Shop
7

Limburg Cycling
 

635

Volgers

Over Limburg Cycling

Limburg Cycling is hét wielerplatform van Limburg voor evenementen, breedtesport, talentontwikkeling en infrastructuur. Graag laten we samen met Grimpeur iedereen kennis maken met prachtige routes die vooral over onbekende wegen gaan in Limburg en gaan we daarna ook graag de grenzen over naar België en Duitsland. instagram.com/limburgcycling
facebook.com/limburgcycling

Afstand

938 km

Beweegtijd

04:28 h

Persoonlijke Collecties
Alle tonen
Recente activiteiten
  1. Limburg Cycling heeft een rit gemaakt.

    14 oktober 2021

    188 km
    -- km/h
    1.570 m
    1.560 m
    Lee vindt dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      Deze route is een combinatie van de routes 'Zwaar geschut - Deel I en Deel II'. In totaal voert de routes je langs talloze oorlogsmonumenten, tanks, forten, kazematten en zelfs 2 Amerikaanse Kerkhoven in Nederlands en België. Deze grensoverschrijdende route brengt je in de Grensmaasregio, de Mechelse Heide, Haspengouw, Wallonië en Zuid-Limburg. Centraal punt op deze route is Eijsden. Kijk voor een volledige beschrijving van deze route(s) en de bezienswaardigheden op limburgcycling.com/routes. Let op! Deze route heeft een hoge moeilijkheidsgraad. De wegen om en nabij Visé en Blegny zijn door het slechte wegdek niet geschikt voor een grote groep. Matig je snelheid in afdalingen en fiets deze route met maximaal 4 personen.

