Toerfiets Highlight
Deze Highlight is in een beschermd gebied
Controleer de lokale regels voor: Bordeaux, Port de la Lune
Zeer mooie brug voor fietsers, bussen, trams en voetgangers.
2 juli 2023
Prachtig uitzicht op de Pont de Pierre - Bordeaux op de achtergrond.
21 augustus 2022
De Stenen Brug verbindt de linkeroever van de Garonne (Cours Victor Hugo) met de Bastide-wijk op de rechteroever (Avenue Thiers). Het meet 487 m lang en 19 m breed. Het vormt de juridische grens tussen het maritieme domein en het rivierdomein in de haven van Bordeaux. De ware betekenis van de Franse uitdrukking "stenen brug" is "massonbrug". In feite is de brug voornamelijk van baksteen gebouwd, niet van steen.
De eerste brug over de Garonne in Bordeaux, de Pont de pierre, werd gepland en ontworpen tijdens het Eerste Franse Keizerrijk, onder bevel van Napoleon I. Tijdens zijn campagne in Spanje had hij zijn troepen nodig om snel de rivier over te steken, en het oorspronkelijke plan voorzag in een houten brug, die gemakkelijker te bouwen was. Tot die tijd moesten we de rivier per boot oversteken. Door gebrek aan middelen vond de bouw vervolgens plaats, tijdens de Bourbon-restauratie, van 1819 tot 1822. Gedurende deze drie jaar werden de bouwers geconfronteerd met talrijke uitdagingen als gevolg van de sterke stroming en de hoge getijden, 6 m, op dit punt. in de rivier. Ze gebruikten een van de Britten geleende duikklok om de brugpijlers te stabiliseren.
De brug heeft 17 bogen (volgens de legende het aantal letters in de naam 'Napoléon Bonaparte'). Aan de zijkanten is elke stapel stenen bedekt met een wit medaillon dat het nummer van Lodewijk XVIII van Frankrijk moet hebben gekregen, een dubbele L.
Het was de enige brug in Bordeaux tot de voltooiing van de Passerelle Eiffel-spoorbrug in 1860 en de enige verkeersbrug tot de bouw van de Pont Saint-Jean (Bordeaux) in 1965. De brug en het getij zijn een belangrijk onderdeel van de Grand Gabarit Route, het logistieke programma dat onderdelen vervoert voor de productie van de Airbus A380.
De nieuwsgierigheid van de Stenen Brug ligt in het interieur: het is hol, vol galerijen en trappen waardoor de structuur en stabiliteit ervan kunnen worden gecontroleerd. Want ondanks zijn lengte (bijna een halve kilometer) vertoont dit bouwwerk een zekere flexibiliteit om zich aan te passen aan de bewegingen van de Garonne en aan de losse alluviale bodems waarop het rust. De 16 palen rusten elk op ongeveer 220 metalen en houten palen (sparren en Landes-den) die in de zandige modder zijn gedreven, zelf versterkt door een systeem van steenslag. De fundamenten zijn kwetsbaar en worden nu bedreigd door verschillende pathologieën; de 500.000 stenen zakken elk jaar 2 tot 3 mm door. Daarom wordt het bewaakt met behulp van bewegingssensoren en een hellingsmeter in de binnengalerijen. spotsfrance.com/2022/05/le-pont-de-pierre-premier-pont-de-bordeaux
Sinds 2016 zorgt de staat van de brug ervoor dat deze permanent gesloten is voor verkeer, met uitzondering van voetgangers, fietsers, trams, bussen, taxi's en hulpverleningsvoertuigen.
2 juli 2023
Maak een gratis komoot-account aan om nog 4 andere tips van insiders te krijgen.