Wielren Highlight
Locatie: Magdeburg, Saksen-Anhalt, Duitsland
3,0
(2)
22
4,7
(7)
77
2
Bij aanvang van de bouw in de jaren dertig was ook een trogbrug over de Elbe gepland. Het was echter niet voltooid voor de Tweede Wereldoorlog. In het DDR-tijdperk werd deze planning niet meer nagestreefd. Het werd pas gebouwd als een kruispunt van waterwegen in Magdeburg als onderdeel van het Duitse eenheidstransportproject (VDE nr. 17). Oorspronkelijk was de scheepslift dan ook alleen bedoeld als verbinding tussen de Elbe en Saale en het Mittellandkanaal. Omdat de Elbe al meer dan zes decennia niet werd overbrugd, werd de scheepslift aanzienlijk belangrijker. Het hele scheepsverkeer van de industriële centra van West-Europa naar West-Berlijn ging door de scheepslift.
Met de voltooiing van de parallelle Rothensee-sluis in 2001, die ook is ontworpen voor grotere typen schepen, verloor de scheepslift zijn belang op het gebied van verkeerstechniek. Aanvankelijk bleef het in gebruik als technisch monument.
BRON: Wikipedia
12 januari 2020
Ontwerp met twee vlotters en spindelgeleiding
Ingebruikname in 1938
Hefhoogte 10,45 - 18,46 m (afhankelijk van de Elbe waterstand)
Trogmaat lengte 85 m x breedte 12 m x waterdiepte 2,50 m
Bruikbare afmeting 82 mx 9,50 mx 2 m
Totaal verplaatst gewicht 5.400 t
25 juni 2019
Ingehuldigd in 1938, werden de activiteiten aanvankelijk stopgezet in 2006. In 2013 heeft de ingebruikname plaatsgevonden.Meer informatie op:sehenswuerdigkeiten-magdeburg.de/pages/schiffshebewerk-rothensee.php
27 augustus 2019
Maak een gratis komoot-account aan om nog 2 andere tips van insiders te krijgen.
Locatie: Magdeburg, Saksen-Anhalt, Duitsland
3,0
(2)
22
4,7
(7)
77
2