Madeira 2020/21

Collectie van Ralph der Landstreichler

1. 2.Tag Madeira:von Santo Antonio zum Haus

's Ochtends nemen we de bus die voor het huis stopt naar Santo Antonio da Serra. Als we daar na 20 minuten aankomen regent het en hebben we tijd om van Galao te genieten bij de koffie. Na een uurtje miezert het nog en dan ga je met je poncho op pad. Al in het begin vinden we prachtige cayotes (Xchuxchu

Een eerste verkenning van het gebied.

Gisteren vlogen we naar Madeira. Op een redelijk Corona-veilig eiland. De verplichte test voor iedereen op de luchthaven, super georganiseerd en gratis. Met de taxi naar het gehuurde huis en 's nachts kwam het positieve, negatieve resultaat per mail binnen. Waarom

Vandaag zou het een korte wandeling moeten worden. Na het ontbijt namen we de bus in de andere richting naar Funchal. Het begon bij het dalstation van de gondelbaan. Komoot had wat moeite en bleef draaien. De snelheid is zeker niet goed vandaag.

Eerst ging het omhoog door de steegjes, toen waren er trappen

5. In de ochtend nemen we bussen naar Ribeiro Frio via Funchal. Daarna een Galao voor de start na de snelle busrit. Dan lopen we eerst over de Levada do Furado naar de splitsing naar Portela, dan naar Santo Antonio. Van daaruit gaat het terug met de bus.

Het weer was vandaag erg goed en zonder regen. Het

... en Ralph heeft een vrije dag, tenminste als het om wandelen gaat. Hij heeft al leuke nieuwe tours gepland en de busverbindingen voor hen uitgewerkt.

7. Een heerlijke dag in de bergen met prachtig weer!

Nog in het donker nemen we bussen via Funchal naar Curral das Freiras waar een gala is met kastanjebrood. Dan door vele tuinen waar het heel moeilijk moet zijn om iets te verbouwen. Dan begint gelukkig de lange klim in de schaduw van de vele eucalyptusbomen

Na een zeer rustige nacht in het hotel waren we de enige gasten met een stel uit Frankrijk, en we hadden een stevig ontbijt. Voor de prijs (36 € met ontbijt) was het hotel erg goed en aan te bevelen.

Daarna gingen we terug naar de bergen. Terug naar Curral, alleen via een andere route. Het werd al snel

Vandaag is het marktdag in Santo Antonio en daar gaan we met de bus heen. We zijn er vroeg en het is nog vrij rustig. Aangezien we terug lopen, kopen we alleen wat fruit.

Dan is er nog een Galao voordat we op zoek gaan naar de Levada dos Tornoa. De levada is nauwelijks toeristisch en we kunnen er in alle

Vandaag ontspanning voor de benen, dus even een rondje door Funchal voor Anna en naar de plaatselijke supermarkt voor Ralph. In Funchal bij Rodoeste hebben we informatie ingewonnen over busverbindingen die internet niet biedt en hebben we van het VVV-kantoor verduidelijkt dat de komende verdere beperkingen

Zoals al een week voorspeld regent het vanaf de ochtend overvloedig met aangename temperaturen. Dus veel tijd om te lezen. Als het 's middags nog steeds niet is opgehouden, trekt Anna in regenkleding een rondje over de huislevada, die zelfs met dit weer goed te belopen is.

Na een wat onrustige nacht (de keuze) nemen we de bus via Funchal naar Ponta do Sol. We beginnen rond het middaguur. Eerst nog bergop door het dorp en dan op de Levada Nova. Het is altijd leuk op één niveau tot aan Ribeira Brava. We kunnen de plaats van bovenaf zien. Er zijn veel trappen naar de bushalte

In de ochtend is het droog en nemen we de eerste bus richting Santo Antonio. Het is behoorlijk cool geworden en een jas is goed voor je.

Laten we uitstappen bij een halte op straat met koffie. Vanaf daar is het niet ver naar de Levada da Santo do Antonio. De eerste 7 km hebben we al gelopen, maar nu na

Dankzij Diclofenac deden mijn voeten het weer redelijk goed en kon de laatste dag nog wandelend doorgebracht worden.

Met de bus naar Funchal en daar eerst langs de haven en later een stukje in de bovenstad waar een levada begint die door de buitenwijken op de bergen kronkelt.

In het begin stormt het behoorlijk

15. Eenmaal langs de zee na twee weken op het eiland in plaats van balanceren op levada's.

16. Nog een laatste biertje op de luchthaven van Madeira en dan. We zijn weer veilig geland in de nieuwe BER. Het was erg leuk op het eiland. Tot snel, bedankt voor het volgen.

Vandaag een beetje uitgeslapen en dan vanuit het huis op een stadsberg.

Als je geen levada ter beschikking hebt, is Madeira altijd heel hoog of laag. Dus kom ik een beetje bezweet aan op de Pico dos Barcelos. Het is goed dat er een koel drankje is en een paar bonen boven om je verfrist te houden.

Dan neem

Nog in het donker ga ik naar de bus die me na een uurtje rijden naar Caniçal brengt. Met de rekoefeningen en het stevige rijden moet je een stevige maag hebben. Dit is nog een reden waarom de eerste koffie pas na aankomst wordt geserveerd. Nog een paar bananen gekocht als proviand en dan gaat het altijd

Vandaag slechts een korte rondleiding door de stad en de haven.

In een proefstation maak ik een afspraak voor volgende week en dan gaat het door de hele stad de markthal in. Eindelijk een grote aankoop in de supermarkt en alles de berg op gesleurd. Het is 25 graden en ik zweet. De rest van de dag wordt

Nadat ik gisteren terug naar Madeira vloog, vandaag een dagwandeling.

Het is een half uur van waar ik woon naar de bushalte. De bus vertrekt even na 7.30 uur en het wordt hier net een beetje licht. Dan een uurtje naar Santo de Serra waar nog een Galao is. Er is altijd een kleine bui, maar de lucht is

Het gaat terug naar de haven met het begin van de dag. Vanaf daar met de bus voor net geen € 4 naar Curral. De aardige buschauffeur zet me af bij het laatste huis. Hij vroeg vooraf welke route ik wilde gaan. De bus is helemaal leeg. Vanaf dan gaat er altijd een klein pad omhoog. Deels behoorlijk steil

Tenerife met de racefiets – Zonnige ritten op een vulkanisch eiland