      • 14 oktober 2021

  2. Limburg Cycling heeft een rit gemaakt.

    14 oktober 2021

    102 km
    -- km/h
    1.270 m
    1.270 m
    Henk Haans, Wouter en 2 anderen vinden dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      Let op! Deze route heeft een hoge moeilijkheidsgraad. De wegen om en nabij Visé en Blegny zijn door het slechte wegdek niet geschikt voor een grote groep. Matig je snelheid in afdalingen en fiets deze route met maximaal 4 personen.De pittoreske Vroenhof in Eijsden wordt vaarwel gezwaaid. Dit keer gaat de koers richting het Zuiden. Je staat aan het begin van een zinderende heuveletappe. Het voorwiel wordt richting het tumultueuze Visé gericht, waar kortstondig door het vaak onnavolgbare Belgische verkeer genavigeerd moet worden. Dit is gelukkig van korte duur. Eenmaal op de Rue de Porte Lorette is het verkeer snel vergeten. Al klimmend verdwijnt de drukte van de stad en betreed je het weidse Waalse landschap. vanaf nu gaat het op en af door dit intrigerende stukje België vol oorlogshistorie.De eerste bezienswaardigheid in deze route is het in 1888 gebouwde fort van Barchon dat zowel in de 1e als 2e Wereldoorlog in gebruik is geweest. Een blik door de toegangspoort laat de littekens van deze oorlogen nog goed zien. Het passeren van fort Bachron betekent ook de verontrustende aankondiging van het volgende ‘zwaar geschut’. Ditmaal voor rekening van de beenspieren. De koers wordt nog even vervolgd over een heerlijk bochtige weg richting Wandre. Maar dan…In de afdaling van de Rue de Bois Dame passeer je een bronzen soldaat. Een eerbetoon aan de oorlogshelden van Wandre. 300 meter verderop sla je linksaf een klein armzalig straatje in. Hier is het tijd om zelf een heldendaad te verrichten. Welkom op de Rue Tesny. Een verschroeiend steile klim die een compleet nieuwe dimensie aan kuitenbijters weet te geven. Het asfalt loopt hier verticaal! Dit straatje zal in een schamele 800 meter je kuiten uitwringen en je moraal in “oermodus” zetten. Dit wordt harken. Je hebt één missie. Niet afstappen. Succes!Gelukkig zitten er ook beklimmingen in de route waar je wel gracieus aan de top kan komen. Het slechte nieuws is dat deze niet lang op zich laten wachten. Op weg naar het volgende fort in Battice zullen nog de nodige hoogtemeters bedwongen moeten worden voordat de benen kans zien om te recupereren. Wil je de benen even helemaal tot rust laten komen. Kies dan voor een tussenstop in het schilderachtige Clermont. Fort Aubin-Neufchâteau is het laatste grote verdedigingswerk dat bezocht wordt. Het schitterende uitzicht van dit fort, bovenaan de Rue du Colonel d’Ardenne, wordt bewaakt door een M47 Patton. Machtig overziet deze tank de voorliggende vallei. Een indrukwekkend stuk ‘zwaar geschut’. Maar de meeste indruk maakt het slotakkoord in deze thema-route. In de laatste kilometers worden de Amerikaanse militaire begraafplaatsen in Henri Chapelle en Margraten aangedaan. Waar de duizenden witte kruisen herinneren aan hen die vochten voor onze vrijheid. Bezienswaardigheden in deze route:17 km, Barchon (Blegny) - Luik: Fort de Barchon
      Dit fort is gebouwd in 1889 en maakte deel uit van de Versterkte Positie Luik.
      Op 10 mei 1940 vuurde het fort op fort Eben-Emael om de Duitse parachutisten die daarop geland waren te verdrijven. Ook werden andere Duitse troepen in de omgeving beschoten. Vanaf 13 mei werd het fort door de Duitsers beschoten en gebombardeerd. 18 mei gaf het fort zich over. Bij de strijd waren vier Belgische soldaten gesneuveld en 23 gewond geraakt. Een monument herdenkt deze strijd en die in de Eerste Wereldoorlog.32 km, Cerexhe-Heuseux: Oorlogsmonument
      Het oorlogsmonument te Cerexhe-Heuseux herdenkt de militaire en de burgerlijke slachtoffers van de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.
      41 km, Battice: Fort de Battice - Versterkte Positie Luik
      Dit fort is gebouwd in 1934 en maakte deel uit van de Versterkte Positie Luik. In mei 1940 werd het fort door de Duitsers beschoten en gebombardeerd. Door een Stuka-bom werden 26 soldaten in Bunker I gedood. Op 22 mei viel, na vijf dagen belegering, het fort in Duitse handen.Voor de actuele bezoekersinformatie, kunt u terecht op de website van het museum.
      52 km, Hombourg (Plombières): Amerikaanse Begraafplaats en Monument Henri-Chapelle
      Dit kerkhof, dat 23 hectare groot is werd gesticht in september 1944 door de Amerikaanse 1e Infanteriedivisie van het 1e Amerikaanse Leger en was bedoeld als een oorlogsbegraafplaats. Op dit kerkhof rusten 7989 gesneuvelde militairen, waarvan de meesten hun leven offerden tijdens het Ardennenoffensief in december 1944 of tijdens de opmars door Duitsland in het voorjaar van 1945. Een deel van hen liet het leven bij luchtoperaties boven deze streken.
      69 km, Neufchâteau: Fort Aubin-Neufchâteau
      Het fort Aubin-Neufchâteau maakte deel uit van de "Position Fortifiée Liege I", de versterkte verdedigingswerken rond Luik. Position Fortifiée Liege I bestond uit vier forten, het fort Aubin-Neufchâteau was de kleinste van de vier. In het fort bevond zich een garnizoen van ongeveer 500 manschappen onder leiding van Commandant Oscar d'Ardenne.
      Het Fort van Aubin-Neufchâteau werd in de meidagen van 1940 aangevallen door infanteriedivies op de klassieke manier en hield stand tot 21 mei.69 km, Neufchâteau: Tank - M26 Pershing tank
      De Heavy Tank M26 Pershing was een middelzware Amerikaanse tank. De M26 Pershing werd tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Koreaanse Oorlog gebruikt. De tank is genoemd naar generaal John Pershing die de Amerikaanse strijdkrachten gedurende de Eerste Wereldoorlog leidde.
      89 km, Margraten: Amerikaanse Begraafplaats en Monument Margraten
      De Netherlands American Cemetery and Memorial is de enige Amerikaanse begraafplaats in Nederland. Hier staan 8301 Amerikaanse graven uit de Tweede Wereldoorlog. De oppervlakte beslaat 26,5 ha en het beheer van de begraafplaats valt sinds 1949 onder de American Battle Monuments Commission. De muren aan weerszijde van de Court of Honor bevatten de "Tablets of Missing" met de namen van 1,722 vermiste Amerikaanse militairen.
      Tip:
      Vond je deze route leuk, dan is er ook een tweede route met WO2 thema die makkelijker is, 'Zwaar geschut': Deel I.
      Voor de echte doorgewinterde grimpeurs is er een gpx beschikbaar waarin beide routes gecombineerd zijn (188 km, 1720hm).Tekst route: Grimpeur
      Info oorlogsvoertuigen & monumenten: TracesOfWar

