Voormalig treinstation Kreuzwertheim
Voormalig treinstation Kreuzwertheim
Mountainbike Highlight
Deze Highlight is in een beschermd gebied
Controleer de lokale regels voor: Naturpark Spessart
Locatie: Kreuzwertheim, Main-Spessart, Lower Franconia, Beijeren, Duitsland
5,0
(1)
2
4,7
(32)
140
5,0
(1)
15
De spoorlijn Lohr-Wertheim, ook bekend als de Ostspessartbahn, was een zijlijn in Beieren en Baden-Württemberg. Het liep grotendeels langs de Main van Lohr am Main naar Wertheim. In Wertheim was er een aansluiting op de spoorlijnen naar Miltenberg en Lauda.
De exploitatie van de 37,1 kilometer lange lijn werd op 1 oktober 1881 gestart door de Koninklijke Beierse Staatsspoorwegen, 1,6 kilometer van de lijn lag op het grondgebied van Baden. Al in 1885 bestempelde de Beierse spoorwegadministratie de verbinding echter als een van de slechtst bezochte routes in haar netwerk, en dit veranderde niet significant in de decennia die volgden.
Het passagiersvervoer tussen Lohr Stadtbahnhof en Wertheim werd stopgezet op 30 mei 1976, het traject Lohr Bahnhof-Lohr Stadt volgde op 22 mei 1977. Het vrachtverkeer wordt daar nog steeds uitgevoerd, voornamelijk om de plaatselijke glasfabriek te bevoorraden (vanaf 2020) . Het goederenvervoer tussen Lengfurt-Trennfeld en Wertheim werd stopgezet op 26 mei 1979 en tussen Lohr Stadt en Lengfurt-Trennfeld op 29 september 1991. De baan werd daar in 1980/81 en 1993 ontmanteld.
De drie tunnels van de spoorlijn - de Bettingbergtunnel, de Kaffelsteintunnel en de Schlossbergtunnel in Wertheim - werden in 1980/81 gesloten. De Bettingberg-tunnel werd een tijdje gebruikt door Daimler-Benz AG nadat de lijn was gesloten voor proeven met de spoorbus.Bron: de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Lohr-Wertheim
23 mei 2023
Panoramisch uitzicht op de Main vanaf de wijngaard
6 juni 2023
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!
Locatie: Kreuzwertheim, Main-Spessart, Lower Franconia, Beijeren, Duitsland
5,0
(1)
2
4,7
(32)
140
5,0
(1)
15