Schweden 2021

Collectie van Globebiker

1. Schweden 1 - Start in Trelleborg bis Sjödiken

De veerboot bracht me comfortabel naar Trelleborg. Helaas mocht ik pas als laatste het schip verlaten na de vrachtwagen en auto. Dus fietste ik lange tijd achter de eindeloze rij voertuigen. Tegen de tijd dat ik het centrum van Trelleborg bereikte, het startpunt van mijn tour, naderde de zon de horizon

2. Vanmorgen werd ik om half vijf wakker van het lichte gekletter van regendruppels op de tent🌧🏕. Reden genoeg om nog een keer om te draaien😴. Ik had geen zin om een natte tent in te pakken. Toen ik rond 7 uur wakker werd, was de tent droog. Super goed! Het eerste deel van de route van vandaag bracht

4. Wat een perfecte fietsdag.🌤 Goed gesterkt van het "Ri(e)sen-ontbijt, reed ik door het landelijke Zuid-Zweden. In het begin was het weer perfect, 25° met lichte bewolking en zon. Beste fietsweer. Vanaf het middaguur was het blies harde vanuit het noorden -West gegen.🌬 Er was veel trappen. In de eerste

5. Naast de aangename 25° met gisteren gedeeltelijk bewolkt, kwam er vandaag 5° bij, zonder bewolking. Ik verlangde naar de terugkeer van de frisse wind, ook al moet je er tegenaan trappen. Ik schijn het door de oceaan beïnvloede klimaat te hebben verlaten. Het was hier voor het eerst niet warm, want ik

6. Vandaag had ik weer een warme dag😅 en ik dacht dat ik in Scandinavië was. Maar het prachtige landschap met de idyllische boerderijen compenseert mij volledig voor de inspanning van de fietser. Tegen de avond stak er een frisse wind op, goed om in de schaduw van de laagstaande zon een paar stevige kilometers

Gisteren heb ik nog geklaagd over de hitte😅🌞, en het loopt nu al uit de emmers🌧🌧. De regen was zo hevig dat ik de camping pas om 12.00 uur verliet. Van fietsen was geen sprake. Toen het 's middags wat opklaarde, heb ik de vlieg aan de kant van de weg half kunnen drogen. Ik heb de binnentent apart

Ik verliet haastig mijn bosplaats, want 's nachts bleek het een echt muggenhol te zijn. In het volgende stadje ontdekte ik een picknicktafel voor het ontbijt bij een draisine "treinstation". Kort daarna bereikte ik de Västgötaleden. Een geheel verhard fietspad naar het noorden. Luxe fietsen !! Op de

Vandaag, zoals vaak op campings het geval is, ben ik laat vertrokken. Kleren wassen, gebruik maken van de "echte" keuken en de fiets controleren. Inclusief ketenonderhoud natuurlijk. En toen kon ik gezellig kletsen met mijn tentburen (Kathrin en Philip waar zijn jullie, heb je Vänern al bereikt?). In

10. Vandaag was een prentenboekendag. Het weer was perfect om te fietsen en de tocht ging meestal over kleine weggetjes. Op de 26 hoefde ik maar een stukje van een paar kilometer te rijden. Een korte, mooie omweg naar het klooster van Varnhem met kloostercafé is de moeite waard. De slagroomsoes met verse

Vanmorgen werden de bezienswaardigheden in Mariestad aangekondigd en werden de voorraden vergroot. Daarna ging het comfortabel door het bos en langs het meer, waarvan de kust gelukkig niet geblokkeerd is. Ik vond de sluis op het Götakanaal in Sjötorp erg interessant. Ik had het geluk dat er net meerdere

12. Vanmorgen werd ik wakker van het getrommel van de regen op de tent. Je moet een natte tent inpakken of je omdraaien in je warme slaapzak. Ik koos voor het 2e alternatief. Rond lunchtijd was alles "in de handdoek" en kon de reis beginnen. Onderweg ving de regen me weer voordat de zon eindelijk de overhand

Ook vandaag begon de dag met regen en het probleem om de tent half droog te kunnen inpakken. Tegen de middag was het gedaan en ging ik de baan op onder een donker, gesloten wolkendek. Ik reed over veelal kleine weggetjes door een langzaam veranderend landschap. Landbouw en gemengde bossen maakten steeds

Vandaag had ik prentenboekenweer. En ik verzamelde bijna 700 meter hoogte, omdat het altijd op en neer ging, met hellingen van 3-5%. Mijn fietstassen voelden aan alsof er een rubberen band op de achterkant van de fiets zat die me terug wilde trekken. Ik moest meerdere keren duwen op een onverharde weg

Na een start bij slecht weer, werd het een zonnige dag. De bergen komen dichterbij, de skiliften stapelen zich op en in Falun, mijn bestemming van vandaag, zijn er twee skischansen. Helaas moest ik overstappen naar de stadscamping. De prachtig gelegen aan het meer is niet voor kampeerders. Over het algemeen

Deels gefietst, deels geduwd, dreef ik door Falun. Bezienswaardig en de belangrijkste attractie zijn de mijn en de mijn. In de 17e eeuw kwam al het koper voor Europa uit deze mijn, die later de grootste kopermijn ter wereld werd. In die tijd bracht het welvaart in heel Zweden. Elke koperen munt, alle

17. In Falun pakte ik de droge tent heel snel in, want donkere wolken doemden dreigend op. Lange tijd heb ik weer "lang" gereden (armen en benen). Rond het middaguur waaide het zo koud naar me toe dat ik zelfs mijn buff om mijn nek wikkelde. In de middag kwam de zon door en beleefde ik ideaal fietsweer

Vandaag heb ik genoten van het meer in het beste weer (lui luieren in de schaduw). Omdat ik toch moest gaan winkelen, combineerde ik dit met een kleine verkenning van het leuke stadje Leksand in de middag. Fietsen zonder bagage was als zweven.

Het weer zat mij ook goed mee vandaag. De Zweden zeggen dat de Siljan alleen te zien is als het water zelfs in de zomer koud is. Sommige Zweden lieten zich daar niet door tegenhouden en we spetterden vrolijk rond. Wat de Vikingen kunnen, kunnen de Duitsers ook. Na de eerste koude schok heb ik uitgebreid

Vandaag gingen we weer "op pad". Eerst zeilde ik om de oostkant van de Siljan naar het noorden en draaide toen naar het noordoosten. Tot slot wil ik een paar kilometer fietsen over de Oostzee-fietsroute. Van het meer heb ik niet veel meegekregen omdat het vandaag extreem vochtig en dus nevelig was

Direct na de start had ik een paar kilometer met een stijgingspercentage van 6% voor me. En dat met nog koude spieren. En het ontbijt was nog niet aangekomen als "brandstof" in de benen. Het was dus tijd om te pushen. Of een gebrek aan conditie? Of de leeftijd? Van iedereen iets. Dus lieve mensen, de