      • 14 oktober 2021

  3. Limburg Cycling heeft een rit gemaakt.

    14 oktober 2021

    92,9 km
    -- km/h
    310 m
    300 m
    Manasinho, Henk Haans en 3 anderen vinden dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      Langs militaire voertuigen en verdedigingswerken uit de tweede wereldoorlog.12 september 1944 betrad het 117th Regimental Combat Team als eerste Amerikaanse troepenmacht Nederlandse bodem. Een uur of wat later was het Zuid-Limburgse Mesch bevrijd van de Duitse bezetters. Een eindje verderop op de historische markt van Eijsden start deze grensoverschrijdende fietsuitdaging. Dit thematische route-tweeluik brengt je langs monumentale voertuigen en verdedigingswerken uit de tweede wereldoorlog.In het eerste deel van dit route-tweeluik komt het 'zwaar geschut’ niet voor rekening van de beenspieren. Dit keer geen steile kuitenbijters, maar een vlak tot licht glooiend parcours. Het is de afstand die de grootste uitdaging vormt. In 92 kilometer brengt deze grensoverschrijdende route je via de Grensmaasregio naar de Mechelse Heide. De terugweg brengt een bezoek aan Haspengouw en de regio Luik. Verspreid over de route zijn oorlogsmonumenten, tanks, kazematten, en een fort te zien. soms niet te missen, soms verscholen in de omgeving. Let dus goed op! Vanaf Eijsden gaat de koers richting het Noorden. Maastricht wordt al snel gepasseerd waarna de rechte wegen langs het Julianakanaal en de Zuid-Willemsvaart de fietsbenen langzaam op temperatuur brengen. Langs de Zuid-Willemsvaart zijn nog enkele kazematten te zien. Aangekomen in het Belgische Eijsden nabij Maasmechelen is het keerpunt van de route bereikt. De waterkant wordt verlaten en ingeruild voor bos en heide in het Belgische Nationaal Park De Hoge Kempen. Hier zijn monumentale legervoertuigen te bezichtigen in de dorpen Wiemesmeer en Mopertingen.Wanneer de M4A4 Sherman tank in Mopertingen is gepasseerd gaat de koers via de oneindig glooiende akkers van Haspengouw richting het Waalse landsgedeelte. Hier waar het land meer en meer begint te plooien werden strategische posities ingenomen ter verdediging van de Duitse Wehrmacht. Fort Eben Emael werd “onneembaar” geacht. Maar niets bleek minder waar. Binnen 36 uur wisten de Duitse troepen het fort in te nemen. Fort Eben Emael is ook het startschot voor een sportieve uitdaging. De Rue de Garage is geen hoogvlieger tussen de beklimmingen in deze regio. Maar toch. Met de nodige kilometers in de benen en de extra rolweerstand van het verweerde wegdek is het even op de tandjes bijten richting de top. In de laatste kilometers beland je na een mooie afdaling aan de oevers van de Maas. Via de Maasbrug in Lixhe brengt de route je terug op de plek waar het allemaal begon. Hier kunnen de benen omhoog… Of zit er nog wat jus in? Bezienswaardigheden in deze route:28 km, Kotem: Amfibievoertuig - Buffalo Mark IV
      Het tankmonument herinnert aan een ongeval met dit amfibievoertuig, waarbij ten minste twee inzittende soldaten omkwamen.
      32 km, Maasmechelen: Kazemat Zuid-Willemsvaart Maasmechelen
      Deze kazemat langs de Zuid-Willemsvaart vormde een deel van de Belgische verdedigingslinies aan het begin van de Tweede Wereldoorlog.
      53 km, Wiemesmeer: Tank - M41 Walker Bulldog
      Op 14 september 2004 werd in Zutendaal een oorlogsmonument onthuld die de bevrijding herdenkt – op dat moment zestig jaar geleden. De tank stamt uit de naoorlogse tijd en is niet in de Tweede Wereldoorlog gebruikt.
      68 km, Mopertingen: Tank - M4A4 Sherman
      Rond 1942 werd de tank in Detroit gefabriceerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zou de tank gebruikt zijn door het Britse leger en nadien verkocht aan het Belgische leger.
      75 km, Vroenhoven, Riemst - Monument - World Peace Flame
      Aan De Brug van Vroenhoven werd op 29 april 2012 de eerste Wereldvredesvlam van België ontstoken. De eeuwigdurende vlam fonkelt in een 2 meter hoog glazen monument. Het is een uniek symbool van vrede op deze historische plek. Want hier aan deze brug begon voor België op 10 mei 1940 de Tweede Wereldoorlog.
      81 km, Fort Eben Emael: 81 km, Tank: M41 Walker Bulldog
      De M41 Walker Buldogg werd zowel in Korea als Vietnam gebruikt. Deze M41 staat bij het fort Eben-Emael.
      81 km, Fort
      Op 10 mei 1940 door Duitse troepen veroverd die met zweefvliegtuigen in het fort zijn geland
      81 km, Monument
      Het monument herdenkt de strijd van het 20A Artillerieregiment van de Chasseurs Ardennais bij de verdediging van het Albertkanaal op 10 en 11 mei 1940.
      Tip:
      Heb je WO2 thema-route Zwaar geschut: Deel II ook al gefietst? Voor de echte doorgewinterde grimpeurs is er een gpx beschikbaar waarin beide routes gecombineerd zijn (188 km, 1720hm).
      Tekst Grimpeur
      Info oorlogsvoertuigen & monumenten: TracesOfWar

