Harzer Wanderkaiser – Mein Weg zum Titel

Inspirationsschmiede

Collectie van Inspirationsschmiede

Der Harz ist meine große Liebe, da er mich in einer schweren Zeit mit offenen Ästen empfangen und mit seiner märchenhaften Schönheit aufgefangen hat. In dieser Collection beschreibe ich teilweise sehr detailiert über meine Erlebnisse im Harz. Komm mit und begleite mich auf meinem Weg zum wahrscheinlich wichtigsten Wandertitel Deutschlands – Harzer Wanderkaiser. Sei mit dabei, wenn ich hohe Berge besteige, durch dunkle Fichtenwälder stapfe oder mit den Gefahren des Waldes kämpfe. Viel Erfolg beim Nachwandern und vor allem viel Spaß beim Lesen. 😉🚂 An- und Abreise:
Ich war noch nie mit Auto im Harz. Anfangs bin ich direkt von den Bahnhöfen losgewandert. Wenn die Stempelstellen zu weit entfernt waren, bin ich in den Bus umgestiegen, wobei es manchmal eine große Herausforderung war, meine Wanderungen an die Busfahrpläne anzupassen. Im Harz herrscht nicht gerade ein 10-Minuten-Takt. ;)
🛏 Übernachtungen:
Oft habe ich in Pensionen und privaten Zimmern geschlafen, da es in den Dörfern keine Hotels gibt. Leider gibt es kein einheitliches Buchungsportal für den ganzen Harz. Ich habe meine Unterkünfte somit sehr aufwendig im Internet zusammensuchen müssen und circa drei Tage im Voraus und telefonisch gebucht, da es gerade bei privaten Vermietern online nicht möglich ist.
🥾 Anforderungen:
Im Harz gibt es leichte bis schwere Touren. Vom Wellnesspfad bis zum sog. Knochenbrecherweg ist alles dabei. Es empfiehlt sich eine gewisse Grundkondition, denn die teils alpinen Auf- und Abstiege sind nicht zu unterschätzen. Bis auf wenige Ausnahmen bin ich ohne Wanderstöcke gut vorangekommen. Nach meinem Empfinden sind die meisten Wanderwege im Harz nicht barrierefrei.
🎒 Ausrüstung:
Festes Schuhwerk mit gutem Profil ist im Harz unerlässlich. Bitte Blasenpflaster nicht vergessen! Sonnen-, Mücken- und Regenschutz sollte man immer dabeihaben. Nimm ausreichend Wasser mit, da es fast keine Wasserstellen im Harz gibt.
🧭 Orientierung:
Der Harz ist gut ausgeschildert, solange man auf offiziellen Wanderrouten läuft. Eine Wanderkarte (online oder in Print) sollte man dennoch mit sich tragen. Bitte ggf. eine Powerbank fürs Smartphone mitnehmen!
♟ Stempeln:
Die Harzer Wandernadel macht keine Vorgaben wie im Wanderpass gestempelt werden soll. Ich selbst habe hintereinanderweg gestempelt und habe die Urkunde dennoch erhalten.
Sollte im Stempelkasten ein Stempel fehlen oder defekt sein, so notiere die im Kasten vermerkte dreistellige WN-Nummer in deinen Wanderpass.
🗺 Tipp zur Planung mit komoot:
Wenn du deine eigene Routen unter Berücksichtigung der Stempelstellen planen möchtest, gib im komoot-Routenplaner die gesuchte Stempelstelle immer als dreistellige HWN-Nummer an (z. Bsp. HWN 001 für Stempelstelle Nummer 1). Das erleichtert dem System die Suche nach den Stempelkästen.
☝🏻 Hinweise zu meinen Touren:
Die Wanderungen zu den Stempelstellen der Harzer Wandernadel auf dem Weg zur Harzer Wanderkaiserin sind gekennzeichnet durch eine Krone. In Klammern stehen die Nummern der Stempelstellen. 222 Stück brauchst du für den Titel "Harzer Wanderkaiser". Mehr Infos erhälst du unter harzer-wandernadel.de.
Abkürzungsverzeichnis:
👑 = ausschlaggebende Wanderungen zum Titel Harzer Wanderkaiser
HWN = Harzer Wandernadel
HSB = Harzer Schmalspurbahn
HEX = Etappen des Harzer Hexenstiegs

