Wandel Highlight
De deelstaathoofdstad Magdeburg kan terugkijken op eeuwenlange haventraditie. De eerste vermeldingen van scheepvaart op de Elbe komen uit de jaren 789 (militaire campagnes onder Karel de Grote) en 981 (transport van het lichaam van aartsbisschop Adalbert von Magdeburg). De Elbe-meter werd in 1812 in Maagdenburg geïnstalleerd en wordt sindsdien dagelijks gemeten. De westelijke oever van de Stromelbe werd in de 19e eeuw versterkt met een 2,5 km lange kademuur.Toen door de ontwikkeling van de stoomvaart de transportcapaciteit toenam en de overslag- en opslagfaciliteiten op de Elbe niet meer volstonden, moest er voor de toenemende scheepvaart een extra havencapaciteit worden gecreëerd. In 1893, na zeven jaar bouwen, werd de handelshaven ingehuldigd. Het kreeg een reputatie als een belangrijke centrale Duitse overslaghaven, met name door de overslag van suiker en zout.Enkele jaren later, van 1908 tot 1911, werd de industriehaven aangelegd. Het dankt zijn naam aan de industriële bedrijven die zich er hebben gevestigd. Als het laatste en voorlopig grootste deel van de haven werd tussen 1929 en 1932 de kanaalhaven met twee dokken aangelegd. Sinds de voltooiing van de scheepslift in 1938 neemt deze het verkeer van het Mittellandkanaal over.(magdeburg-hafen.de/de/unternehmen-kontakt/geschichte.html)
30 maart 2019
Het hele havengebied heeft zulke geweldige gebouwen
1 september 2020
Goed op de hoogte? Log in om een tip voor andere avonturiers toe te voegen!