Toerfiets Highlight
Aan de Rijn in Keulen bij de oude Rheinauhafen met zijn imposante pakhuizen en laadkranen.
21 september 2017
De historische havenkranen in Rheinauhafen behoren tot de laatste technische overblijfselen van de voormalige goederenoverslagplaats van een opkomende handelsmetropool. Tegenwoordig vallen ze onder monumentenbescherming. Van de ruim 35 voormalige kraanvogels zijn echter slechts zes bewaard gebleven. Bij de opening in 1898 beschikte de haven over 22 kranen, waarvan 16 hydraulisch bediende mobiele portaalkranen en zes kelderkranen met een hijsvermogen van 1,5 tot 5 ton. In het midden van de 19e eeuw was hydrauliek nog steeds de belangrijkste aandrijfenergie. Pas rond 1890 ontstonden elektromotoren. In Keulen wilden ze echter niet volledig afhankelijk zijn van de nieuwe technologie en combineerden daarom beide systemen. Zo ontstond de krachtcentrale, die elektronisch aangedreven pompen bevatte. Deze pompen genereerden water onder druk, dat via toegankelijke kanalen door de haven werd verspreid en werd gebruikt om de kranen en liften aan te drijven. Later werden er extra elektrische en stoomkranen toegevoegd. Van de zes overgebleven havenkranen dateren ze op één na allemaal van vóór de Tweede Wereldoorlog, wat een klein wonder is voor Keulen, dat in de oorlog zwaar beschadigd raakte.
Bron: kuladig.de/Objectansicht/O-71105-20130805-2
15 oktober 2017
Het is mooi dat hier oude kraansystemen zijn gerestaureerd en in het stadsbeeld zijn geïntegreerd.
10 augustus 2018
Maak een gratis komoot-account aan om nog 28 andere tips van insiders te krijgen.