1. 👑Bhf Börnecke - Bhf Blankenburg (81, 80, 82, 77, 76, 78)🥾🧭🤯🌲🥵

Ik heb besloten om de Harzer Wanderkaiserin te worden. Hiervoor moeten 222 postzegels worden verzameld in de wandelpas van de Harzer-wandelpin. In de hele Harz zijn er 222 postzegellocaties die verkend moeten worden om de stempelafdrukken te krijgen.

Ik heb een dagtocht gepland. Bij toeval hoorde ik over

2. Het is vandaag 14 april 2018, zelfs als komoot anders beweert.😉

Ik begin aan mijn eerste weekendwandeling in het Harzgebergte en neem de Harz-Berlin-Express naar Thale. Daar wandel ik direct vanaf het treinstation. Ik wandel volgens een analoge wandelkaart. Natuurlijk gaat het eerst bergopwaarts. Ergens

4. Ik begin in Bad Suderode, kijk even naar het badhuis en ga het bos in. Het eerste wat ik zie bij het postzegelpunt Försterblick is het postzegeldoosje. Nog een paar stappen en dan ontdek ik een bankje. Ik ga zitten en geniet van het uitzicht. Het is leuk om de omgeving van bovenaf te kunnen zien. Ik

5. Wat een mooie wandelroute. Ik ken nog enkele hoekjes uit mijn kindertijd toen ik in de DDR was. Ik heb er fijne herinneringen aan. Maar vandaag als volwassene kan ik niet onder woorden brengen hoe mooi ik het hier vind: de Rosstrappe in de Grand Canyon van Duitsland met zijn dramatische geschiedenis

6. Ik heb mijn eerste lange wandeling op de Teufelsmauerstieg afgelegd. Hiervoor nam ik de trein naar Blankenburg en begon te lopen vanaf het treinstation. De klim begint in Blankenburg op de grootvaderrots en loopt langs de dorpen Timmenrode, Thale, Neinstedt en Rieder tot aan Ballenstedt. Onderweg kom

7. Vandaag heb ik een mooi rondje om Ballenstedt gelopen en wat postzegels verzameld voor mijn notitieboekje. Ik had het stempelpunt weer gepland bij de Harzer Grauwacke, waar ik laatst een stempel te weinig had gezet. Van daaruit ging ik naar de bushalte Roseburg tussen Rieder en Ballenstedt. Daar aangekomen

8. Echt een mooi traject. De klim naar Agnesberg is echt vermoeiend, maar de uitzichten zijn geweldig. We gaan verder het Christianental in. Ik ben hier heel graag, alleen al vanwege de dieren. Op mijn verdere weg in het bos komen jonge mensen op me af met luide muziek. Ik ben niet enthousiast omdat ik

9. Vandaag gaan we van Elbingerode terug naar Wernigerode - uiteraard te voet.👣

Nadat ik mijn vriendin Wernigerode en Kasteel Wernigerode had laten zien, reden we naar de Rappbodetalsperre, waar ik een rit voor Megazipline (harzdrenalin.de/megazipline) bij Harzdrenalin (harzdrenalin.de) boekte. voor ons

10. Terwijl ik koffie drink met mijn gastmoeder, besluit ik vandaag een tweede wandeling rond Wernigerode te maken, want ik ben nog niet helemaal bezig. En zo loop ik door de woonwijk, langs een tuin het bos in. Ik klim naar de Elversstein en ben teleurgesteld dat het stempelpunt er niet is omdat het vernietigd

