Gabe's Gravel Spring edition 2020

1 Tour

Lengte: 70km / 1000hm
Duur: Geschat op 4u30 rijtijd excl pauze
We vertrekken vanuit "De Heeg" in Maastricht, via Cadier en Keer en Margraten richting Wijlre. Dit eerste stuk gaat langzaam omhoog met natte gravel omdat we door de natuurlijke afwatering rijden van de omliggende weilanden. Sommige stukken moet je echt over flinke stenen je weg naar boven vinden, vaak is er meer grip in het water dan ernaast. We tikken heel even Margraten aan om vervolgens via een mooi gravelstuk in Scheulder uit te komen waar een mooie afdaling door het bos volgt. Onderaan even glad door de modder en daarna meteen doorknallen naar boven. Boven op het plateau draaien we even links, rechts, links om weer een spannende afdaling te pakken. In het begin even opletten met de diepe geulen die er liggen, maar daarna kun je de rem los laten. Helaas twee bomen die ons de weg versperren, dus even van de fiets af. De omgeving is te mooi om over te slaan vanwege deze omgevallen bomen.Onderaan de afdaling zie je links nog een glimps van "De Dode Man", die we gelukkig niet omhoog hoeven. We draaien richting Wijlre en rijden langs de Brand bierbrouwerij richting het Kasteel van Wijlre. Hier start een lange beklimming naar de top van de Eyserbosweg. Kijk vooral goed om je heen, want het uitzicht is prachtig.Vervolgens duiken we via Baneheide (Bocholtz) even Duitsland in om dan via Lemiers terug te komen in Nederland en de volgende lange klim richting 't Hijgend Hert te maken. Daar stoppen we voor een welverdiende lunch of appeltaart!Na de lunch duiken we weer het bos in met een technische afdaling van de Cottesseweg richting de Groeneweg aan de rand van Vijlen. Vervolgens klimmen we over mooi asfalt richting Helle om daarna over een mooi breed bospad af te dalen richting Mechelen. Eventjes op adem komen via de grote weg naar Mechelen en vervolgens naar de voet van de Gulperberg.Die Gulperberg hoeven we niet op, dat klinkt goed, maar de dubbele klim die volgt hakt er ook behoorlijk in. Bovenaan in Crapoel volgt de afdaling richting Waterop. Even opletten met de stijle waterkant en de brug die volgen. We steken de grote weg over en starten aan de laatste zware klim richting Terlinden.Boven aangekomen in Terlinden is het grootste leed geleden. Vanuit Terlinden is het een lange rush naar de koffie, geen smerige klimmetjes meer, alleen nog maar downhill.

Tours & Highlights

1. Map data © OpenStreetMap contributors

Gravel Meendaal 14 maart 2020

Zwaar
    Zware gravelrit. Zeer goede conditie vereist. Het is mogelijk dat je in delen van de Tour met je fiets moet lopen.
  2. Thuis

Wielren Highlight

4. Mooie single track

Mountainbike Highlight (Segment)

5. Boscafé ‘t Hijgend Hert

Toerfiets Highlight

Boscafé het Hijgend Hert is een begrip in de omgeving. Midden in de Vijlenerbossen zit -naar eigen zeggen- deze enige berghut van Nederland. Je kan hier terecht voor prima eten, lekkere (grote) taarten & vlaaien en een uitgebreide bierkaart. Het Hijgend Hert is ook onderdeel van Vijlenerberg Kroegjesroutes, een verzameling van wandelroutes door het prachtige Zuid-Limburgse heuvellandschap in combinatie met heerlijk eten en drinken. (Doen!)

Tip van Simon Rosmolen

6. Afdaling Crapoel richting Gulpen

Toerfiets Highlight (Segment)

Met een beetje regen kan dit een lastige afdaling zijn door de vele modder en doordat je steeds een beetje schuin tegen de heuvel aan leunt.

7. Gulpenergrensweg

Toerfiets Highlight

Onderaan de gravelklim Lintjesveldpad (ander highlight) steek je hier de Gulp over. Een lokale beek met keuze uit het natte voeten pad (ofwel, door het water fietsen) of even afstappen voor het bruggetje, om vervolgens hoog langs het water te fietsen. Leuke afwisseling tijdens iedere gravelrit.

Tip van erwinsikkens_com

8. Gravelklim naar Eyserbos

Toerfiets Highlight (Segment)

Klim vanuit Wijlre richting Eyserbos. Mooie passage via brug over spoor en op het laatste stuk nog een flinke klim tot op de top.

Tip van ForTheLoveOfGravel_com

9. Gronsveld richting Riesenberg (Gravel)

Toerfiets Highlight (Segment)

Mooi stuk, flink doorstampen. Na flinke regen kan er nog wel eens een kleine beek ontstaan.

10. Scheulder naar Wijlre afdaling

Toerfiets Highlight (Segment)

Kijk uit voor de sporen hier als je afdaalt! Een hele leuke als je op een grindpad of op een MTB rijdt, houd het pad gewoon in de gaten.

Tip van IRIS

11. Mooi stuk gravel tussen Scheulder en Stokhem. Eerste deel is als afdaling even uitkijken, maar als je van onderen komt prima nog te doen qua klimmen. De rest van de weg is zonder veel problemen dalen of klimmen.

12. Aussicht bei Orsbach

Toerfiets Highlight

Orsbach is een hoekje dat ik je van harte kan aanbevelen. Mijn tip: op een mooie avond in de lente of de herfst heb je in Orsbach een uurtje langer zon dan aan de overkant van de vallei in Vaals of Vijlen. Bovendien beschermt de helling je tegen de noordenwind. Hier kan je dus na je werkdag nog een uurtje nagenieten van landschap, uitzicht en warmte.