Wandel Highlight
Ten tijde van het Duitse keizerrijk en midden in de Eerste Wereldoorlog werd tussen 1916 en 1917 de Lindener Hafen-Schleuse gebouwd om het niveauverschil tussen het zijkanaal en het 7,80 meter hoger gelegen bassin van de Lindener Hafen te overbruggen. . De 85 m lange en 10 m brede kolksluis is ontworpen voor de destijds gebruikelijke scheepsafmetingen, die met een lengte van 67 m en een breedte van 8,20 m voor een laaddiepte van 1,75 m werden gebouwd. De Lindener Hafen-Schleuse is te klein voor moderne grote motorvrachtschepen en duwkonvooien, waardoor de Lindener Hafen niet kan worden benaderd door dit soort schepen. Europese schepen (85 m lang) kunnen alleen met een speciale vergunning worden doorgesluisd. Daarom was een uitbreiding van zowel het zijkanaal als de sluis gepland, maar dit wordt nu onwaarschijnlijk geacht. Naast de kleine maar zeer moderne tankers van de Sunrise-serie, wordt de haven van Linden aangedaan door echte vintage vrachtschepen, die de staalhandel bevoorraden en het bij de recyclingbedrijven ingezamelde schroot afvoeren.Zwemmen in stilstaand water zoals het Lindenkanaal is ten strengste verboden, maar in de zomermaanden wordt de oever vaak gebruikt door buurtbewoners.
9 april 2021
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!