      • 14 oktober 2021

  4. Limburg Cycling heeft een rit gemaakt.

    10 augustus 2021

    67,1 km
    -- km/h
    740 m
    750 m
    Manasinho vindt dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      Vanuit Nederlands hoogstgelegen dorp is een vliegende start vanuit de gratis parkeerplaats in het centrum van Vijlen gegarandeerd. Het is meteen lekker uitbollen naar beneden. Alleen loopt de afdaling in deze route nét een beetje anders. De koers brengt geen bezoek aan Zuid-Limburgse trekpleisters Epen of Vaals, maar zoekt in Noordelijke richting de mooiste onontdekte wegen langs Bocholtz, Simpelveld en Heerlen. Fietsend van “Haije” naar “Adieë wa” en terug.Lang hoef je niet te wachten op de eerste beproeving van de dag. In Lemiers steek je via een smal fietspaadje de grens over naar Duitsland. Hier staat de klim richting Orsbach je op te wachten. Een taaie klant die langzaam maar zeker een prachtig uitzicht achter je rug doet opdoemen. Kijk dus zeker even om!Als de benen warm zijn verdwaald de route langzaam in kilometers aan rustige wegen langs de randen van Parkstad. Vlak is het nooit, maar een uitdaging is het zeker niet. Die komt nog! Geniet van deze paden want ze zijn de stilte voor de storm.Net voorbij kasteel Terworm is het meest Noordelijke punt van de route behaalt. De koers maakt rechtsomkeer, en dat betekent klimmen! De eerste serieuze beproeving is de Oude Elkenraderweg. Gevolgd door de klepper van de dag. Misschien wel de grote afwezige in de Amstel Golde Race. De Doodeman. Deze helling met hellingspercentages die honderden meters lang in de dubbele cijfers lopen draagt de stempel ‘muur’ met verve. Dit is een sloper!De zwaarste klim van de dag zit er op. Dat is op papier dan. Want na de Doodeman voelen de slotklimmen terug naar Vijlen net een tikje zwaarder. Maar hogere percentages dan in een heerlijke Val-Dieu Tripel ga je niet meer aantikken. Nog even doorbijten dus, en in gestrekt tempo richting het terras. Proost!

