Wandern im Odenwald und an der Bergstraße

Veronika 2020

Collectie van Veronika 2020

Und zieht es immer wieder in den Odenwald und an die Bergstraße, zumal es auch vom hessischen Ried aus nicht so weit zu fahren ist. Es gibt ein paar Stellen, die total überlaufen sind, aber auf den meisten unserer Touren haben wir kaum jemanden getroffen. Es gibt ziemlich viele asphaltlastige Abschnitte und leider sind auch viele Waldwege mit grobem Schotter befestigt - aber trotzdem ist es immer wieder schön hier und es gibt noch unglaublich viel zu entdecken.

1. Nibelungensteig (6): Drachenweg "Fafnir"

Vandaag gingen we terug naar het Odenwald - de Mossau-vallei in op de ca. 20 km lange Drachenweg Fafnir - waar Mossau en Marbach elkaar kussen.

We begonnen op de parkeerplaats bij Lindelbrunnen, een van de 11 bronnen in het Odenwald, waar volgens de legende Siegfried stierf. Door een naaldbos, langs een

2. De Obrunn-kloof stond al heel lang op mijn verlanglijstje omdat ik hier bij komoot zoveel mooie reportages en foto's heb gezien. Dus vandaag gingen we naar Höchst in het Odenwald naar het treinstation. Vanaf daar volgden we het traditionele H1 wandelpad.

Eerst gingen we direct naar de Obrunn-kloof, een

4. Vandaag gingen we naar het Odenwald op de "Paasronde" - de panoramaroute R 8 tussen erts en steen, die wordt aangegeven met ca. 13,7 km en ca. 350 m hoogte. We begonnen in Unter-Easter en volgden de markering R 8 richting Rohrbach. Via de "Vogelherd", het geo-educatieve pad dat de geschiedenis van de

Vandaag zijn we weer naar het Odenwald geweest. Start en finish was de Veste Otzberg - anders hadden we de tour niet van tevoren gepland en geen uniform gemarkeerde route gelopen, maar slechts 3 punten gekozen die onderweg zouden moeten zijn. En - het mag niet weer 22 km zijn, maximaal 16. We hebben

De naam zegt het al op de 21 km lange Modautaler Weitblickweg. Spectaculaire hoogtepunten, kastelen, paleizen, rotsformaties of watervallen vind je hier niet. Hier is het pad het doel: eindeloze vergezichten, beboste heuveltoppen, weilanden en dan terug langs romantische beekjes. De route is alles behalve

De zon schijnt - een prachtige lentedag. Zou terras en barbecue ook een optie zijn? - Nee, natuurlijk niet, op naar de auto en naar Heppenheim. Eigenlijk hou ik er niet van om twee keer achter elkaar naar dezelfde regio te reizen, maar de korte reis heeft me overtuigd. We keken naar de ca. 14 km lange

Vandaag gingen we terug naar het Odenwald - op de 16 km lange Abtsteinbach-panoramaweg, die continu is aangegeven met de A1-markering. Verdwalen is bijna niet mogelijk, maar bijna - uiteindelijk hebben we waarschijnlijk een bord over het hoofd gezien en dan steken we even het land over. De duivelssteen

Vandaag gingen we weer naar het Odenwald - richting Reichelsheim. Helaas heeft de zon daar zijn weg niet gevonden - maar gelukkig, afgezien van ons, ook niet al te veel medewandelaars. De route is bewegwijzerd met het bord R 1 en kan niet worden gemist. We begonnen bij de parkeerplaats "Zur Freiheit

10. Na de wandeling van gisteren was het vandaag weer de beurt aan het Odenwald. Eerst wilden we een Komoot-tour doen, maar toen gingen we het hele Odenwald door. We begonnen in de buurt van het Jugenheim Ziekenhuis (die bij Seeheim, niet mijn Jugenheim in Rheinhessen), waar voldoende parkeergelegenheid

