderij en vandaag hebben we weer wind mee en een heel mooi fietspad naar Rostock.

Op de veerboot stappen is altijd best spannend, maar niet echt een probleem. Daarna nemen we een hybride veerboot over

En toen kwamen we na 4 jaar terug in Denemarken.

Het begint te regenen, dus regenjas aan en de paar km naar de camping. Onverwacht loopt het pad dwars door het bos en staan we voor loslopende koeien die op een meer liggen.

Op het plein nemen we een gezellige hut. Er is alles wat we nodig hebben. Man/vrouw wordt ouder.

Een fantastische dag op de fiets, precies de juiste temperatuur, een beetje wind meestal van achteren en droog.

Onderweg ontmoeten we Doris en Hans-Peter uit Basel. We zagen haar gisteren op de veerboot. Op de mooie fietspaden hier is het makkelijk om naast elkaar te fietsen en te kletsen.

We gaan uiteindelijk

Met veel wind cirkelen we vandaag om het eiland Møn om vooral de krijtrotsen te zien.

Vooral op de terugweg waait de wind sterk van voren, dus we zijn blij als we op de camping aankomen.

We zijn benieuwd of Doris en Hanspeter het zo ver zullen schoppen.

Het stormt al in de ochtend en de weersvoorspelling geeft ook regen aan. Dus we kijken of er geen vaste slaapplek is voor de avond. We vinden een huis met 4 slaapkamers. Het is dus logisch om ook Doris en Hanspeter erbij te betrekken. En omdat er gisteren een enkele fietser uit Bentheim opdook, wordt

's Ochtends weer een lekker ontbijtrondje voor 5. Daarna gretig ingepakt en een groepsfoto gemaakt voordat we afscheid namen en ieder verder reden naar Kopenhagen.

Natuurlijk was er weer weer. De wind was niet zo ruw en er was minder regen.

In de middag kwamen we aan bij onze kleine kamer.

We vonden een

We stappen 's ochtends vroeg uit bed en na afscheid te hebben genomen van Michael, onze huisbaas, rijden we naar het treinstation. Anna neemt de trein terug naar Berlijn en Matthias wacht al om verder naar het noorden te gaan.

De laatste km in Denemarken zijn goed en droog te rijden. Het gaat op de veerboot

We zijn aangekomen in Zweden en er is veel regen. Korte pauzes verleiden je om je regenkleding uit te doen. Dit is van korte duur.

We gaan naar een schuilplaats aan zee. Als we hem vinden, zijn we droog. Het is erg rustig en gezellig. Als we nog een brand in het natte krijgen, zou het perfect zijn.

Op een gegeven moment stopte het met regenen. Maar alles was behoorlijk vochtig van binnen en ook niet zo gemakkelijk te drogen.

We hebben de binnententen in de beschutting tegen de muggen gezet, dat werkte goed.

's Ochtends is er nog genoeg water voor een kopje thee voor iedereen. De zon schijnt, dus

's Morgens, behoorlijk koel en vochtig van het meer, pakken we in en gaan op weg, want van achteren dreigt regen te komen.

Het lukt ons de hele dag droog te blijven. Eerste helft op kleine wegen met bijna geen verkeer en dan meer dan 40 km op een oude spoordijk zonder grote hellingen.

Overnachting is vandaag

Gisteravond hadden we heerlijke aardappelen met mosterdsaus en ei, zodat we onze batterijen konden opladen.

Toen ik rond 3 uur mijn tent verliet, was het 5 graden koud en nog steeds licht.

We beginnen wat later. Sinds gisteren rijden we allemaal apart en dan zien we elkaar op de bestemming. Zo kan iedereen

Het was fijn om weer een bed te hebben. Toch was uitslapen niet aan de orde van de dag. Als we gepakt en klaar zijn om te vertrekken, is er nog een schenking. Dus kom terug en drink nog een kopje koffie. Onderweg ging het met de regen mee, alleen een paar korte buien maar lekker wind van achteren.

Toch

Weer een fijne dag op de fiets! De wind was niet altijd bij ons, maar het was de hele dag droog en het werd ook steeds warmer. We misten elkaar bij de eerste pauze omdat Matthias een iets andere route reed. Maar voor de laatste lange klim waren we samen aan het vechten. Er moest zelfs een klein stukje

Allereerst fijne Pinksterdagen aan alle volgers!

We hebben weer een goede maar vermoeiende dag gehad.

Toen ik gisteravond uit de tent kwam, was het nog licht en werd de lucht rood.

In de eerste helft waren er twee beklimmingen. De eerste geleidelijk op asfalt, de tweede met veel hellingen op grof grind

's Nachts heeft het lang geregend en was het een beetje vochtig in de tent, maar de zon droogde alles snel weer op.

Overdag geen regen en vaak goede wind. We ontmoeten elkaar om 2 pauzes, anders glijden we door een groen-geel landschap. Kleine veranderingen, honderden meren, verspreide rode huizen. Ook