      • 10 augustus 2021

  5. Limburg Cycling heeft een rit gemaakt.

    9 juli 2021

    JP64 vindt dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      De tocht is in 2008 vernoemd naar Rob Houtepen. Toen hij in Maastricht woonde heeft hij vele jaren het destijds onbekende gebied ten noorden van de Côte de la Redoute verkend en dit als eerste in kaart gebracht. Dit heeft geleid tot deze ultieme klimtocht. Met 55 hellingen, waarvan 25 zwaarder dan de Keutenberg en de Eyserbosweg, 60 klimkilometers met om en bij de 5500 hoogtemeters…en dat alles over een bij tijd en wijle matig (understatement…) wegdek. De originele route heeft start en finish in Maastricht. Maar deze versie van de Hel van Houtepen gaat rechtstreeks vanuit St. Geertruid naar het parcours via Visé, waarna rustig klimmen begint, en de originele route wordt opgepikt bij Argenteau.De route kenmerkt zich door de vele klimmen van buitencategorie waarin ritme vinden een onmogelijke opgave is. De Hel van Houtepen staat garant voor één grote intervalrit. Denk niet dat er veel ontspanning en tempo in de afdalingen zit: grote gaten duiken – steeds onverwachts – op, goed opletten dus! Rue Tesny, Haute Folie, Cote de la Haie des Loups, Cote du Bois de Beyne, Voie des Chars, namen van beklimmingen die velen ongetwijfeld nu niet veel zullen zeggen, maar die je achteraf niet snel zal vergeten, hun moeilijkheidsgraad is ongeveer een factor 2 hoger dan de Eyserbosweg. De route in de omgeving van Luik loopt niet over van natuurlijke schoonheid, doch de lelijkheid van het onopgesmukte Wallonische landschap heeft in zijn eigenheid toch echt wel iets. Tijd om te genieten heb je daar echter toch nauwelijks, want je moet vol aan de bak. Na ongeveer 60 km speelt de route gedurende zo’n 100 km aan weerszijden van de rivier ‘La Vesdre’ af. Het gebied rondom Olne is wonderschoon en een paradijs voor de wielertoerist. Het oostelijke deel, een uitloper van de Ardennen, is sowieso mooier daar je uit de agglomeratie van Luik bent. Op de terugweg wordt de oorspronkelijke route wederom rond Argenteau verlaten en volgt er een mooi slot via de Voerstreek en tenslotte stukje Zuid-Limburg.TIPS (belangrijk)!- Onderschat de lastigheid van het navigeren in dit gebied niet.
      - Zet “herberekening” uit: het gaat anders gegarandeerd fout, de kruisingen volgen elkaar snel op, kijk naar je kaartje op display.
      - Kijk bij twijfel naar hoeveel kilometers er nog te gaan zijn: zo voorkom je dat je per ongeluk de terugweg oppikt.
      - Zeer belangrijk, verdiep je goed in de route, ga zeker op verkenning vooraf vanwege de vele lussen in het parcours en zorg voor een gedegen training en voorbereiding.
      - Door de lage gemiddelde snelheid, ca. 20 km/u voor goed getrainde recreant (mede door de trage afdalingen op het matige asfalt), en de lengte van de tocht, is deze vooral geschikt om te ondernemen rond de langste dag van het jaar, maar anders natuurlijk ook uitermate geschikt om in een weekend te fietsen en over twee dagen te verdelen.
      - Een tactische plaats om een bevoorrading te regelen is na ca. 75 km en 150 km in Trooz.
      Na afloop leuk vertoeven op terras van De Koekenpan, een klein traditioneel cafeetje/restaurant in Sint Geertruid, wielerminnend met vriendelijke bediening.
      Tekst en foto’s: Jan-Peter PloemenKijk voor meer informatie over de hellingen op limburgcycling.com/routes

      • 14 juli 2021

  6. Limburg Cycling heeft een rit gepland.

    29 juni 2021

    04:57
    101 km
    20,3 km/h
    1.230 m
    1.240 m
    BartSimons, Corné en 12 anderen vinden dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      Soms sta je versteld van de mooie plekken die je helemaal op eigen kracht kunt ontdekken op de fiets. Dit is zo’n rit, een kleine mini-vakantie op de racefiets. Vanaf de rand van Zuid-Limburg, langs glooiende velden met vergezichten, stuwmeren en ongerepte naaldbossen, naar de grens van de Ardennen en weer terug.

