Langstrecke von/nach/um Berlin

Bufonto

Collectie van Bufonto

Längere Radtouren mit Start oder Ziel in Berlin oder um Berlin herum.

1. 🚴Von Jüterbog nach Berlin-Lichterfelde

Het lenteweer, dat midden februari uiterst ongebruikelijk was, zei: je hebt wind nodig!

Ik gaf het aan mezelf en de 40-jarige stalen racer en zweefde eenvoudig over asfalt vanaf het treinstation van Jüterbog over de nog perfect berijdbare Flämingskate richting Luckenwalde. Uit pure vreugde trakteerde

2. Eindelijk werd het weer geschikt voor lange afstanden, ook al was het een beetje koud. Dat besefte ik meteen toen ik kort na het treinstation op mijn gezicht op een onzichtbaar stuk ijs ging liggen. Niks gebeurt.

En opnieuw viel het op hoeveel prachtige herbergen eindelijk hun deuren hebben gesloten

4. Acht weken lang heb ik niet op de fiets gezeten, dat gebeurde maar heel zelden. Van het vroege vertrek kwam niets terecht, het begon allemaal met een 50 minuten vertraging van de RB3, maar toch reden we een rondje door Wittenberg en de piste op. Het afrijden van de B2 is dodelijk saai, daarom gingen

5. We zijn begonnen in Falkenberg, een spoorwegknooppunt met een spoorwegmuseum en een grote locomotiefcollectie.

In dit gebied werden de eerste bruinkoolafzettingen gevonden, aanvankelijk ondergronds en later in dagbouw waarbij stoomaangedreven graafmachines werden gebruikt. Een overblijfsel van de vroege

6. Vandaag trok mijn nieuwsgierigheid mij naar de oevers van de Schlachtensee, Wannsee, Glienicker See en de Havel naar Spandau. Ik was vooral geïnteresseerd in het eiland Eiswerder vanwege zijn industriële geschiedenis. De productie van buskruit en munitie in de Citadel van Spandau werd te gevaarlijk bevonden

7. Wat voor weer in oktober! Zonder veel plannen stapte u eenvoudig op de fiets en vertrok naar Brandenburg, fietsend door de natuur en cultuur. Alles zonder sensaties, gewoon puur genieten. En als kers op de taart de natuurlijk noodzakelijke eiwitvoorziening in de vorm van het beste ijs van de Alte Backstube in Zehlendorf-Mitte.

8. Het einde van onze kleine Elbe-tocht van 400 km was vervelend. De route tussen Tangermünde en Havelberg was gemakkelijk te navigeren, ook al reden we soms anders dan het Elbe-fietspad aangegeven op de kaart. Door de aanleg van dijken op de rechteroever van de Elbe zijn hier nieuwe routes ontstaan.

Maar

9. Toen we wakker werden, was onze eerste aanblik de Elbe, zoals het geval was bij het ontbijt en vaak onderweg. Maagdenburg bleef op de andere oever (daar komen we later op terug) en na het oversteken van de A2 en het Mittellandkanaal waren er geen sensaties meer te melden, afgezien van het prachtige landschap

10. Na het ontbijt in de kerker van de boswachtershut gaan we met ochtenddauw om ons heen op pad door het bos, over de Mulde en een prachtig pad door de Beckerbruch bij Dessau.

De herenhuizen van Bauhaus werden per ongeluk vermeden, maar we genoten van de eenzaamheid en het fijne zand op het Elbestrand. Brambach

11. De mistige ochtend lokte ons vroeg de piste en de veerboot op, de veerman classificeerde de staat van onze antieke rijmachine als "net voor de folie naar beneden". Straal!

We waren te vroeg voor een koud drankje op de binnenplaats van onze favoriete stop bij Klöden Castle, maar in Elster waren we op tijd

12. Na overleg met de treinmanager over de toelaatbaarheid van tandems in RE, vlogen we langs kasteel Triestewitz naar de Elbe en naar Torgau naar het marktplein bij het stadhuis, waar we onder het genot van croissants en koffie beseften dat de route van vandaag veel te kort was.

De overtollige tijd werd

13. In het Spreewald kun je niet alleen tochten maken langs paden die door massa's toeristen worden bevolkt. Als u op zoek bent naar meer eenzaamheid, kunt u een fietstocht maken rond de dagbouwmijnen die hier in overvloed aanwezig zijn.

Onderweg zou de site van de Sielmann Foundation interessant kunnen zijn

Voor een keer ben ik lui om vandaag te schrijven en de foto's voor zich te laten spreken.

Overigens: slechts de helft van de route ging over asfalt, dus liever 'wat voor "Greffeler"

15. Na 6000 km op een comfortabel autostoeltje eindelijk weer van het harde fietszadel genoten en na het junglepad langs de oude hoofdspoorweg een rondje om Potsdam gereden met een pauze in de bierverkoper. Met nieuwe energie gingen we over de bergen van Potsdam - Pfingstberg, Kapellenberg,ruinenberg en

16. Een keer per jaar moet ik de grenzen van mijn toen beperkte leefruimte in het gezellige West-Berlijn verkennen. Altijd heel uit ambitie. De Wall Trail wordt erger en oncomfortabeler voor fietsen die niet bepaald mountainbikes zijn. Wortelscheuren nemen toe, de onverharde routes zijn grilliger en het

17. Als ik het weerbericht van vandaag had gelezen, was ik in eerste instantie niet begonnen. Maar het was de voorspelling van eergisteren, en het beloofde zes uur zon en maximaal 10 graden. De realiteit verraste me met min 2,0 graden bij vertrek en plus 2,8 graden bij aankomst. De zon viel volledig ten

18. De dagen worden korter en de tijd van lange reizen is voorlopig voorbij. Dus nog een laatste keer!

's Morgens vroeg moest de koplamp worden gevonden voor de reis naar het treinstation, die dan nodig was voor de laatste kilometers.

In Doberlug-Kirchhain moet men de zijstraten gebruiken om een idee te krijgen

19. De weersvoorspellingen voor de komende twee weken waren slecht, dus we gebruikten het zonnige weer weer voor een relaxte en autoloze tocht. Ik hoefde geen ontdekkingen te doen, ik wilde gewoon ontspannen rollen op goede paden - en daar is de Flämingskate het meest geschikt voor.

De baan is net gerenoveerd

20. In de ochtend dauw door het Grunewald, zonder hoofdweg door Spandau en dan eindelijk buitenlucht!

Wat een prachtige herfst - het zorgde niet alleen voor kleurrijk gebladerte, maar ook voor blauwe luchten en een warme 16° november verzachtte de fietstocht over bos, veld, weide en ongemakkelijke betonplaatpaden