Fika und Frischluft - ein Zelt, zwei Frauen, drei Monate Schweden

Little Red Hiking Rucksack

Collectie van Little Red Hiking Rucksack

Fika und Frischluft - ein Zelt, zwei Frauen, drei Monate Schweden. Schweden - das Land der Elche und Rentiere, der kurzen Sommernächte und langen Wanderwege. Doch für uns bedeutet Schweden auch Heimkommen. Meine Frau Nathalie ist Schwedin und war nun schon lange nicht mehr in ihrer Heimat. Deshalb haben wir uns dafür entschieden, Schweden in diesem Jahr mal einen etwas längeren 'Wochenendbesuch' abzustatten. Wir starten im Süden und werden uns zu Fuß und Bus und Bahn langsam in den Norden bewegen. Dabei verweilen wir immer mal wieder an den Kaffeetischen von Freunden und Familie (Fika), aber werden vor allem ganz viel Zeit mit unserem Zelt in der Natur verbringen.Hier findet ihr alle Touren unserer großen Schwedenwanderung. #1 - Bohusleden
#2 - Vasalopsleden
#3 - südlicher Kungsleden
#4 - Olavsleden -- coming soon
#5 - Padjelantaleden -- coming soon
Gern könnt ihr auch auf meinem Blog vorbeischauen, da findet ihr noch ausführlichere Berichte: littleredhikingrucksack.de/category/schwedenUnd für mehr Einblicke in unseren Wanderalltag könnt ihr mir auf Instagram folgen: instagram.com/little_red_hiking_rucksack

1. Välkommen till Sverige - Erste Schritte in Schweden

Sinds gisteren zijn we hier in Zuid-Zweden op de boerderij van vrienden, omringd door niets anders dan velden met koeien, hazen en wilde ganzen. En de zee.

Hoe snel kan de stress van het dagelijks leven en het huis verlaten wegvallen!

We hadden ons geen betere start van onze Zweden-tour kunnen voorstellen

Vandaag waren we op de Skåneleden. Zelfs als ik de rest van dit langeafstandswandelnetwerk, dat meer dan 1000 km beslaat, niet ken, kan ik me nauwelijks voorstellen dat het ergens mooier is dan in het natuurreservaat in het zuiden van het schiereiland Bjäre.

Altijd langs de zee wandelden we onderweg over

4. Het pad leidt steil en stenig naar beneden en beneden wacht ons een landschap van rotsplaten en keien. Honderden, misschien duizenden, opgestapeld als steenhopen. Daarachter rommelt de zee. "Ga daarheen, het is een heel beroemd strand, Ingmar Bergmann heeft daar een paar van zijn films opgenomen." riep

5. Het gaat eindelijk beginnen! De rugzakken zijn geregen (we hebben een paar kilo's verder gerationaliseerd want het is momenteel 30 graden) en we zijn er klaar voor.

Maar daarvoor moeten we eerst de stad uit. Omdat we graag vanaf het begin op een langeafstandswandelpad gaan, hebben we besloten om naar

6. De eerste nacht in het windscherm was heel relaxed en na een ontspannen ontbijt met uitzicht op St. Tjärnet begonnen we richting b10 te lopen. Omdat we niet konden zwemmen in ons overnachtmeer, gingen we meteen naar de eerste zwemplek op de kaart. Vroeger was het behoorlijk zweterig bergopwaarts over

7. We vertrokken in de ochtend richting Delsjön. Het hele gebied rond het meer is een natuurreservaat en wordt door de Gotenburgers gebruikt als recreatiegebied. Kamperen is hier trouwens verboden.

We maakten goede vorderingen op de bospaden en genoten van een koud drankje in het grote zwemgedeelte.

Weg van

8. * Disclaimer: Ook al gaat de Bohusleden behoorlijk op en neer, de hoogtemeters die ik heb opgenomen zijn onzin. Helaas werkt het overzetten van mijn Garmin horloge niet goed. De support is ermee bezig Maar de kilometers kloppen.