      Vanaf het vertrekpunt in Slenaken steek je al snel de Belgische grens over naar het kenmerkende landschap van de Voerstreek. Dankzij de rustige wegen, de vergezichten en het bovengrondse elektriciteitsnet heb je meteen een vakantiegevoel.

      Dat gevoel ga je in deze rit niet meer loslaten. Want na iedere klim worden de uitzichten en de pittoreske dorpjes mooier. Wordt er ook geklommen? Jazeker, want met ongeveer 1.200 hoogtemeters is deze rit een mooie uitdaging voor de grimpeurs, ofwel klimmers. De moeilijkste klim start vanuit Limbourg. Vanuit het centrum rukt de Côte de la Ville Haute als een muur voor je op. Bijna een kilometer lang blijven de hellingspercentages in de dubbele cijfers. Dit is een pittige klim!

      Na ongeveer 35 kilometer fietsen bereik je het eerste stuwmeer, de indrukwekkende Barrage de la Gileppe. Stop hier zeker even voor koffie en een fotomomentje. Nadat je een stuk het meer volgt, klim je via de prachtige Côte des Sangliers terug naar hoger gelegen gebied. En dan op naar de Vesderstuwdam in Eupen.

      In Eupen wordt met 400 meter boven NAP het hoogste punt van deze rit bereikt. Vanaf hier dwarrelt de route weer terug richting Zuid-Limburg. Langzaam zie je het bosrijke Ardennengebied veranderen naar het open heuvellandschap aan de Voerstreek. Wil je nog iets langer genieten op Belgisch grondgebied dan is een stop bij bistro Le Soigneur een aanrader. Nog even de reserves bijvullen want er wordt nog één keer geklommen in Zuid-Limburg. Je moet de Eperheide namelijk nog overwinnen voordat de benen omhoog mogen.

      Tips:
      - Doe voor deze rit een bar minder luchtdruk in je banden dan normaal. De Belgische wegen in de Voerstreek en Ardennen zijn van mindere kwaliteit dan je gewend bent in Nederland. Dit rijdt een stuk comfortabeler.
      - Op de startlocatie in Slenaken kun je gratis parkeren op de grote parkeerplaats “Bij de brug” gelegen onderaan de Loorberg.

      • 29 juni 2021

  7. Limburg Cycling heeft een rit gemaakt.

    16 juni 2021

    68,6 km
    -- km/h
    1.000 m
    1.020 m
    Nico vindt dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      De route start in Gulpen (bij zwembad Mosaqua, waar voldoende parkeergelegenheid is) en gaat tegen de wijzers van de klok in. De route is nagenoeg geheel geconcentreerd rond het dal van de Gulp. De Gulp is een riviertje dat ontspringt in België in het Land van Herve, en via de Voerstreek Nederland instroomt en net ten noorden van Gulpen in de rivier de Geul uitmondt. De route volgt de rivier de Gulp eerst stroomopwaarts (dus België in), en op de terugweg stroomafwaarts.Voerstreek, Land van Herve en Aubel
      Dat betekent op de heenweg beklimmingen aan de westkant van het Gulpdal. In de Voerstreek aangekomen is er even een kort uitstapje naar het het dal van de beek Veurs. De route komt uiteindelijk helemaal in het Land van Herve: golvend heuvellandschap, met veel weiden omzoomt door heggen, en de route gaat even dwars door het centrumstadje Aubel. Op de route in het Land van Herve ligt een behoorlijk steil klimmetje (Berg La Clouse), uitgesleten door riviertje de Berwijn (La Berwinne). Na deze pittige klim kom je op de heuvelkam die ten oosten van Aubel ligt met schitterende vergezichten. Nabij Hombourg, na een afdaling naar het Gulpdal moet je op het laagste punt direct linksaf (goed opletten bij deze afslag!) en daarna volg je het geasfalteerd fietspad over een voormalige spoorlijn om Hombourg heen (je moet wel even een hondertal meter kasseiweg trotseren om op het fietspad te geraken).
      Via Sippenaeken en de beklimming van de Kasteelstraat kom je wederom in de Voerstreek terecht, in plaatsje Teuven en uiteindelijk fiets je Nederland weer binnen via de mooie beklimming van het Gieveld. Je fietst dan op het plateau ten zuiden van Gulpen (Plateau van Crapoel) dat langzaam afloopt in noordelijke richting, en daalt de Gulperberg af naar het centrum van Gulpen. Dan is het nog niet klaar want je beklimt tot slot de Beversberg. Maar mocht je het beu zijn dan kun je de Beversberg overslaan, je bent per slot van rekening toch al in Gulpen: het scheelt je 6 km en 80 hoogtemeters. Op de route ligt in totaal zo'n 4 kilometer (vrijliggend) fietspad: op de heuvelkam langs de Oude Luikerweg tussen Reijmerstok en Euverem, en over de voormalige spoorlijn om Hombourg heen.Tekst en route: Racefiets-routes.nl

