Azoren 2021

Collectie van Ralph der Landstreichler

1. Vista do Rei und Sete Cidades

Vandaag is de eerste wandeling op Sao Miguel. We rijden naar een parkeerplaats boven de kratermeren Lagoa Azul en Lagoa Verde. Het eerste deel van het pad gaat bijna als in een jungle langs sequoia's. Dan komt een onvoltooid hotel en er zijn ook veel toeristen die het hotel en het uitzicht op de meren

In wind en bewolkte luchten wandelen we naar Lagoa do Fogo over een vrij steil grindpad door weelderig groen en langs verschillende koeienweiden. Als je niet op de snelweg zit, krijg je de indruk dat pick-ups en tractoren die melktanks en -bussen vervoeren ongeveer de helft van het verkeer uitmaken

Eerst gingen we naar de wekelijkse veemarkt in Santana. Naast dieren waren er ook groenten en fruit uit de regio. Dan naar de theeplantage op een helling. Het fabrieksgebouw is te bezoeken en de productie is live te volgen. Een wandelpad leidt door de plantage en de struiken verspreiden hun geur. Dan

Een kleine tour door Ribeira Grande, waar we op een regenachtige dag naar de volgende PCR-test gingen.

De eerste wandeling van vandaag leidde ons naar het "Hell Window" op een zeer goed bewegwijzerd circuit.

Bij de start was er een informatiepunt waar een jongeman alle tijd had voor vragen en een bica (kleine espresso) aanbood.

Het begin was nog in dorpsstraten totdat het een weiland overstak. Aquaducten

Omdat we al in de buurt waren en het weer ook erg goed was, gingen we weer naar de Feuersee. Maar dit keer aan de andere kant.

Op de parkeerplaats erboven was veel te beleven en ook de directe afdaling was erg druk. Maar er waren ook spectaculaire uitzichten vanaf het meer met de zon. Beneden waren stukken

's Ochtends hebben we de tent afgebroken en zijn we naar het gehuurde huis gereden. Onderweg zijn we gestopt en door 2 kloven gelopen. Er waren gemarkeerde paden en in de eerste kloof een kleine waterval in een soort park en in de tweede pauze direct aan de Atlantische Oceaan. De golven sloegen op de

Anna: Na het ontbijt gaan we door het dorp, langs de kerk, naar de vuurtoren en helemaal naar beneden naar de kleine vissershaven. Het is hier overal erg gemoedelijk en de vrouw van het VVV-kantoor heeft alle tijd om me aanbevelingen te doen. Voor de komende maand verwacht ze tal van toeristen. In de

Anna: Het is hier nooit duidelijk hoe lang het weer aanhoudt. En zo lokt de zon me na koffietijd naar een middagrondje in het naburige stadje. Eerst gaat het langs het zeezwembad, waar al wat bedrijvigheid is, hoewel het eigenlijk nog niet open is. Als ik het had geweten, had ik mijn zwempak ingepakt

Ralph koopt uit voorzorg een kniebrace bij de plaatselijke apotheek en dan rijden we naar Faial da Terra over een weg met zo'n 1.000 bochten. Dit is een nogal slaperig ogende plaats aan de monding van de rivier met dezelfde naam. Dus vandaag wandelen we weer samen naar de eerste waterval. Ralph draait

Anna: Nadat ik met Ralph naar de Caldeiras was gelopen, voelde ik me meer aangetrokken tot het park dan om rond het meer te gaan. Ik wilde vooral dobberen in het heerlijke ouderwetse zwembad. Het ijzerrijke water is 38 graden, dus zelfs ik heb het niet koud gehad. Zeer ontspannend en een aangenaam rustige sfeer.

Na de soeppotten van Furnas, de zwavel was niet te ruiken, ging ik een rondje om het meer maken. Het is er vrij rustig, bijna niemand gaat zo "ver".

De op één na hoogste araucaria-boom ter wereld was te zien in een kleine vallei. Omgeven door andere bomen en varens zag het er ook niet zo spectaculair

Na het eten nog een rondje (mosterdsaus met ei) en kijken of het vuurtorentje ook brandt. En een kopje port voor de spijsvertering. De plaats is vrij verlaten, alle winkels en bars moeten om 20.00 uur sluiten.

Vandaag hadden we de laatste test. Onderweg stopten we bij een uitkijkpunt van waaruit we vroeger

Anna: Na de walvisuitkijk zijn we weer naar Lagoa das Furnas gegaan. Het is een feestdag en sommige mensen zijn op pad. Maar in de ruime ruimte is daar niets van te merken en de meesten blijven in de picknickplaats. Het is een soort van zeer rustige sfeer op deze plek.

We picknicken op de schommelbank

's Ochtends vangt Anna de reizende visser voor de deur en koopt een vis waarvan we de naam niet kennen en die nog niet is vrijgesteld. Voordat we beginnen, heb ik er waarschijnlijk meer dan 40 jaar geleden een gestript, laten we teruggaan naar Faial da Terra, een Galao drinken in de bar en naar een uitkijkpunt

Gisteren vlogen we 2 uur naar San Miguel op de Azoren met een klein propellervliegtuigje (80 zitplaatsen).

We huurden een auto op het vliegveld, deden wat boodschappen en reden naar een hele mooie camping met een uitkijktoren. Er zijn precies 5 gasten bij ons - de vertegenwoordigde nationaliteiten zijn

Vandaag sprongen we op het volgende eiland: Flores. Verder naar het westen kun je in Europa niet, hoewel we hier al op het Amerikaanse record staan.

Vanaf het vliegveld rijden we naar Fajã Grande en bekijken het spectaculaire landschap. Er is een openbare camping direct aan zee, waar al drie tenten staan

De eerste nacht in de tent op Flores had nog een verrassing in petto. We gingen nauwelijks liggen, er werd luid geschreeuwd om de tent buiten. Zijn dit vogels? Au, au, au, uh, uh. Ja, het is de geelsnavelpijlstormvogel die overdag op zee jaagt en 's avonds weer aan land komt, waar hij broedt. Het vrouwtje

We slaan de helft van de klim over en rijden naar een uitkijkpunt voor Mosteiro. Nadat we in "onze" vallei hebben gekeken, wandelen we over weelderige, begroeide paden naar het spookdorp Caldeiras. De laatste bewoners trokken in 1992 weg, maar het dorp moet worden herbouwd. Later komen basaltzuilen in

Het was een vrij korte, erg leuke tocht naar het strand vandaag. Ga eerst shoppen in Lajes das Flores. Zoals aangekondigd door de reisgids, is het de op één na grootste stad van het eiland, maar niet bijzonder de moeite waard, behalve de haven, waar ook een stijlvolle bar was.

Bij het beginpunt van de

Van de Pennine Hills tot het puntje van Schotland – Great North Trail

Mountainbike Collectie van Cycling UK

Bikepacking in het noorden van Spanje – (re)discovering home

Toerfiets Collectie van Belén Castelló (belletoscan)