11. Het is een hete dag. Ik verlaat Wernigerode-Hasserode in de richting van de waterkrachtcentrale "Steinerne Renne" en klim via het wandelpad naar de Mönchsbuche. Het is niet beschut tegen de zon en de hitte doet me vertragen. 1,5 km later bereik ik het stempelpunt van het monument Oberförster-Koch. Ik

12. Ik nam de trein naar Blankenburg (Harz) en begon direct vanaf het treinstation te lopen. Voorbij het kloosterterrein van Michaelstein gingen we naar Heimburg. Daar wandelde ik naar het stempelpunt Altenburg bij Heimburg en vanaf het paviljoen op de Burgberg had ik een duidelijk, weids uitzicht op de

13. Ik ging weer naar Blankenburg (Harz) en begin direct vanaf het treinstation te lopen. Na het verlaten van de plaats gaat het bergopwaarts het bos in. Na ongeveer 4 km steek ik de Otto Ebertbrug over als er net een goederentrein onder de brug door rijdt. Het eerste stempelpunt van de dag is ook op de

14. Het begint in Elbingerode. Ik loop eerst het dorp uit door tuinen en al snel ben ik bij de rotsmijn, mijn eerste stempelpunt vandaag. Ik vervolg eerst op grindpaden, dan het bos in en komoot leidt me weer over nauwelijks zichtbare paden. Op een gegeven moment ontdek ik een hert. Voordat ik mijn camera

15. Nadat ik komoot opnieuw had opgestart bij de Hasselvorsperre omdat het niet mogelijk was om mijn tour opnieuw in te plannen, ging de wandeling onopvallend verder. De laatste postzegel van de dag lag op me te wachten bij het Harzköhlerei Stemberghaus. De Harzköhlerei heeft een openluchtmuseum klaar. Ook

16. Als ik met de trein laat in Blankenburg aankom, is mijn bus al weg. Nou prima! Iets dergelijks gebeurt als u het vakantierooster niet aan de DB meldt. Sinds vandaag gebruik ik ook de Insa-app en zorg ik er regelmatig voor dat de tijden in de DB Navigator ook echt kloppen. Ik plan een nieuwe afspraak

17. Dus op naar het tweede deel van de wandeling. Vanaf Wilhelmsblick bij Treseburg loop ik naar Thale, maar niet door het mooie Bodebecken, maar boven en aan de andere kant van de Bode. Bij de splitsing naar de Roßtrappe loop ik rechtdoor langs de weg en ga pas de volgende naar rechts om het bos weer in

18. Opnieuw neem ik de bus naar Altenbrak. Deze keer gaat het langs de Bode, langs de oude waterbrug, een oude historische houten brug en de Bodtaler forellenkwekerij. Ik wandel naar Schöneburg, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de vallei. Onder de Schöneburg ligt het idyllische Altenbrak. Even

19. Vandaag neem ik de trein naar Stapelburg en loop vandaar naar Jungborn naar het eerste stempelpunt. Zodra ik het bos in ga, ontdek ik de Ecker, de grens tussen Saksen-Anhalt en Nedersaksen. Onderweg zijn er nog oude grensstenen en grensposten als herinnering aan het verdeelde Duitsland. Dan bereik ik

20. De volgende dag start ik in Bad Harzburg en loop ter hoogte van het boomkruinpad het bos in. Ik herinner me een steile klim en ik ben blij toen ik de top van het bos bereikte.

Het was erg moeilijk voor mij om deze route te plannen omdat ik veel stempelpunten wilde passeren. Tegelijkertijd was ik bang

21. Laten we gaan op de paden van de Harzer Hexenstieg. Ik begin in Osterode bij het treinstation en loop het dorp uit via een begraafplaats het bos in. Het is een heel mooi podium op goed begaanbare paden. Er is veel te ontdekken. Ik heb geluk met het weer en geniet van mijn sprookjesbos in het mooiste