      • 16 juni 2021

  8. Limburg Cycling heeft een rit gemaakt.

    16 juni 2021

    1. Limburg Cycling

      De startplaats van de route is de kerk van Mariadorp. Via Eijsden fiets je naar België en volg je kilometers lang het betonfietspad/kade langs het Albertkanaal. Het Maasdal verlaat je via de beklimming van Montagne Saint-Pierre. De afdaling hiervan brengt je in het dal van de Jeker. Langs het dal van de Jeker (in het Frans heet dit riviertje Geer), liggen mooie hellingen.De taalgrens wordt meerdere malen gepasseerd. Kenmerkend voor de streek ten noorden van de Jeker (Haspengouw) zijn de vele goede betonwegen door akkers voerend (ten behoeve van agrariërs). De wind heeft hier vrij spel. De drukkere wegen in het Jekerdal worden vermeden door vrijliggende fietspaden (ondermeer een geasfalteerd fietspad over een voormalige spoorlijn) te volgen, en door wegen te volgen waar alleen agrarisch verkeer is toegestaan.Rond het Jekerdal krijg je de volgende beklimmingen:- Sur Les Coteaux
      - Thier Saint Laurent
      - Chavée Arecht / Arechtberg (max. 15%).
      - Plattenberg
      - Côte de Wonck. Eind mei 2017 is deze weg deels afgesloten met betonblokken, omdat de rotswand langs de weg instabiel is geworden. Je kunt er met de fiets net langs af. Let hier dus op. Mogelijk is hierdoor het eenrichtingsverkeer van de net iets zuidelijkere opgang van deze klim opgeheven (welke dan een prima alternatief zou zijn). Hoe de situatie hier nu is, is me niet bekend.
      Daarna daal je de westelijke kant van de Hallembaye af over een smal geasfalteerd binnenweggetje, maar wel opletten: onderaan de afdaling staat een hek! Via het fietspad langs de westelijke zijde van het Albertkanaal kom je in Hermalle-sous-Argenteau en steek je de Maas over. Je klimt het Maasdal uit via Rue de Richelle.
      De afdaling die volgt brengt je in Dalhem en de Voerstreek waar de rivier de Berwijn (in 't Frans Berwinne) een flink reliëf heeft uitgesleten. De twee beklimmingen in de Voerstreek (Clos du Grand Sart en de klim naar Neufchateau) kennen ook het grootste hoogteverschil op deze track. Geniet ook van de prachtige vergezichten na het passeren van het dorp Neufchateau! Een lange afdaling brengt je in Warsage en dan weer spoedig in Nederlands taalgebied.
      Tekst en route: Racefiets-routes.nl

      • 16 juni 2021

  9. Limburg Cycling heeft een rit gepland.

    28 april 2021

    Justin van Heel, Maarten Thomassen en 11 anderen vinden dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      Dit is een rondje om je watts eens goed op de proef te stellen. De route wordt gesierd door een aantal kuitenbijters van formaat. De eerste 35 kilometer zijn echter mild voor de benen, dus heb je voldoende tijd om warm te draaien. Maar denk niet dat de aanloop zo plat als een dubbeltje is, want dat is het nooit in deze regio. De Stoepert en Slakweg vormen het voorprogramma van dit parcours. Vergis je niet, want ook op al die andere ongecategoriseerde hobbels die geen naam dragen, kun je je flink vergissen.