11. We hebben eigenlijk als sjabloon een rondleiding gehad vanuit Komoot, maar zo nu en dan gingen we anders. De start was op de parkeerplaats boven het Lufthansa Center in Seeheim-Jugenheim. Eerst volgden we pad nr. 1 naar de Tannenburg. Daar zijn we na wat heen en weer op de Alemannenweg richting Ober

Odenwald-Bergstrae circuit

Middelzware afwisselende rondwandeling. Het leidt door licht gemengd bos, over bergen en dalen, langs vele indrukwekkende bezienswaardigheden zoals het Prinsenkamp, Kasteel Auerbach, Vredesmonument Europa, gedenksteen etc. Er zijn verschillende manieren om te beginnen. Een beschrijving

Het idee voor de tour van vandaag komt van Werner_65 - bedankt voor de inspiratie. De F3 is een bewegwijzerde rondwandeling met een lengte van ca. 15 km en ongeveer 450 meter hoogte.

We begonnen bij de wandelparkeerplaats "Auf dem Scheppel" in Fürth. De F3 staat hier nog niet aangegeven, dus we volgden

Vandaag gingen we naar Birkenau in het Odenwald over de 12 km lange Zwei-Burgen-Weg, die wordt gemarkeerd door de B 8. We begonnen in de buurt van het treinstation van Birkenau en volgden daarna de borden via Untergasse, die niet gemist konden worden.

De wandeling wordt gedomineerd door het bos en loopt

Today we went back to the Odenwald - this time on the Weinblickweg H 5 Heppenheim. The approx. 17 km from / to Bergsträßer Winzergenossenschaft leads over the Steinkopf vineyards and the Hambacher Tal to the Starkenburg. Fantastic views from the vineyards

In the Ried and the Hambacher Tal and many forest

Vandaag gingen we terug naar het Odenwald - op de zogenaamd 21 km lange S 1 lus van Lichtenberg Castle. We zijn begonnen op de begraafplaats van Reinheim en hebben daarna altijd de borden S 1 gevolgd (rennen is niet mogelijk). De eerste 2 kilometer naar het bos gingen helaas alleen over asfalt, maar

17. De R 7 stond voor vandaag gepland vanuit Reichelsheim, maar een wegblokkade zou een te lange omweg betekenen en dus staan we op de volgende parkeerplaats in Hochstädten. Daar passeerde de rondwandeling A1 Auerbacher Schlossweg, die we vervolgens via het prinsenkamp naar kasteel Auerbach volgden. Het

Ook nu nog komt het idee voor de tocht van de Kompass-wandelgids Odenwald. We merkten echter al snel dat de beschrijving niet helemaal optimaal was en dat een aantal van de genoemde trailmarkeringen niet bestonden. Dus moesten we Komoot weer gebruiken om te helpen en de tour een beetje aan te passen

19. Want in de eerste plaats loopt het anders...

We kregen onze rondleiding voor vandaag van een Odenwald-wandelgids - een echt boek met bedrukt papier. Achteraf hadden we vooraf beter moeten kijken. Maar we zijn dus vol goede moed naar Hohensachsen naar de wandelparkeerplaats Kohlbach, om de veronderstelde

Vandaag gingen we naar Schriesheim, op basis van de ronde 8 Burgensteig / Bloesempad vanuit Schriesheim.

We parkeerden in Schriesheim en dan zijn we

eerst naar de Strahlenburg. Van daaruit gingen we naar de Schauenburg en eigenlijk zouden we bij de Kronenburgruïne uitkomen, maar dat lukte niet helemaal

Burg-Rodenstein-circuit in het Odenwald, het S2-circuit, dat ook meerdere keren op internet wordt beschreven. De route wordt omschreven als moeilijk, ik vond het middelzwaar, er waren langere hellingen, maar de paden waren over het algemeen goed begaanbaar. Bijna 17 km, we hebben er ongeveer 4,5 uur

Van Mexico naar Utah - 43 dagen op de Arizona Trail

Wandel Collectie van Caro "Bandit"