Wandelroutes & paden

Winter adventures – snowshoeing in Berchtesgaden

© Nationalpark Berchtesgaden

Wandel Collectie van Nationalpark Berchtesgaden

As Germany's only alpine national park, the Berchtesgaden represents the core zone of the biosphere region surrounding it. High mountains, deep valleys and crystal-clear mountain rivers characterise this unique protected area. Let nature be nature, that’s the motto here. This allows nature to develop without human influence. With an altitude amplitude of 2,110 metres (6,923 ft) from Lake Königssee to the Watzmann, the Berchtesgaden National Park offers the most diverse habitats for animals and plants.

In winter, these habitats often rest under a thick blanket of snow, offering snowshoe hikers great touring opportunities at various levels of difficulty. Whether it's a stop at the Schneibsteinhaus, or through the snow-covered winter forest to the Halsalm hut, there’s something for everyone.

Many starting points can be reached by public transport. Please try to not disturb animals and plants and be sure to stick to the recommended routes. Wildlife is particularly vulnerable to disturbance by winter sports enthusiasts.

Have fun exploring the Berchtesgaden National Park!

1. Map data © OpenStreetMap contributors

Spektakulär wandern auf dem Schattseitweg – Schneeschuhwandern in Berchtesgaden

Zwaar
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Vanaf de parkeerplaats Wimbachbrücke volgt u het wandelpad naar de Wimbachklamm en daarboven slaat u rechtsaf wandelpad 61 op. Volg deze tot aan de Seeklause-parkeerplaats aan de Hintersee. Verderop langs de oostelijke oever volgt u wandelpad 62 richting Wartstein. Daar gaat u over de Triebenbachstra

Zwaar
    Zware wandeling. Zeer goede conditie vereist. Tredzekerheid, stevige schoenen en alpine ervaring vereist.

Vanaf de parkeerplaats Hammerstiel loopt de route langs de bewegwijzerde wandelroute 445 naar de Grünsteinhütte, waar het bos opklaart en uitzicht biedt op het Hagengebergte en de Königssee. Een omweg naar de top van de Grünstein (1.304 meter boven zeeniveau) is zeker de moeite waard.

Terug bij de Gr

Gemiddeld
    Gemiddelde wandeling. Goede conditie vereist. Makkelijk begaanbare paden. Geschikt voor elk niveau.

Ongeveer 350 meter langs de weg achter het informatiepunt van het Nationaal Park vindt u een kruispunt waar u rechtsaf de bewegwijzerde wandelroute naar Halsalm opgaat.

Na ongeveer 45 minuten wordt het bos dunner en worden de omliggende rotswanden van de Reiter Alm (Reiteralpe) en de Hochkalter zichtbaar

Gemiddeld

Een paar meter achter het informatiepunt van het Nationaal Park verlaat u de geasfalteerde weg en volgt u wandelpad 481. Langs de adelaarsobservatieplaats tot aan het kruispunt bij de servicehut Lahnwald. Daar gaat u rechtdoor tot u na ongeveer 700 meter bij het volgende kruispunt eenvoudigweg rechtdoor

Gemiddeld
    Gemiddelde wandeling. Goede conditie vereist. Vooral goed begaanbare paden.

Het startpunt is de parkeerplaats Hinterbrand, ga verder op wandelpad 497. Na ongeveer 600 meter bereikt u de eerste kruising en houdt u rechts aan, volg het wandelpad richting de sneeuwkanonnenvijver. Van daaruit gaan we verder naar de Königsbachalm. Hier ga je linksaf en volg je de borden richting

Gemiddeld

Vanaf het startpunt bij de Wimbachbrug volgt u eerst wandelpad 441 richting het Watzmannhaus. Net achter de brug houden we rechts aan en na ongeveer 500 meter komen we op een bosweg uit, die we na nog eens 200 meter weer rechtsaf slaan het dichte sparrenbos in. Als u het pad volgt, komt u direct bij