Pfalz

Tuxa

Collectie van Tuxa

1. Felsenrundtour ab Spirkelbach

Vakantie in het voormalige huis Palts. Prachtig weer en een prachtige tocht. Voeten en benen van ons laaglanders zijn plat voor vandaag. Eens kijken wat er morgen gaat gebeuren.

@Nicole: Ja, Wilma is bijna 21 en vindt dat helemaal prima. Lopen doet ze niet veel meer. Ze kijkt met belangstelling naar het landschap. En het beste van alles is dat ze daarna goed slaapt.

Op foto 44 is de plaats te zien waar Wolfgang als student woonde. In een huis zonder centrale verwarming (er waren oliekachels) en geen warm water in de keuken. . Het huis is gesloopt, maar de schuur, waar we veel hebben gefeest en veel gezellige zomeravonden hebben doorgebracht, staat nog overeind.

6. Nadat we zondag al een mooie rotstocht hadden gemaakt, zou je denken dat we ze allemaal gezien en beklommen hadden. Maar verre van dat, in dit gebied kom je geen rotsen te kort met hun geweldige formaties en uitzichten. Het was gewoon mooi (en vermoeiend) vandaag.

Vandaag waren we op pad in Kaiserslautern omdat we daar na de wandeling op bezoek gingen bij oude vrienden. Onze wandeling bracht ons eerst naar de ruïnes van Hohenecken en vervolgens door stille bosgebieden.

8. Dat was een goed inspannend, maar ook heel mooi rondje. Het weer was vandaag voor het grootste deel van de route koeler, de lucht was bewolkt en een koele wind deed ons soms huiveren, en er vielen een paar druppels. Natuurlijk was het nog steeds zeer de moeite waard om langs de rotsformaties te wandelen

Nou, dat was echt vermoeiend voor ons platlanders vandaag. We traden in de voetsporen van de schilder Slevogt. De vele kastelen en uitzichten onderweg hebben ons natuurlijk beloond. Het hoogtepunt was het bezoek aan kasteel Trifels. Richard Leeuwenhart zat daar ooit gevangen. Vandaag kunt u de Kaisersaal

Helaas moest ik vandaag mijn man en wandelpartner op de trein naar Berlijn zetten. En terwijl ik al in Karlsruhe was, bood de Rijnvlakte zich aan als wandelbestemming voor de dag. We bleken een goede keuze. Het landschap was nog mooier dan verwacht. En Alt-Jockgrim is de moeite van het bekijken waard

Laatste avondronde voor mij uit Spirkelbach in 2022. Alle details zijn dus weer vastgelegd. En natuurlijk het werkelijk prachtige landschap. Ik was vooral onder de indruk van de dalen en hellingen met de diverse weilanden. Biodiversiteit is belangrijk en zo mooi.

Afscheid van het Paltserwoud met een kleine tocht samen met Wilma in een wandelrugzak. Nog twee mooie uitzichten op goed begaanbare paden. Heeft bas.

Dan winkelen in Wissembourg en op jacht naar vee (kersen en aardbeien). En op naar Stuttgart.

En tegelijkertijd verkende Wolfgang Berlijn.

13. Eerste tour in de Pfalz. Begin direct bij de Kaisermühle, waar we onze intrek namen.

De tocht voert u aanvankelijk comfortabel door en het bos in. Daarna volgde meteen een avonturenstuk. Tot aan de gemarkeerde locatie was hier geen wandelpad te vinden; het pad dat volgde kende veel omgevallen bomen. Maar

Vandaag hebben we nog een tour gepland en gedaan rechtstreeks vanuit Kaisermühle. Opnieuw veel prachtige rotsformaties en uitzichten. Een hoogtepunt vormen de gierstenen.

Maar we waren ook erg blij met de vuursteen, de muis, de kater en de kat, evenals de ronde hoed en alle anderen.

Daarom waren er weer

Vandaag zijn we naar de rand van het Paltserwoud geweest, de Haardt. Vanaf Burrweiler hadden we veel mooie uitzichten op de zee van wijngaarden. De druivenoogst is in volle gang, maar er hangen nog veel mooie druiven aan de wijnranken.

Vandaag hebben we een aantal van de vele paden rond Hauenstein gecombineerd tot een rondrit. Er waren veel mooie uitzichten en rotsformaties. Bijzonder indrukwekkend zijn de schuilhutten Backelstein en Hühnerstein.

De Paddelweiherhütte bood ons een tussenstop aan. Op het laatste deel van de route waren

17. Een vriend uit Kaiserslautern gaf ons de tip om de Karlstalkloof te bezoeken. Daarom hebben we er een rondleiding omheen gepland. Het begon bij het Sint-Janskruis. Aanvankelijk vooral op brede bospaden en langs een of twee inslagen. Een goede kilometer voor de Sägemühlweiher werd het landschap prachtig

De prachtige tocht van vandaag langs de Richard-Löwenherz-Weg was wat Wolfgang wilde. We parkeerden brutaal bij de Wasgau-supermarkt. Van daaruit gingen we langs de Queich en Mühlbach naar de oude binnenstad van Annweiler, die zeker de moeite waard is om te bekijken. Na de historische rondleiding ging

19. Vandaag op bezoek bij vrienden op camping La. Bremendell, een idylle in het bos. Eerder een wandeling vanuit Obersteinbach over delen van de Duits-Franse Kastelenroute. Mooie rondreis. Tenslotte gingen we geitenkaas kopen en liepen we door de groene vallei, die we eerder vanuit verschillende uitzichten hadden bekeken.

20. Oude vrienden ontmoeten in kasteel Landeck. We wandelden vanaf beneden naar het kasteel. Doet ons denken aan de tijd dat we in Klingenmünster woonden. We kunnen “ons” huis nog steeds van bovenaf zien.

Voordat we oude vrienden ontmoetten, wilden we wat oefening doen. Daarom stond de perenboomgaardwandelroute 🍐 in Gossersweiler op de agenda. Het is het niet echt waard. Helaas zijn de meeste bomen doodgegaan. 🥲

Een beetje teleurstellend.

Het onderwerp brandhout (productie, opslag, transport) kan onderweg