      Na de eerste paar klauterpartijen in de Grensmaasvallei zijn de kuiten op temperatuur en gaat de koers richting het Heuvelland. Op de Ransdalerweg en Karstraat sommen de hoogtemeters al op. Een klein Duits uitstapje brengt je via Orsbach terug op Zuid-Limburgs grondgebied. Een kleine noot bij het wegoppervlak is wel gepast. In Orsbach tref je een stuk wegdek aan van ongeveer driehonderd meter waarvoor zelfs een echte Flandrien van wakker ligt. Even opletten dus! Heb je dit achter de rug dan fiets je richting de hoogste toppen van het glooiende Limburgse landschap, gegarandeerd genieten. Doe dat ook maar, want hierna wordt de koers hard gemaakt.

      Nu komt het moment aan dat je grimpeur.nl vervloekt, met achtereenvolgens de beklimming van de Schulsberg en Trintelerberg wordt het zweten. Maar dan ben je er nog niet. Na laatstgenoemde helling wordt geadviseerd de benen even stil houden, want zodra je op adem bent wordt een alternatieve variant van de bekende Fromberg uitgeserveerd.

      Niet onbelangrijk, er wacht nog een verrassing op het eind. De geniepig steile Koulenberg zet de kuiten nog kortstondig op spanning. Daarna is het prachtig afdalen naar Valkenburg via de Goudsberg. Tijd voor een biertje, niet?

      • 30 april 2021

  10. Limburg Cycling heeft een gravelrit gepland.

    28 april 2021

    Maarten Thomassen, Stijn en 8 anderen vinden dit leuk.
    1. Limburg Cycling

      Ten oosten van Roermond ligt een ongerept natuurgebied vol schitterende paden. Niet toegankelijk voor de racefiets, maar perfect voor de gravelbike. Limburg Cycling en Grimpeur.nl helpen je deze mooie streek vol naaldbos, heide en veengebied graag ontdekken.

      Als je hier vroeg start schuilt de zon nog achter de horizon. Waarschijnlijk ben je alleen. Het is fris en als je rookpluimen van condens uitademt, weet je dat het een mooie dag gaat worden. Klik je schoenen in de pedalen en hoor het zand onder je gravelbike knisperen als je wegrolt. Het wordt een avontuur!

      Vanaf startlocatie de Venhof verken je Nationaal Park De Meinweg en omliggende natuurgebieden. De route is voor alle niveaus toegankelijk en loopt over onverharde wegen zonder technische obstakels. Ideaal voor de gravelbike maar ook zeker leuk op de mountainbike. Vanaf de startlocatie passeer je de IJzeren Rijn. Deze oude inactieve spoorlijn baant een weg door het natuurgebied en is kenmerkend voor de Meinweg, net als de hoge roodbruine stammen van het naaldbos. De fietspaden slingeren hier sierlijk tussendoor. Je merkt ook meteen dat de route niet vlak is. Het is zeker geen Zuid-Limburg, maar er is wel degelijk hoogteverschil. Dat maakt route net wat pittiger.

      Vanuit het naaldbos van de Meinweg gaat de route over in mooie veldwegen richting de Duitse grens. Dit gedeelte levert prachtige vergezichten op. Met een beetje geluk spot je enkele reeën in de open velden langs de bosrand. Een hoogtepunt is het veengebied bij het Elmpter Wald. Slingerend tussen waterpartijen en rietpluimen waan je je in een compleet andere omgeving. Zeker in de ochtend als er nog mist hangt is dit gebied een lust voor het oog. De paden hier zijn vlak, maar komt verandering in.

      Hopelijk heb je nog wat energie bewaard voor het slotstuk. Vanaf het Elmpter Wald doorkruis je de Meinweg voor de tweede keer. Dit keer bezoek je het heidegebied waar de paden langzaam beginnen te glooien tussen het paarse gewas. Als de laatste kilometers aanbreken kom je nog een paar leuke kuitenbijtertjes tegen. De klim na het passeren van de Dalheimer Mühle is de scherprechter in deze route. Hier mag je de tank leeggooien, want de finish is in zicht!

      Tip: Dit natuurgebied is populair bij natuurliefhebbers. De paden worden gedeeld met andere recreanten. Kom dus vroeg, fiets en geniet in rust en wellicht spot je nog wat wild langs de route.

      • 30 april 2021

  11. loading