9. * Disclaimer: Ook al gaat de Bohusleden behoorlijk op en neer, de hoogtemeters die ik heb opgenomen zijn onzin. Helaas werkt het overzetten van mijn Garmin horloge niet goed. Maar de kilometers kloppen. Op de Bohusleden kun je 100 meter stijgen en dalen over 10km.*

Nadat de beestjes ons gisteravond bijna

10. We vonden Kungälv - het slaperige zusje van Göteborg - erg leuk en daarom was het moeilijk om afscheid te nemen na onze vrije dag. Maar de stad liet zich weer van zijn mooie kant zien toen we de Östragatan uitrenden. Zulke schattige huizen met geweldige bloementuinen. 😍

Na een flinke klim bereikten we

11. Zoals het de dag ervoor was gestopt, ging het vanmorgen verder. Aangezien we nog maar 16 km voor de boeg hadden, namen we de tijd om in te pakken, maar realiseerden ons al snel dat de zeer uitdagende route door het natuurreservaat Svartedalen wat tijd had kunnen gebruiken.

Meestal door het bos in een

12. De etappe van gisteren was nog best zwaar en ook al begon het vandaag vrij gemakkelijk op de bosweg, we gingen natuurlijk al snel terug naar de groenten.

En toen stond het ineens voor ons: het perfecte windscherm op een perfecte locatie aan Djupevatten. Maar helaas werd slechts de helft van onze geplande

13. De pauze bij Djupevatten was het helemaal! Met een bewolkte hemel begonnen we de nieuwe dag met nieuwe kracht en motivatie.

De etappe was niet echt spannend, zeker niet in de eerste helft. Alleen af en toe een beetje vervelend. Het was leuk dat we vandaag altijd over weilanden en langs velden gingen

14. In een goed humeur reden we vandaag over een kleurrijke mengelmoes van goed begaanbare bospaden, boswegen en kleine landweggetjes richting Uddevalla.

Een mooi hoogtepunt was de trailmagie van een aardig boerenechtpaar dat voor water en een gastenboek voor wandelaars had gezorgd. Daar ben ik altijd heel

15. We vertrouwden de rust de volgende ochtend niet helemaal en werden om 6 uur wakker, zodat we voor de eerste keer op onze tour voor 8 uur vertrokken.

We hebben onze nieuw gewonnen tijd geïnvesteerd in een bad- en kookpauze van twee uur in Bjursjön.

Mijn hoogtepunt van de dag was de langste houten loopbrug

16. Gelukkig had Nathalie 's ochtends een snelle internetverbinding en kon ze op het Bohusleden Instagram-account zien dat een belangrijke brug was afgesloten. Zonder deze brug was er geen kans om Munkedal te bereiken. Dus alles opnieuw plannen en bijna 10 km wandelen over de landweg.

Gelukkig is dat in Zweden

17. Na een lange maar heerlijke vakantie werden we vandaag vergezeld door de familie van Nathalie op onze eerste etappe van het laatste deel van de Bohusleden.

Kort na Munkedal was er ook iets om naar te kijken: een zalmtrap die het voor de vissen gemakkelijker moet maken om de rivier op te zwemmen of zelfs

18. Deze etappe had echt alles. Eerst ging het op en neer langs het meer, later over de landweg. Het meest opwindende deel was een opnieuw gemarkeerde, gewijzigde route die dwars door het bos van de bosbessen ging. Het duurt nog even voordat de wandelaars de paden hebben betreden.

Op asfalt volgden we nog

19. Voor het eerste deel van de etappe van vandaag hebben we afgezien van groenten en goed begaanbare landweggetjes. Je moet weten dat landweggetjes in Zweden meer op brede bospaden lijken en natuurlijk door net zo mooie natuur als de smalle bospaden. Behalve dat je hier ook de mogelijkheid hebt om van de

20. Vandaag hadden we een van de weinige etappes die bijna volledig zonder boswegen waren. Alleen kleine paden en groenten. Dat maakte de tour ook best vermoeiend.

Maar er waren ook enkele leuke plekjes om even te pauzeren, zoals de Vaktarekullenhütte, waar ik kan overnachten (is altijd open, kost niets

21. De tocht van vandaag was vooral één ding: nat.

Kort na onze (late) start van het windscherm begon het te gieten. Eerst dachten we dat het zeker maar een slee was, maar helaas duurde de regen 4 uur en we worstelden ons door modder en modder en waren tot op de huid doorweekt toen we eindelijk op de camping